Ryanair przeprowadził rozmowy z serbskim rządem w sprawie planów rozszerzenia działalności w tym kraju. Serbska premier Ana Brnabić potwierdziła, że niedawno odbyło się spotkanie obu stron. W planach jest uruchomienie bazy na jednym z serbskich lotnisk. Zanim to jednak nastąpi - konieczne są inwestycje w infrastrukturę.
Serbski rynek z ogromnym potencjałem
- Właśnie przeprowadziliśmy rozmowy z Ryanairem, który zasugerował nam, w jaki sposób może się rozwinąć i jak możemy dalej ulepszać nasze partnerstwo. Nadal jednak planujemy wspierać naszego krajowego przewoźnika - powiedziała Branbić. Minęło kilka tygodni po tym jak serbska minister ds. budownictwa, transportu i infrastruktury, Zorana Mihajlović, zauważyła, że lotnisko w Belgradzie powinno oferować więcej tanich lotów, po przejęciu przez VINCI pod koniec września bieżącego roku.
Ryanair uruchomił operacje w Serbii w 2016 roku, wprowadzając loty na lotnisko Niš Constantine, z którego obecnie obsługuje pięć miast. Linia odnotowała drugi co do wielkości udział pasażerów w serbskim rynku lotniczym w 2017 roku, zajmując pozycję za węgierskimi liniami Wizz Air, ale znajdując się przed Flydubai. Dyrektor ds. handlowych Ryanair, David O'Brien, powiedział w zeszłym roku: - Wierzymy, że rynek serbski ma ogromny potencjał.
Irlandzki przewoźnik niskokosztowy nie może jednak rozbudowywać swojej siatki połączeń w Niszu ani zbazować tam swoich maszyn, ze względu na ograniczenia infrastrukturalne.
Konieczne inwestycje
Rząd serbski już wcześniej komunikował, że istnieje zainteresowanie przewoźników, aby założyć bazę w Niszu. - Lotnisko nie ma możliwości działania jako baza, jednak ma się to zmienić wraz z zakończeniem kilku trwających projektów - poinformowali przedstawiciele rządu. Air Serbia niedawno ostrzegła, że wiele tanich linii lotniczych wejdzie na rynek krajowy w najbliższej przyszłości. - Zalew tanich przewoźników, którzy prowadzili wojnę z tradycyjnymi liniami lotniczymi w całej Europie, jest już w drodze do Serbii, co zdecydowanie ma duże znaczenie dla naszych przyszłych planów dotyczących rozwoju - zauważyła linia lotnicza.
Air Serbia odnotowała rekordowy zysk netto w wysokości 15,7 miliona euro za rok 2017, przy dochodzie w wysokości 288 milionów euro. Według linii lotniczych koszty operacyjne zostały zmniejszone w ubiegłym roku o 7 proc., a przychody ze sprzedaży wzrosły o 4 proc. W 2016 r. Air Serbia zadeklarowała zysk netto w wysokości 0,9 mln euro, jednak obliczenia te zostały zakwestionowane, ponieważ zawierały one również część finansowanego zastrzyku dokonanego przez serbski rząd.
49 proc. udziałów w narodowej, serbskiej linii lotniczej należy do Etihad Airways.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.