Partner serwisu
Biznes i przemysł

Samoloty ominą turbulencje dzięki technologii Big Data

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-12-2018
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Samoloty ominą turbulencje dzięki technologii Big Data
fot. Pixabay
Dzięki staraniom linii lotniczych, koordynowanym przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA), już niedługo powstanie aktualizowana w czasie rzeczywistym baza danych oparta na technologii Big Data pozwalająca na omijanie turbulencji. 

Nowo powstające rozwiązanie jest próbą podjętą przez linie lotnicze, mającą zminimalizować skutki narastającego problemu poważnych turbulencji, za którymi stoją postępujące zmiany klimatu. Od pewnego czasu naukowcy przekonują, że zmieniająca się średnia temperatura powietrza na naszym globie spowoduje, iż pasażerowie będą musieli liczyć się z częstszym występowaniem turbulencji. 

W 2017 r. dr Paul Williams z University od Reading przewidywał w oparciu o wykonane przez siebie badania, że w najbliższych latach przypadki poważnych turbulencji będą się zdarzały trzy razy częściej niż obecnie. Choć w ostatnich latach nastąpił postęp w wykrywaniu tego zjawiska atmosferycznego, wciąż bardzo trudno wykryć tzw. turbulencje czystego nieba (ang. Clear-Air Turbulence, w skrócie CAT), nazywane również “dziurami w powietrzu”, które wciąż powodują incydenty lotnicze, w których obrażenia odnoszą pasażerowie oraz członkowie załóg. 

Podczas niedawnego incydentu z tej serii, który przytrafił się 8 grudnia na pokładzie airbusa A320 w barwach Thai Smile wykonującego rejs z Penang w Malezji do do Bangkoku, obrażenia odniosło dwóch pasażerów oraz trzej pracownicy personelu pokładowego. W Stanach Zjednoczonych obrażenia powstałe w wyniku występowania turbulencji kosztują przewoźników około 200 mln dolarów rocznie, a Federalna Agencja Lotnicza (FAA) uznała turbulencje jako główne źródło nie zagrażających życiu obrażeń wśród pasażerów i załóg. 

IATA proponuje rozwiązanie 

Tę niekorzystną sytuację ma poprawić baza danych Turbulence Aware, nowo stworzona przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA), dzięki której linie lotnicze będą w stanie tak układać trasy przelotów, by omijać obszary na których występują turbulencje. IATA przekonuje, że dzięki zawartym w niej informacjom, piloci będą mogli np. podejmować decyzje o zwiększeniu wysokości przelotowej. Poza tym system zagwarantuje bardziej optymalne spalanie paliwa, co przełoży się na zmniejszenie poziomu emisji CO2 do atmosfery. 

Do tej pory do nowej bazy dołączyły linie lotnicze Delta Air Lines, United Airlines oraz Aer Lingus. IATA planuje rozpocząć testy systemu w 2019 r., natomiast debiut ostatecznej wersji produktu zaplanowano na rok 2020. Lotnicze Delta już teraz przekazują do nowo powstającego systemu swoje własne dane i jak przekonują przedstawiciele przewoźnika, baza Turbulence Aware w połączeniu z Flight Weather Viewer powinna w znaczący sposób zmniejszyć liczbę obrażeń wśród załóg spowodowanych turbulencjami, jak również ograniczyć emisję gazów cieplarnianych. IATA zapewnia, że program wzmocni zdolności linii lotniczych do przewidywania i omijania obszarów turbulencji poprzez zbieranie i dzielenie się przez biorące w nim udział samoloty danymi generowanymi w czasie rzeczywistym. 

Lepsze wykrywanie turbulencji niż dotychczas 

Zrzeszenie uważa, że obecny system, w którym linie lotnicze opierają się na informacjach przekazywanych przez ich pilotów oraz na danych meteorologicznych jest efektywny, ale nie pozbawiony ograniczeń. Wadami obecnego systemu jest fragmentacja danych, niespójność dotycząca poziomi i jakości informacji, jak również problemy z określeniem dokładnej lokalizacji turbulencji. Brakuje, na przykład, skali, w której piloci mogliby określać intensywność turbulencji, poza oznaczaniem ich jako “lekkie”, “umiarkowane” czy “silne”. Wszytko to powoduje, że dane stają się subiektywne, gdyż zależą od takich czynników jak wielkość samolotu czy doświadczenie pilota, uważa IATA. 

Turbulence Aware poprawi istniejący stan rzeczy poprzez zbieranie danych od wielu linii lotniczych i wprowadzenie rygorystycznego systemu kontroli otrzymywanych informacji. Dane zostaną zebrane do pojedynczej, anonimowej i obiektywnej bazy danych, do której dostęp będą mieli wszyscy użytkownicy systemu. Trafiać będą do centrów planowania lotów, jak też systemów powiadomień samolotów znajdujących się w powietrzu. 

– Turbulence Aware jest wspaniałym przykładem potencjału, jaki niesie ze sobą transformacja cyfrowa w branży lotniczej. Branża lotnicza zawsze współpracowała ze sobą na polu najważniejszego dla siebie priorytetu - bezpieczeństwa. Big data daje nam możliwość przyspieszenia naszych osiągnięć. W przypadku Turbulence Aware, bardziej dokładne prognozowanie turbulencji zagwarantuje pasażerom prawdziwą poprawę, przejawiającą się tym, że ich podróże staną się jeszcze bardziej bezpieczne i komfortowe – powiedział Alexandre de Juniac, dyrektor generalny oraz prezes IATA.
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

IATA: Styczeń lepszy niż w 2023. "Lotnictwo katalizatorem wzrostów gospodarczych"

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Styczeń lepszy niż w 2023. "Lotnictwo katalizatorem wzrostów gospodarczych"

Rafał Dybiński 08 marca 2024

IATA: W 2023 r. nastąpił powrót do poziomu prawie 95 proc. ruchu sprzed pandemii

Pasażer i linie lotnicze

SAF. Orlen ruszy z produkcją w 2025 r. IATA apeluje o wsparcie

Biznes i przemysł

Zobacz również:

IATA: Styczeń lepszy niż w 2023. "Lotnictwo katalizatorem wzrostów gospodarczych"

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Styczeń lepszy niż w 2023. "Lotnictwo katalizatorem wzrostów gospodarczych"

Rafał Dybiński 08 marca 2024

IATA: W 2023 r. nastąpił powrót do poziomu prawie 95 proc. ruchu sprzed pandemii

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Listopad 2023 już niemal na poziomie z 2019

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Listopad 2023 już niemal na poziomie z 2019

Rafał Dybiński 10 stycznia 2024

Pozostałe z wątku:

IATA: Styczeń lepszy niż w 2023. "Lotnictwo katalizatorem wzrostów gospodarczych"

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Styczeń lepszy niż w 2023. "Lotnictwo katalizatorem wzrostów gospodarczych"

Rafał Dybiński 08 marca 2024

IATA: W 2023 r. nastąpił powrót do poziomu prawie 95 proc. ruchu sprzed pandemii

Pasażer i linie lotnicze

SAF. Orlen ruszy z produkcją w 2025 r. IATA apeluje o wsparcie

Biznes i przemysł

Zobacz również:

IATA: Styczeń lepszy niż w 2023. "Lotnictwo katalizatorem wzrostów gospodarczych"

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Styczeń lepszy niż w 2023. "Lotnictwo katalizatorem wzrostów gospodarczych"

Rafał Dybiński 08 marca 2024

IATA: W 2023 r. nastąpił powrót do poziomu prawie 95 proc. ruchu sprzed pandemii

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Listopad 2023 już niemal na poziomie z 2019

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Listopad 2023 już niemal na poziomie z 2019

Rafał Dybiński 10 stycznia 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5