Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
PASAŻER I LINIE LOTNICZE

Ryanair i Słowenia wrócą do rozmów o lotach


Wstecz Dalej

Autor:

Mateusz Kieruzal

Data publikacji:
2022-08-08 11:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ryanair i Słowenia wrócą do rozmów o lotach
fot. Piotr Bożyk
Tanie linie lotnicze Ryanair i słoweński rząd mają przeprowadzić w tym miesiącu drugą rundę rozmów na temat potencjalnego wprowadzenia lotów do i z bałkańskiego kraju. Tym razem budżetowy przewoźnik ma nakreślić dokładne trasy, które chce ustanowić, oraz sposoby, w jakie słoweński rząd mógłby zapewnić przewoźnikowi wsparcie. Jeśli opłaty lotniskowe zostaną zmniejszone, a linie otrzymają subsydia, Ryanair jest gotowy otworzyć loty do i z Lublany już w przyszłym roku.
Słoweńskie Ministerstwo Rozwoju Gospodarczego i Technologii, które negocjuje umowę z Ryanairem, udziela subwencji, które otrzymują linie lotnicze latające do portu lotniczego w Lublanie. Jest mało prawdopodobne, że obecnie rozdzielana pomiędzy przewoźników kwota zaspokoiłaby potrzeby Ryanaira. Na razie państwowe dotacje są dostępne tylko dla przewoźników, którzy utrzymują loty do stolicy Słowenii. Dziesięć linii lotniczych dzieli między siebie 1,83 miliona euro.

Głównym powodem decyzji o dotacjach jest przywrócenie połączeń lotniczych po tym, jak kraj bałkański, podobnie jak wiele krajów na całym świecie, doznał poważnych szkód gospodarczych. Szybkie rozprzestrzenianie się koronawirusa i jego nowych wariantów doprowadziło również do znacznego spadku liczby odwiedzających z zagranicy, o czym informowały władze w Słowenii.

Pod tym względem raport dostarczony przez europejskiego dostawcę statystyk Eurostat wykazał, że porty lotnicze w Słowenii odnotowały największy spadek pasażerskiego ruchu lotniczego w 2020 roku, co oznacza łączny spadek o 83,3 proc., najostrzejszy spośród wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej.

Ryanair: Lublana ma za wysokie opłaty lotniskowe

Ryanair parokrotnie krytykował port lotniczy w Lublanie za obowiązujące wysokie opłaty lotniskowe. Jeśli opłaty ponoszone przez przewoźników zostałyby zmniejszone, budżetowe linie lotnicze byłyby zainteresowane zaoferowaniem lotów do i z stolicy Słowenii już od następnego roku. Słoweński rząd zaproponował irlandzkimi tanim liniom lotniczym port lotniczy w Mariborze jako alternatywę dla obsługiwanej przez Fraport Lublany. Na początku tego roku lotnisko władze mariborskiego portu przeprowadziły rozmowy z węgierskim konkurentem Ryanaira – Wizz Airem na temat potencjalnego zaoferowania sezonowych lotów do drugiego co do wielkości miasta Słowenii, przy czym węgierski operator wystąpił o otrzymanie dotacji o wartości prawie miliona euro, co ostatecznie okazało się sytuacją nie do przeskoczenia dla słoweńskiego lotniska. Niskokosztowiec z Irlandii ostatni raz wykonał lot do i z Mariboru piętnaście lat temu.

Słoweński rząd zapowiedział, że przeanalizuje możliwość implementacji odpowiednich środków wsparcia, aby poprawić łączność lotniczą kraju z kluczowymi miejscami docelowymi „na ekonomicznie uzasadnionych warunkach”. Władze przyznały jednak, że kraj „pilnie” potrzebuje bezpośrednich połączeń lotniczych do kluczowych destynacji w Europie oraz na Bliskim Wschodzie. Minęło dwa i pół roku od bankructwa słoweńskiego flagowego przewoźnika, Adrii Airways, a Słowenia wciąż stara się wypełnić podaż kierunków, jakie były oferowane przez narodowego przewoźnika. Na niekorzyść wpłynęła także pandemia koronawirusa, a w szczególności jej skutki dla branży lotniczej. W czerwcu Międzynarodowa Rada Portów Lotniczych uznała Słowenię jako państwo z najgorszą łącznością lotniczą w Europie. Lublański port lotniczy zajął 378 miejsce na 476 lotnisk na europejskim kontynencie na podstawie liczby odbywających się lotów i liczby posiadanych w siatce połączeń.

LOT beneficjentem obecnych subsydiów

W Słowenii zakończył się rządowy przetarg, którego celem jest polepszenie lotniczej mobilności kraju. Wszystkim dziesięciu przewoźnikom, którzy zgłosili akces do udziału w przetargu, przyznano fundusze. Do wygranych należą następujące linie lotnicze: Lufthansa, Swiss International Air Lines, Brussels Airlines, Air Serbia, Air Montenegro, Turkish Airlines, Wizz Air, easyJet, Flydubai, a także narodowy przewoźnik znad Wisły – Polskie Linie Lotnicze LOT. Tanie linie lotnicze z Wielkiej Brytanii i Zjednoczonych Emiratów Arabskich zostały uwzględnione w dotacjach po raz pierwszy. Wszyscy pozostali przewoźnicy byli beneficjentami podobnego mechanizmu finansowania, który obowiązywał w ubiegłym roku.

Słoweńskie Ministerstwo Rozwoju Gospodarczego i Technologii nie określiło, jakie konkretnie kwoty zostały przyznane poszczególnym przewoźnikom lotniczym. Finanse rozdzielono na 12 miesięcy, na podstawie liczby metodologii obowiązującej liczbę pasażerów, częstotliwości rejsów oraz zaoferowaną przepustowość. W ubiegłym roku największymi beneficjentami były takie linie jak Lufthansa, Turkish Airlines i Air France. Warto zauważyć, że ani Air France, ani jej tania spółka zależna Transavia, nie złożyły wniosku tym razem, pomimo spełnienia wszystkich wymogów przetargowych.

– Włączenie Słowenii w światowe trendy rynkowe ma ogromne znaczenie. Jesteśmy gospodarką zorientowaną na eksport i możemy konkurować tylko wtedy, gdy nasi przedsiębiorcy są fizycznie obecni na światowych rynkach, a właśnie to zapewniają nam regularne i niezawodne połączenia lotnicze. Dobre połączenia lotnicze są jeszcze ważniejsze w letnim sezonie turystycznym, dlatego chcemy przyciągnąć jak najwięcej zagranicznych gości do Słowenii – powiedział Matjaž Han, słoweński minister rozwoju gospodarczego i technologii, komentując wyniki przetargu, cytowany przez portal „Ex-Yu Aviation”.

– Zdajemy sobie sprawę, że powrót wszystkich przewoźników i zaoferowanie nowych tras będzie dłuższym procesem, ale dzięki tym dotacjom podjęliśmy odpowiednie kroki w celu zachowania łączności międzynarodowej – dodał minister.

Konsensus polityczny potrzebny do powstania nowych linii Nowo wybrany rząd słoweński zakomunikował, że potrzebny jest szeroki konsensus w sprawach o znaczeniu krajowym, takich jak stworzenie nowego flagowego przewoźnika lotniczego. – Będziemy musieli zacząć dyskutować, czy istnieje możliwość założenia nowych linii lotniczych, czy też powinniśmy dotować niektóre trasy. Konieczny jest dialog ze wszystkimi interesariuszami – stwierdził Matjaž Han, cytowany przez portal „Ex-Yu Aviation”.

Na początku tego miesiąca nowo utworzony rząd koalicyjny rozwiał nadzieje na utworzenie nowych krajowych linii lotniczych, które zastąpiłyby nieistniejące już linie lotnicze Adria Airways, mimo że dwie z trzech partii, które wchodzą w skład nowego gabinetu, popierają tę koncepcję. W podpisanej przez trzy strony umowie koalicyjnej zaznaczono, że nie przewiduje się powstania nowego przewoźnika. Rządzące trio przeanalizuje odpowiednie środki wsparcia, aby poprawić łączność lotniczą kraju z kluczowymi miejscami docelowymi „w ekonomicznie uzasadnionych warunkach”.

Były dyrektor generalny Adria Airways, Klemen Boštjančič, który kierował Adrią w 2011 i 2012 roku, został mianowany nowym ministrem finansów Słowenii. Boštjančić wdrożył w liniach zakrojone na szeroką skalę środki w postaci cięcia kosztów, co ustabilizowało finanse przewoźnika. Jednak wiązało się to z innymi kosztami, ponieważ firma zmniejszyła swoją siatkę tras, co spowodowało znaczny spadek liczby pasażerów. Ponadto Rok Marolt, który do tej pory był szefem słoweńskiej Agencji Lotnictwa Cywilnego, a w 2012 roku pełnił funkcję dyrektora operacyjnego Adrii, został mianowany sekretarzem generalnym w Ministerstwie Finansów. Ponadto, nowa słoweńska minister infrastruktury, Alenka Bratušek, która pełniła to samo stanowisko podczas upadku Adrii i jest byłym premierem, powiedziała na początku tego roku, naszej redakcji, że jej kraj pilnie potrzebuje nowej krajowej linii lotniczej.

Burmistrz Lublany, Zoran Janković, powiedział niedawno, że rząd centralny musi zrobić więcej, aby zabezpieczyć loty ze stolicy Słowenii do kluczowych rynków europejskich. – Największym problemem w turystyce jest nasze lotnisko. Liczba lotów jest niewystarczająca – zauważył Janković. Na podstawie danych pochodzących z portalu OAG najbardziej ruchliwe nieobsługiwane trasy z Lublany to te, które wcześniej obsługiwała Adria. Należą do nich Bukareszt, Kopenhaga, Skopje, Ateny, Sztokholm, Barcelona i Praga.

Operator portu lotniczego w Lublanie, Fraport Slovenija, zauważył, że będzie wspierać każde rozwiązanie, które byłoby zrównoważone i poprawiało łączność. Wraz z Białorusią, Słowenia jest najwolniej odradzającym się rynkiem lotniczym w Europie po pandemii koronawirusa.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Rzeszów: Historyczny rekord w Jasionce. Pasażerów więcej niż przed pandemią

Infrastruktura i lotniska

Rzeszów: Historyczny rekord w Jasionce. Pasażerów więcej niż przed pandemią

Redakcja/inf. pras. 04 sierpnia 2022

Ryanair stawia mocniej na Wenecję. Czwarty samolot i 20 nowych tras

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair stawia mocniej na Wenecję. Czwarty samolot i 20 nowych tras

Rafał Dybiński 02 sierpnia 2022

O’Leary (Ryanair) zarobił prawie milion euro. Tyle co przed pandemią

Biznes i przemysł

O’Leary (Ryanair) zarobił prawie milion euro. Tyle co przed pandemią

Mateusz Kieruzal 01 sierpnia 2022

 

Zostały dwa tygodnie. Kolej czeka na KPO

Prawo i polityka

Zostały dwa tygodnie. Kolej czeka na KPO

22 września 2022

Remont PST. Prace trwają już na obu odcinkach

Pasażer i linie lotnicze

Remont PST. Prace trwają już na obu odcinkach

22 września 2022

Wizz Air wraca na łódzkie lotnisko!

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air wraca na łódzkie lotnisko!

22 września 2022

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5