Partner serwisu
Prawo i polityka

Ryanair wygrywa. Pomoc publiczna dla Condora anulowana

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
13-05-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Ryanair wygrywa. Pomoc publiczna dla Condora anulowana
fot. Condor
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej anulował udzieloną liniom lotniczym Condor pomoc publiczną. Berlin przelał na konta niemieckiego, rekreacyjnego przewoźnika w 2021 roku 321 mln euro, które miały zostać przeznaczone na poczet restrukturyzacji. Unijny Sąd skrytykował Komisję Europejską, która nie sprawdziła, czy wnioskowana pomoc publiczna jest zgodna z jej własnymi zasadami. O unieważnienie decyzji Komisji wnioskował Ryanair.

Rok 2019 był najlepszym dla branży lotniczej w całej jej historii. Z roku na rok linie lotnicze i lotniska notowały wzrosty prowadzonej działalności, lecz wykryty pod koniec roku koronawirus, który swoim zasięgiem objął cały glob ziemski, skutecznie wstrzymał dalszy rozwój.

Dwa największe podmioty w branży (porty lotnicze i przewoźnicy) znalazły się w bardzo trudnej sytuacji. Na ratunek przyszły rządy, które przekazały środki finansowe, chroniąc podmioty przed bankructwem. W samej tylko Unii Europejskiej stworzone zostały specjalne zasady udzielania przez stolice pomocy publicznej dla linii lotniczych, które tymczasowo zawiesiły obowiązywanie przepisów dot. pomocy publicznej, które zezwalają na przekazanie przez rząd środków finansowych, w celu ratowania przedsiębiorstwa, raz na dziesięć lat.

W trudnej sytuacji znalazły się linie lotnicze Condor, które tuż przed pandemią chciał zakupić LOT. Transakcja nie doszła do skutku, gdyż przewoźnik znad Wisły wycofał się, a rekreacyjny operator lotniczy z Niemiec stanął przed widmem bankructwa. Z pomocą przyszedł Berlin, który udzielił w 2021 roku pomocy publicznej w kwocie 321 mln euro, która miała pomóc w realizacji planu restrukturyzacyjnego.

Unieważnienie pomocy publicznej

Condorowi udało się pomyślnie zrestrukturyzować swoją działalność. Linie pozyskały szerokokadłubowe airbusy nowej generacji (A330-900neo), które zastąpiły starzejące się boeingi 767. Teraz, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej anulował udzieloną przez Berlin pomoc publiczną, wskazując, że Komisja Europejska nie wszczęła formalnego postępowania wyjaśniającego i automatycznie zatwierdziła wnioskowaną przez niemiecki rząd pomoc publiczna, która była nie zgodna z zasadami, które wytyczyła sama Komisja

O unieważnienie przyznania Condorowi 321 mln euro wnioskowały irlandzkie linie lotnicze Ryanair, wskazując, że pomoc publiczna zakłóciła wolny rynek. Ryanair wystarczająco wykazał, że Komisja powinna była powziąć wątpliwości uzasadniające wszczęcie takiego postepowania. Unijny organ powinien był zastanowić się̨ nad kwestią, czy rozpatrywana pomoc spełnia wymóg odpowiedniego podziału obciążenia. Zgodnie z nim, wszelka pomoc państwa, która poprawia pozycję kapitałową beneficjenta, powinna być udzielana na warunkach, które zapewniają państwu słuszny udział w przyszłym wzroście wartości przedsiębiorstwa.

Komisja powinna również sprawdzić, czy pomoc publiczna dla Condora nie wywoła zakłóceń konkurencyjnych na unijnym rynku lotniczym, jak również, czy nie wywindowane zostaną ceny biletów lotniczych. Wysoki Sąd zauważył, że środki finansowe, w postaci częściowe umorzenia długów, poprawiły sytuacje finansową Condora i pomogły liniom w restrukturyzacji i kontynuacji działalności po upadłości w 2019 roku spółki dominującej Thomas Cook.

Miliardy euro pomocy publicznej

Niskokosztowy przewoźnik lotniczy z Irlandii wydał oświadczenie, w którym z zadowoleniem przyjął decyzję Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, stwierdzając, że „niemiecki rząd przyznał Condorowi ponad 525 mln euro nielegalnej pomocy w 2021 r., podzielonej między kwoty związane z pandemią i pomoc na restrukturyzację”.

– Ponad 40 mld euro w ramach dyskryminujących dotacji państwowych przyznano przewoźnikom pod banderą Unii Europejskiej w czasie pandemii COVID-19. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł już, że wielomiliardowa pomoc państwa otrzymana przez SAS, Lufthansę, Air France-KLM i niektóre włoskie linie lotnicze była niezgodna z prawem – stwierdził rzecznik irlandzkich linii lotniczych.

Ryanair zaznaczył, że „choć jednym z największych osiągnięć UE było utworzenie jednolitego rynku transportu lotniczego, to decyzje Komisji Europejskiej były/są sprzeczne z podstawowymi prawami Unii”. – Orzeczenie Trybunału potwierdziło, że Komisja musi działać jako strażnik równych szans i nie może podpisywać się pod udzielanymi przez rządy krajowe dyskryminującymi pomocami publicznymi – dodał rzecznik.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PLAY Airlines wracają sezonowo do Warszawy

Pasażer i linie lotnicze

PLAY Airlines wracają sezonowo do Warszawy

Piotr Bożyk 14 maja 2024

Norwegian Air i Widerøe przewiozły w kwietniu ponad 2,2 mln pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

T’way Airlines oraz Air Premia dołączą do Star Alliance?

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Condor odebrał pierwszego airbusa A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Condor odebrał pierwszego airbusa A320neo

Piotr Bożyk 25 kwietnia 2024

Condor doleci jesienią do Tajlandii oraz Dubaju

Pasażer i linie lotnicze

Condor doleci jesienią do Tajlandii oraz Dubaju

Rafał Dybiński 19 lutego 2024

Condor ma nowego prezesa. Był długo związany z Lufthansą

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

PLAY Airlines wracają sezonowo do Warszawy

Pasażer i linie lotnicze

PLAY Airlines wracają sezonowo do Warszawy

Piotr Bożyk 14 maja 2024

Norwegian Air i Widerøe przewiozły w kwietniu ponad 2,2 mln pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

T’way Airlines oraz Air Premia dołączą do Star Alliance?

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Condor odebrał pierwszego airbusa A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Condor odebrał pierwszego airbusa A320neo

Piotr Bożyk 25 kwietnia 2024

Condor doleci jesienią do Tajlandii oraz Dubaju

Pasażer i linie lotnicze

Condor doleci jesienią do Tajlandii oraz Dubaju

Rafał Dybiński 19 lutego 2024

Condor ma nowego prezesa. Był długo związany z Lufthansą

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5