Partner serwisu
Biznes i przemysł

Rosyjski konkurent A320/B737 opóźniony

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
05-03-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Rosyjski konkurent A320/B737 opóźniony
fot. UAC
Certyfikacja Irkuta MC-21, rosyjskiego odpowiednika airbusa A320 i boeinga 737, złapała kolejne opóźnienie. Dostawa pierwszego samolotu, który powstał w oparciu o zachodnie podzespoły nie będzie mieć miejsca w bieżącym roku, ponieważ sankcje nałożone na Rosję uniemożliwiły rozwój programu i wymusił przestój w pracach. Aerofłot – pierwszy odbiorca nowego wąskokadłubowca – powinien odebrać maszynę dopiero w 2026 roku.

Rostec, większościowy udziałowiec United Aircraft Corporation, firmy, której spółka zależna – Jakowlew – odpowiada za budowę MC-21, ujawnił, że dostawy nowego typu samolotu, który miał przełamać duopol Airbusa i Boeinga w produkcji większych samolotów wąskokadłubowych, będą opóźnione. Dostawa pierwszego Irkuta MC-21, który przedstawiany był jako „dobra” alternatywa dla A320neo i B737 MAX powinna odbyć się pod koniec przyszłego roku lub dopiero w pierwszym kwartale roku 2026.

Siergiej Chemezow, dyrektor generalny Rostec, miał wyznać, że rosyjski producent samolotów musi sprawdzić „wszystkie kwestie bezpieczeństwa” zanim narodowe linie lotnicze Federacji Rosyjskiej odbiorą pierwszego MC-21. – Bezpieczeństwo jest najważniejsze – powiedział Chemezow, cytowany przez agencję Interfax, nie precyzując, czy testy nowego samolotu zostały zakończone. Do tej pory pięć rodzimych linii lotniczych zamówiło łącznie 291 irkutów, z czego 99 samolotów nie zostało jeszcze przydzielonych konkretnym operatorom.

Sankcje wpływające na rozwój MC-21

Zanim Rosja rozpoczęła swoją „operację militarną” na Ukrainie, MC-21 był opracowywany przez rosyjskiego producenta z wykorzystaniem zagranicznych komponentów, w tym silników i skrzydeł. Federalna Agencja Transportu Lotniczego Rosji początkowo certyfikowała samolot w styczniu 2022 r., miesiąc przed atakiem na Ukrainę.

Firma projektująca samolot Jakowlew chwaliła się wówczas, że MC-21 był pierwszym w historii samolotem średniego zasięgu wyposażonym w kompozytowe skrzydła. Materiały kompozytowe znalazły się w ponad 40 proc. podzespołów. Od 2021 r. Jakowlew do produkcji skrzydeł samolotu wykorzystuje wyłącznie materiały wyprodukowane w Rosji, a pierwsze skrzydło rodzimej produkcji zostało przymocowane do kadłuba samolotu w lipcu 2021 r. Pierwszy MC-21 rozpoczął loty ze skrzydłami zbudowanymi lokalnie w grudniu tego samego roku.

Mimo to, samolot miał być napędzany silnikami Pratt&Whitney PW1400G, będącymi jednym z wariantów rodziny silników Geared Turbofan (GTF), do której należą silniki PW1100G, napędzające samoloty z rodziny A320neo, oraz silniki PW1500G i PW1700G, w które wyposażone są odpowiednio airbusy A220 i embraery generacji.

Rozwój własnego ekosystemu

W ciągu kilku tygodni po inwazji Stany Zjednoczone, Unia Europejska i inne państwa zachodnie zaczęły nakładać na Rosję coraz większe sankcje. To zasadniczo odcięło kraj od wszelkich dostaw zachodnich komponentów.

Rosja musiała szybko zmienić łańcuch dostaw na części z państw „przyjaznych”, jak również zacząć produkować własne komponenty, które zastąpią zachodnie podzespoły. Do 2030 roku rosyjskie linie lotnicze powinny odebrać ponad 500 samolotów produkcji krajowej, w tym 140 samolotów suchojów SuperJet, 270 irkutów MS-21 i 70 tupolewów Tu-214.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Walka z czasem airBaltic. 200 mln euro do spłaty na już

Biznes i przemysł

Walka z czasem airBaltic. 200 mln euro do spłaty na już

Mateusz Kieruzal 14 lutego 2024

Polska - USA: Porozumienie w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego

Prawo i polityka

Czego obawia się branża lotnicza? Wojna, drogie paliwo, przeregulowanie…

Biznes i przemysł

Zobacz również:

B777X znów opóźniony? Prognoza prezesa linii Emirates

Biznes i przemysł

B777X znów opóźniony? Prognoza prezesa linii Emirates

Mateusz Kieruzal 05 marca 2024

Bardzo dobra sprzedaż nowego rosyjskiego odrzutowca Irkut MC–21

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Walka z czasem airBaltic. 200 mln euro do spłaty na już

Biznes i przemysł

Walka z czasem airBaltic. 200 mln euro do spłaty na już

Mateusz Kieruzal 14 lutego 2024

Polska - USA: Porozumienie w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego

Prawo i polityka

Czego obawia się branża lotnicza? Wojna, drogie paliwo, przeregulowanie…

Biznes i przemysł

Zobacz również:

B777X znów opóźniony? Prognoza prezesa linii Emirates

Biznes i przemysł

B777X znów opóźniony? Prognoza prezesa linii Emirates

Mateusz Kieruzal 05 marca 2024

Bardzo dobra sprzedaż nowego rosyjskiego odrzutowca Irkut MC–21

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5