Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Ryanair: Samozatrudnienie w Buzz typowe dla polskiego rynku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-12-2022
Ostatnia modyfikacja:
02-02-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Ryanair: Samozatrudnienie w Buzz typowe dla polskiego rynku
fot. Michał Szymajda
Irlandzkie linie lotnicze Ryanair nie widzą nic złego w tym, że polska spółka córka przewoźnika – Buzz – zatrudnia załogi pokładowe i kokpitowe na zasadzie samozatrudnienia. Spółka przyznaje, że korzysta z takich rozwiązań na rynkach, które umożliwiają szerokie wdrażanie umów B2B, a jednym z jego plusów jest brak problemów ze strajkami i związkami zawodowymi.

Od 1 stycznia 2019 r. polskie załogi musiały zmienić formę zatrudniania w Ryanairze i przejść na samozatrudnienie, podpisując umowy B2B ze spółką Warsaw Aviation. Tym samym załogi zatrudnione wtedy w Ryanair Sun, a obecnie w Buzz podlegają pod przepisy polskiego prawa, a nie przepisy obowiązujące w Irlandii. 

Umowa B2B (ang. business-to-business) jest umową zawartą między dwoma firmami. Najczęściej będzie to – z jednej strony – osoba samozatrudniona, prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą – a z drugiej – firma zlecająca konieczność wykonywania pracy określonego rodzaju. Osoby zatrudnione na podstawie cywilnoprawnych kontraktów, popularnie nazwanych umowami śmieciowymi, nie podlegają przepisom kodeksu pracy, lecz kodeksu cywilnego. Taka forma zatrudnienia oznacza, że zatrudnione osoby muszą same sobie opłacać składki chorobowe, emerytalne, a także nie mogą zrzeszać się w związki zawodowe, które chronią prawa pracownicze. Kontrakt B2B zwykle może być zerwany przez pracodawcę w każdej chwili, a zwolniony pracownik pozostaje bez żadnej opieki, która jest zapewniana, jeśli jest się zatrudnionym na podstawie przepisów kodeksu pracy.

Ryanair: B2B w Polsce to norma. LOT też tak zatrudnia

Darell Hughes, dyrektor ds. kadr Ryanaira, w rozmowie z Rynkiem Lotniczym nie widzi nic złego w zatrudnianiu osób na umowach cywilnoprawnych, zamiast na umowach o pracę. Hughes wskazuje, że wzorcem zatrudnienia w Polsce są Polskie Linie Lotnicze LOT, które od dłuższego czasu stosują taką formę zatrudniania. Dyrektor ds. kadr podkreślił, że LOT to należący do państwa przewoźnik lotniczy, więcej, jeśli on tak robi, czemu Ryanair miałby zatrudniać na podstawie umów o pracę i odprowadzać do polskiego budżetu więcej podatków. Zatrudnianie w formie B2B jest niczym innym jaka optymalizacją podatkową, która jest dobra z punktu widzenia finansów linii lotniczych, ale nie pracownika, któremu z góry odbierana są wszystkie przysługujące mu na podstawie umowy o pracę zabezpieczenia socjalne np. prawo do płatnego urlopu, płatne zwolnienie chorobowe (LF) urlop macierzyński bądź macierzyński, czy okres wypowiedzenia.

– Zatrudniamy na B2B, bo to normalna rzecz w Polsce. Zgadza się, jesteśmy krytykowani, że tak zatrudniamy, ale każdy kraj ustala swojej własne warunki zatrudnienia. My korzystamy z obowiązującego prawa. Jest to model, który jest zatwierdzony i akceptowalny w Polsce. A przede wszystkim jest to forma zatrudniania oferowana przez LOT, który jest państwowym przewoźnikiem. Jeśli polski rząd zmieni prawo, wtedy … – powiedział Rynkowi Lotniczemu Darell Hughes, dyrektor kadr w Ryanair.

Odkąd Rynair Sun został przekształcony w Buzz, rozpoczęła się ekspansja polskiej spółki tanich linii lotniczych z Irlandii. Buzz zaczął przejmować bazy Ryanaira w krajach bałtyckich, Słowacji, Węgrzech, Austrii, Rumunii, Bułgarii. Starszy, ale także nowi pracownicy w Buzzie są zatrudniani na podstawie polskiego prawa cywilnego, średniego wynagrodzenia obowiązującego w Polsce, ale nie mają gwarancji bycia przydzielonym do pracy w jednej z polskich baz irlandzkich linii. Crewlink, spółka córka Ryanaira odpowiadająca z rekrutację, może przydzielić pracownika do pracy np. w wiedeńskiej bazie. Oczywiste jest, że koszty życia w Polsce różnią się od tych, które występują w Austrii. Wiedeń jest jednym z najdroższych miast na świecie.

Nie ma związków zawodowych, nie ma strajków

Pod koniec 2017 r. Ryanair uznał byt związków zawodowych, co było sporą zmianą prowadzonej przez irlandzkie linie działalności. Na przestrzeni 2018-2019 r. przewoźnik zawarł zbiorowy układy pracy z wieloma związkami zawodowymi. Tylko, że w Polsce tak się nie dzieje, gdyż zatrudnieni na umowach cywilnoprawnych nie mają możliwości zrzeszania się, gdyż kodeks cywilny nie przewiduje takiej możliwości. A umowy są sporządzane na podstawie prawa cywilnego, a nie prawa pracy.

W zakończonym sezonie letnim Ryanair musiał zmierzyć się ze strajkami w Belgii, we Francji, Hiszpanii, Włoszech. Linie odwołały loty, lecz aby zapewnić realizację zaplanowanej siatki połączeń, do obsługi danych połączeń zostały przydzielony załogi zatrudnione przez Buzz czy Malta Air. A pracownicy zrzeszeni w związkach zawodowych, które ogłosiły strajk, zostali postawieni w tryb gotowości do pracy tzw. standby. Takie działanie również jest obejściem obowiązujących przepisów. Hughes podkreślił, że strajki w ogóle nie dotknęły codziennej działalności Ryanaira. Według Darella Hughesa zabezpieczenie operacyjności siatki przez załogi zatrudnione na umowach B2B w Polsce, które nie mogą prowadzić akcji protestacyjnych, było normalny działaniem.

– Uznaliśmy związki zawodowe w kluczowych dla nas rynkach. W Polsce nie ma związków [bo zatrudniamy na B2B i to nam pozwala uniknąć strajków, od red.]. We Francji nie ma B2B. Na Cyprze również nie ma związków zawodowych, ale ludzie są szczęśliwi, że Ryanair jest tam obecny, bo zatrudnia lokalną społeczność – wyznał Hughes. – Zawarliśmy porozumienie z 90 proc. naszych pracowników – dodał.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

Rekordowe przewozy na kolei w 2022 roku. Pociąg wybrało 342 mln pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

Rekordowe przewozy na kolei w 2022 roku. Pociąg wybrało 342 mln pasażerów

inf. pras. UTK oprac. ms. 01 lutego 2023

Jakie lotnisko w Polsce jest najlepszą bazą wypadową na daleką podróż?

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa rozważa zmianę siedziby z Kolonii na Monachium

Biznes i przemysł

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Ryanair przewiózł w styczniu prawie 12 mln pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair przewiózł w styczniu prawie 12 mln pasażerów

Rafał Dybiński 02 lutego 2023

Ryanair zarobił w Q3 ponad dwa razy więcej niż przed rokiem

Biznes i przemysł

Ryanair: Lotnisko Chopina vs Modlin

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair: Lotnisko Chopina vs Modlin

Mateusz Kieruzal 26 stycznia 2023

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

Rekordowe przewozy na kolei w 2022 roku. Pociąg wybrało 342 mln pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

Rekordowe przewozy na kolei w 2022 roku. Pociąg wybrało 342 mln pasażerów

inf. pras. UTK oprac. ms. 01 lutego 2023

Jakie lotnisko w Polsce jest najlepszą bazą wypadową na daleką podróż?

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa rozważa zmianę siedziby z Kolonii na Monachium

Biznes i przemysł

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Ryanair przewiózł w styczniu prawie 12 mln pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair przewiózł w styczniu prawie 12 mln pasażerów

Rafał Dybiński 02 lutego 2023

Ryanair zarobił w Q3 ponad dwa razy więcej niż przed rokiem

Biznes i przemysł

Ryanair: Lotnisko Chopina vs Modlin

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair: Lotnisko Chopina vs Modlin

Mateusz Kieruzal 26 stycznia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5