Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) zakończyła niedawno pierwsze loty próbne z wykorzystaniem satelitów, zbliżające Europę do modernizacji kontroli przestrzeni powietrznej. Nowy system wykorzystuje satelity i pozwala śledzić położenie samolotu w czterech wymiarach.
Próby są częścią projektu Iris Precursor, realizowanego w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego między ESA a brytyjskim operatorem satelitarnym Inmarsat. W ramach Iris Precursor satelity mają dostarczać do kokpitów samolotów w europejskiej przestrzeni powietrznej bezpieczne i szybkie łącza danych.
Do 2019 roku Iris Precursor ma zapewnić łączność powietrze-ziemia dla pionierskiej kontroli lotu w czterech wymiarach: długość i szerokość geograficzna, wysokość i czas. Umożliwi to precyzyjne pozycjonowanie samolotów i dużo wydajniejszą kontrolę ruchu.
W trakcie czterech lotów z Amsterdamu do różnych miast Europy samolot Holenderskiego Centrum Aerokosmicznego przenosił prototypowy terminal Iris, który zapewniał dostęp do przyszłościowej usługi SwiftBroadband-Safety firmy Inmarsat. Testowane było połączenie między samolotem a siecią naziemną, przez które wymieniane były depesze z kontrolą ruchu lotniczego. Łączność była zachowana nawet w trakcie przełączania się między wiązkami sygnału satelitarnego.
- Cyfryzacja kokpitu jest jedną z metod udrażniania tradycyjnych łączy radiowych i optymalizacji europejskiej przestrzeni powietrznej w odpowiedzi na ciągle rosnący ruch lotniczy - tłumaczy kapitan Mary McMillan, wiceprezeska Inmarsat ds. bezpieczeństwa lotnictwa i usług operacyjnych, dodając: - W porównaniu do dzisiejszych technologii naziemnych możliwości i bezpieczeństwo łączy satelitarnych zapewnianych przez Iris to zupełnie nowa jakość.
Pod koniec przyszłego roku Inmarsat planuje drugą fazę lotów testowych, aby przeprowadzić weryfikację technologii Iris. Kolejnym krokiem będzie użycie Iris w lotach komercyjnych poruszających się w normalnej, kontrolowanej przestrzeni powietrznej.
- Program Iris Europejskiej Agencji Kosmicznej stanowi początek realizacji długoterminowego celu, jakim jest modernizacja kontroli europejskiej przestrzeni powietrznej. Stopniowanie rozwiązywania problemu i dobra współpraca partnerów publicznych i prywatnych przynosi świetne rezultaty - komentuje Magali Vaissiere, dyrektorka ESA ds. telekomunikacji i aplikacji zintegrowanych.
Program Iris jest realizowany przez ESA w ramach działania Single European Sky, prowadzonego przez Komisję Europejską, Eurocontrol, operatorów lotnisk, podmioty obsługujące przestrzeń powietrzną i firmy lotnicze. Działanie ma na celu zwiększenie efektywności, jakości i możliwości zarządzania ruchem lotniczym na świecie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.