Linie Riyadh Air podpisały dziś (30 października) z Airbusem umowę na zakup 60 airbusów A321neo, finalizując tym samym trwające od kilku miesięcy negocjacje w tym temacie. Podpisany dokument prawdopodobnie ma zawierać także opcje na kolejnych 30 maszyn tego typu. Kontakt może być warto około 6 mld dolarów amerykańskich.
Umowa została podpisana podczas Future Investment Initiative (FII) w Rijadzie, co stanowi kamień milowy dla
Riyadh Air. W ceremonii podpisania umowy wzięli udział Yasir Al-Rumayyan, gubernator Public Investment Fund (PIF) i prezes Riyadh Air, Tony Douglas, dyrektor generalny Riyadh Air, Christian Scherer, dyrektor generalny ds. samolotów komercyjnych w Airbus oraz Benoit de Saint-Exupery, wiceprezes wykonawczy ds. sprzedaży w dziale samolotów komercyjnych.
- Ta inwestycja nie tylko umożliwi nam wspieranie wzrostu gospodarczego w branży lotniczej, ale także zapewni, że Riyadh Air będzie obsługiwać jedną z najbardziej oszczędnych flot. Będzie to miało kluczowe znaczenie dla Arabii Saudyjskiej w osiągnięciu jej celów w zakresie dekarbonizacji. Ta umowa zdecydowanie wzmacnia pozytywny wpływ ekonomiczny najnowszej linii lotniczej Arabii Saudyjskiej zarówno w skali globalnej, jak i lokalnej, aby ułatwić szybko rozwijający się saudyjski ekosystem lotniczy - powiedział Tony Douglas, dyrektor generalny Riyadh Air.
Według najnowszych informacji zamówienie 60 wąskokadłubowych A321neo będzie zawierać wszystkie wersje największego szerokokadłubowca tj.
A321neo, A321LR i A321XLR. Na razie nie wiadomo ile danej wersji samolotów trafi do przewoźnik. Podobnie nie jest jeszcze znana konfiguracja ich pokładu. Jak zapowiada przewoźnik, zamierza on rozpocząć operacje samolotami wąskokadłubowymi w ciągu roku od pierwszego lotu komercyjnego. Dlatego dostawy pierwszych nowych samolotów spodziewane są na przełomie 2025 i 2026 r.
- Z dumą witamy Riyadh Air jako nowego klienta i partnera Airbusa. Najnowsza generacja samolotów A321neo zapewni wyjątkową wydajność operacji linii lotniczej, konkretny wkład w realizację celów dekarbonizacji i komfort pasażerów. Z niecierpliwością czekamy na współpracę, aby wspierać silne ambicje saudyjskiego lotnictwa - powiedział Christian Scherer, dyrektor generalny działu samolotów komercyjnych Airbusa.
Riyadh Air potwierdził zapowiedzi wykonania pierwszego lotu komercyjnego w pierwszej połowie 2025 r. Przewoźnik jest także na ostatnim etapie zabezpieczania certyfikatu operatora lotniczego (AOC). Więcej na ten temat w artykule "
Riyadh Air: Certyfikat AOC jeszcze w tym roku".
Flota przewoźnikaFlota Riyadh Air składa się na razie z jednego boeinga B787-9 Dreamliner (HZ-ARA) wynajętego od linii Saudia. Pierwszy nowy Dreamliner, który został zaprezentowany na salonie Paris Air Show 2023, trafi do linii w najbliższych tygodniach. Przewoźnik oczekuje obecnie na dostawę 99 samolotów: 60 airbusów A321neo oraz
39 boeingów B787-9 Dreamliner. Linia posiada opcje także na 33 kolejne Dreamlinery i prawdopodobnie także na kolejnych 30 airbusów A321neo.
Linia wystosowała także zapytanie ofertowe (RFP) do Airbusa i Boeinga w sprawie zamówienia na duże samoloty pasażerskie. Chodzi tu konkretnie o maszyny A350-1000 oraz B777-9X.
Rodzina A320neoRodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP 1A oraz Pratt Whitney napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż A320 poprzedniej generacji.
Łącznie 130 firm leasingowych i linii zamówiło 10 806 maszyn z rodziny A320neo: 57 A319neo, 4 028 A320neo, 6 6721 A321neo, co daje około 64 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc. Do tej pory Airbus dostarczył 3 559 maszyn z rodziny A320neo: 20 A319neo, 2 060 A320neo oraz 1 479 A321neo.