Partner serwisu
Prawo i polityka

SAF to ściema. Tak uważa branżowy weteran

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
11-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
SAF to ściema. Tak uważa branżowy weteran
Fot. Airbus Media
Branża się dekarbonizuje, pokładając dużą nadzieję w zrównoważonym paliwie lotniczym, którego wciąż brakuje. Inne zdanie na „zielone” paliwo ma David Neeleman, obecnie dyrektor generalny Breeze Airways. Branżowy weteran uważa, że SAF nie jest skuteczną formą walki, a inwestowanie w ekopaliwo wywinduje tylko ceny biletów lotniczych, efektywnie zmniejszając popyt na latanie. W efekcie zyski przewoźników spadną, a część operatorów stanie w obliczu bankructwa.

Dekarbonizacja branży lotniczej to koszt mniej więcej 3,5 bln dolarów amerykańskich, z czego – jak wskazuje Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA) – 774 mld dolarów wydatkowane będą na zrównoważone paliwo lotnicze. Problemem jest niedobór SAF-u, a nawet jeśli ono jest, to jest bardzo drogie, a linie lotnicze korzystają z ekopaliwa w śladowych ilościach. Sfinansowanie procesu dekarbonizacyjnego przez przewoźników to fikcja, albowiem przewoźnicy musieliby zwielokrotnić swoje zyski netto, aby być w stanie pokryć – tylko i wyłącznie w części – inwestycje, które zagwarantują zerową emisję. Sam koszt pozyskania zrównoważonego paliwa lotniczego, i to tylko w przyszłym roku, wyniesie dodatkowe 1,4 mld dolarów.

Ekopaliwo stało się towarem prawie luksusowym, lecz dalsze w niego inwestowanie – zdaniem Davida Neelemana, dyrektora generalnego Breeze Airways – jest bezsensowne. Brazylijsko-amerykański przedsiębiorca, założyciel Azul Linhas Aereas i anioł biznesu WestJeta, Morris Air i JetBlue, uważa, że pełne przejście z samolotów napędzanych paliwem ropopochodnym na maszyny o napędzie elektrycznym oznaczać będzie zamknięcie rafinerii. W efekcie ograniczona zostanie dostępność oleju napędowego na czym ucierpi branża transportu drogowego.

Dla Neelemana najlepszym rozwiązaniem byłoby inwestowanie w odkrywanie większej liczby sposobów stania się przez branże, które wykorzystują produkty ropopochodne, zamiast „patrzeć w niebo i szukać zmiany sposobu zasilania samolotów”. Weteran podkreślił, że jeśli branża lotnicza w dalszym ciągu będzie koncentrować się na SAF-ie i inwestować w nie, to ceny biletów lotniczych mogą stać się tak wysokie, że spora część pasażerów przestanie latać, gdyż nie będą w stanie sobie pozwolić na zakup drogich biletów, co doprowadzi do utraty pracy przez tysiące osób, które pracują w lotnictwie.

– SAF nie rozwiązuje problemu. Po prostu uważam, że to kompletna strata pieniędzy. Myślę, że istnieją sposoby poradzenia sobie ze zmianami klimatycznymi i pomocy, które faktycznie mają sens ekonomiczny, podczas gdy w zrównoważone paliwo w samolotach nie ma żadnego ekonomicznego sensu – zaznaczył szef Breeze Airways.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

IATA: Sierpień bardzo udany dla linii lotniczych, popyt wciąż wysoki

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Sierpień bardzo udany dla linii lotniczych, popyt wciąż wysoki

Rafał Dybiński 07 października 2024

IATA apeluje do walczących stron o ochronę lotnictwa

Prawo i polityka

IATA: Dekarbonizacja to koszt 3,5 bln dolarów

Biznes i przemysł

IATA: Dekarbonizacja to koszt 3,5 bln dolarów

Mateusz Kieruzal 01 października 2024

Zobacz również:

Cele redukcji emisji Ryanair zatwierdzone przez SBTi

Biznes i przemysł

Cele redukcji emisji Ryanair zatwierdzone przez SBTi

Ryanair 20 października 2024

Szef Lufthansy krytykuje politykę Berlina

Prawo i polityka

Szef Lufthansy krytykuje politykę Berlina

Mateusz Kieruzal 21 października 2024

Bartolini Air: Nasi kadeci latają w Air France

Pasażer i linie lotnicze

Bartolini Air: Nasi kadeci latają w Air France

Mateusz Kieruzal 21 października 2024

Pozostałe z wątku:

IATA: Sierpień bardzo udany dla linii lotniczych, popyt wciąż wysoki

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Sierpień bardzo udany dla linii lotniczych, popyt wciąż wysoki

Rafał Dybiński 07 października 2024

IATA apeluje do walczących stron o ochronę lotnictwa

Prawo i polityka

IATA: Dekarbonizacja to koszt 3,5 bln dolarów

Biznes i przemysł

IATA: Dekarbonizacja to koszt 3,5 bln dolarów

Mateusz Kieruzal 01 października 2024

Zobacz również:

Cele redukcji emisji Ryanair zatwierdzone przez SBTi

Biznes i przemysł

Cele redukcji emisji Ryanair zatwierdzone przez SBTi

Ryanair 20 października 2024

Szef Lufthansy krytykuje politykę Berlina

Prawo i polityka

Szef Lufthansy krytykuje politykę Berlina

Mateusz Kieruzal 21 października 2024

Bartolini Air: Nasi kadeci latają w Air France

Pasażer i linie lotnicze

Bartolini Air: Nasi kadeci latają w Air France

Mateusz Kieruzal 21 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5