Światowa flota pasażerska ulegnie podwojeniu do 48 000 samolotów w ciągu 20 lat, podczas gdy natężenie ruchu będzie rosnąć w tempie 4,4 proc. rocznie, czego dowodzi potrzeba posiadania 37 390 nowych samolotów pasażerskich i frachtowych. To dane, które przedstawia najnowsza globalna prognoza rynkowa przygotowana przez Airbus na lata 2018-2037.
Zacierają się segmenty rynku
Czynniki napędzające wzrost obejmują konsumpcję prywatną rosnącą 2,4 raza w gospodarkach wschodzących; wyższe dochody do dyspozycji i prawie dwukrotny wzrost liczby osób należących do tzw. klasy średniej na świecie. Kraje wschodzące będą odpowiadać za ponad 60 proc. wzrostu gospodarczego. W połączeniu z ewoluującymi modelami biznesowymi linii lotniczych i dalszą liberalizacją rynku, rosnąca skala transportu lotniczego doprowadzi do zwiększenia odporności na regionalne spowolnienia.
Większy zasięg i pojemność samolotów – możliwe dzięki postępowi technologicznemu, umożliwiają liniom lotniczym elastyczność w poszukiwaniu nowych modeli biznesowych, przy jednoczesnym utrzymaniu koncentracji na redukcji kosztów.
– Istnieje rosnąca tendencja do wykorzystywania samolotów w szerszym zakresie operacji, przy czym dzisiejsze, silniejsze samoloty zacierają granice między segmentami rynku. Te realia pozwoliły nam opracować nową segmentację, odzwierciedlając dokładniej sposób, w jaki linie lotnicze obsługują swoje maszyny – powiedział Eric Schulz, dyrektor handlowy w firmie Airbus. – Dzięki wszechstronności naszej wiodącej, najbardziej kompleksowej rodziny samolotów, takie maszyny jak A321neo latają wydajnie na trasach długodystansowych, a A330neo obsługują w równym stopniu operacje regionalne. Jesteśmy bardzo silni w segmencie rynku średniego zasięgu.
Rynek potrzebuje nowych pilotów
Airbus prowadzi już w segmencie Small (S) z A320neo i w segmencie Large (L) z A350-900.
W segmencie Small, obejmującym zazwyczaj przestrzeń, w której konkuruje większość dzisiejszych jednokołowych samolotów, przewidywany jest przyszły wymóg dla 28 550 nowych samolotów, reprezentujących ponad trzy czwarte całkowitego oczekiwanego popytu. W segmencie Medium Airbus prognozuje zapotrzebowanie na 5 480 samolotów pasażerskich i towarowych. Aby uzyskać dodatkową elastyczność pojemności i zasięgu, w segmencie Large, w którym obecnie jest najwięcej samolotów A350, potrzeba 1 760 samolotów. W segmencie Extra-Large, który zazwyczaj odzwierciedla misje o dużej pojemności i dalekiego zasięgu, realizowane przez największe typy samolotów, w tym A350-1000 i A380, Airbus prognozuje zapotrzebowanie na 1 590 samolotów w ciągu najbliższych 20 lat.
Spośród 37 390 nowych potrzebnych samolotów, 26 540 wymaganych jest do tego, by obsłużyć wzrost ruchu lotniczego, natomiast 10 850 zastąpi starszą generację mniej wydajnych samolotów. Ponad dwukrotne zwiększenie floty do 48 000 samolotów powoduje, że potrzeba 540 000 nowych pilotów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.