27 września 2021 roku odbyła się konferencja prasowa inaugurująca rozpoczęcie rozbudowy płyty postojowej samolotów (PPS) w części zachodniej Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków-Balice. Inwestycja o wartości ok. 133,8 mln zł, którą zrealizuje firma MAX BÖGL Polska, poprawi przepustowość płaszczyzny postojowej samolotów.– Koronawirus, mimo ciosu jaki zadał sektorowi lotniczemu, nie zatrzymał polskich inwestycji. Dzisiaj rusza budowa płyty postojowej na lotnisku Kraków Airport. To realizacja strategii rozwoju portu, spójna z rządowymi programami strategicznymi - powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
– Mimo trudnego czasu dla branży lotniczej, jaki nastał wraz z pandemią, regionalne porty lotnicze wciąż muszą się rozwijać z jeszcze większą intensywnością. Rozbudowa płyty postojowej samolotów PPS jest częścią planu generalnego na lata 2016-2036, konsekwentnie realizowanego przez zarząd Międzynarodowego Portu Lotniczego i ma na celu zwiększenie liczby stanowisk postojowych na PPS. To kolejna inwestycja w Kraków Airport mająca kluczowe znaczenie dla Polski południowo-wschodniej – podkreślił Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport.
Rozbudowa płyty postojowej samolotów w zachodniej części lotniska zakłada powstanie nowej nawierzchni przeznaczonej na postój i obsługę statków powietrznych o łącznej powierzchni niemal 11 ha. W ramach zadania uproszczony zostanie obecny układ wyjazdowych dróg kołowania, których przebieg zostanie dostosowany do możliwości połączenia z planowaną wschodnią drogą szybkiego zjazdu. W wyniku rozbudowy powstanie 15 nowych stanowisk postojowych przystosowanych do obsługi samolotów.
Cztery z nich, zlokalizowane w części południowej, będą mogły być wykorzystywane wymiennie jako dwa stanowiska dla szerokokadłubowych samolotów realizujących z krakowskiego lotniska połączenia transatlantyckie. W ramach inwestycji powstanie infrastruktura oświetlenia nawigacyjnego: światła linii środkowej dróg kołowania oraz światła prowadzenia na stanowiska postojowe. Pod konstrukcją płaszczyzny postojowej przewidziano budowę zaawansowanej sieci odprowadzenia i retencjonowania wód opadowych, z układem kontroli i monitoringu jakości odprowadzanych wód. Inwestycja została skoordynowana z planowanymi przez lotnisko zadaniami związanymi z przebudową i rozbudową terminala pasażerskiego oraz budową nowej drogi startowej.