27 września 2021 roku odbyła się konferencja prasowa inaugurująca rozpoczęcie rozbudowy płyty postojowej samolotów (PPS) w części zachodniej Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków-Balice. Inwestycja o wartości ok. 133,8 mln zł, którą zrealizuje firma MAX BÖGL Polska, poprawi przepustowość płaszczyzny postojowej samolotów.
– Koronawirus, mimo ciosu jaki zadał sektorowi lotniczemu, nie zatrzymał polskich inwestycji. Dzisiaj rusza budowa płyty postojowej na lotnisku Kraków Airport. To realizacja strategii rozwoju portu, spójna z rządowymi programami strategicznymi - powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
– Mimo trudnego czasu dla branży lotniczej, jaki nastał wraz z pandemią, regionalne porty lotnicze wciąż muszą się rozwijać z jeszcze większą intensywnością. Rozbudowa płyty postojowej samolotów PPS jest częścią planu generalnego na lata 2016-2036, konsekwentnie realizowanego przez zarząd Międzynarodowego Portu Lotniczego i ma na celu zwiększenie liczby stanowisk postojowych na PPS. To kolejna inwestycja w Kraków Airport mająca kluczowe znaczenie dla Polski południowo-wschodniej – podkreślił Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport.
Rozbudowa płyty postojowej samolotów w zachodniej części lotniska zakłada powstanie nowej nawierzchni przeznaczonej na postój i obsługę statków powietrznych o łącznej powierzchni niemal 11 ha. W ramach zadania uproszczony zostanie obecny układ wyjazdowych dróg kołowania, których przebieg zostanie dostosowany do możliwości połączenia z planowaną wschodnią drogą szybkiego zjazdu. W wyniku rozbudowy powstanie 15 nowych stanowisk postojowych przystosowanych do obsługi samolotów.
Cztery z nich, zlokalizowane w części południowej, będą mogły być wykorzystywane wymiennie jako dwa stanowiska dla szerokokadłubowych samolotów realizujących z krakowskiego lotniska połączenia transatlantyckie. W ramach inwestycji powstanie infrastruktura oświetlenia nawigacyjnego: światła linii środkowej dróg kołowania oraz światła prowadzenia na stanowiska postojowe. Pod konstrukcją płaszczyzny postojowej przewidziano budowę zaawansowanej sieci odprowadzenia i retencjonowania wód opadowych, z układem kontroli i monitoringu jakości odprowadzanych wód. Inwestycja została skoordynowana z planowanymi przez lotnisko zadaniami związanymi z przebudową i rozbudową terminala pasażerskiego oraz budową nowej drogi startowej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.