Grupa Emirates ogłosiła wyniki za pierwsze półrocze roku finansowego 2022-23. W tym okresie grupa odnotowała rekordowy zysk netto w wysokości 1,2 mld dolarów. Dla porównania w analogicznym okresie w roku ubiegłym przewoźnik stracił 1,6 mld dolarów.
Ponadto EBITDA na poziomie 4,2 mld dolarów to znaczna poprawa względem zeszłorocznego wyniku 1,5 mld dolarów, która świadczy o wysokiej rentowności operacyjnej grupy. Przychody grupy w pierwszych sześciu miesiącach roku finansowego 2022-23 wyniosły 15,3 mld dolarów. To o 128 proc. więcej niż w zeszłym roku, w którym wyniosły 6,7 mld dolarów. Było to możliwe dzięki wysokiemu zapotrzebowaniu na przewozy lotnicze na całym świecie w związku ze stopniowym łagodzeniem i znoszeniem ograniczeń epidemiologicznych.
Rekrutacje i rentownośćGrupa zakończyła pierwsze półrocze 2022-23 na dobrym poziomie płynności 8,9 mld dolarów wg stanu na dzień 30 sierpnia 2022 roku w porównaniu z 7 mld dolarów w dniu 31 marca 2022 roku. Grupa wykorzystała duże rezerwy gotówkowe finansując spłatę długów, zobowiązania związane z pandemią i inne potrzeby biznesowe.
– Rekordowe wyniki grupy w pierwszym półroczu roku 2022-23 to owoc planowania perspektywicznego, elastyczności biznesowej oraz starań naszych utalentowanych i oddanych pracowników. Ożywienie działalności naszej grupy stało się wyraźniejsze w miarę łagodzenia i znoszenia ograniczeń w przemieszczaniu się przez kolejne kraje. Byliśmy na to przygotowani i jako jedni z pierwszych mogliśmy zaspokoić duże zapotrzebowanie klientów dzięki przemyślanym biznesplanom, wsparciu partnerów branżowych i ciągłym inwestycjom w pracowników, technologie oraz produkty i usługi – powiedział Szejk Ahmed bin Saeed Al Maktoum, prezes zarządu Grupy Emirates.
– W nadchodzących miesiącach będziemy w dalszym ciągu koncentrować się na przywróceniu działalności do poziomu sprzed pandemii i zatrudnianiu osób o kwalifikacjach odpowiadających naszym obecnym i przyszłym potrzebom. Spodziewamy się, że w drugiej połowie roku 2022-23 zapotrzebowanie klientów poszczególnych działów naszej grupy utrzyma się na wysokim poziomie. W dalszej perspektywie nie brak jednak trudności, dlatego uważnie obserwujemy koszty inflacji i inne wyzwania makroekonomiczne, takie jak umocnienie dolara amerykańskiego czy polityka fiskalna na najważniejszych rynkach. Nasza grupa spodziewa się powrotu do rentowności na zakończenie pełnego roku finansowego – wyjaśnił Ahmed bin Saeed Al Maktoum.
Porozumienia z liniami i modernizacja flotyWraz ze wzrostem oferowania i rozwojem działalności, zespół Grupy Emirates powiększył się o 10 proc. względem stanu z 31 marca 2022 roku do 93 893 osób wg stanu na 30 września 2022 roku. Linie z Bliskiego Wschodu niezmiennie koncentrowały się na odbudowie międzynarodowej siatki połączeń przez port macierzysty w Dubaju, wznawianiu lotów i uruchamianiu kolejnych połączeń zgodnie z zapotrzebowaniem klientów na poszczególnych rynkach.
W czerwcu przewoźnik rozpoczął loty do nowego kierunku – Tel Awiwu. Aby zwiększyć wybór dostępnych połączeń, w pierwszym półroczu 2022-23 zostały zawarte porozumienia code-share i interline między Emirates a liniami: Airlink, AEGEAN, ITA Airways, Air Baltic, Air Canada, Bamboo Airways, Batik Air, Finnair, Royal Air Maroc, Sky Express, Sun Country Airlines i United Airlines. Według stanu na 30 września linie obsługiwały loty pasażerskie i towarowe do 140 portów lotniczych z użyciem całej floty Boeingów 777 i 73 Airbusów A380.
W pierwszym półroczu 2022-23
przewoźnik odebrał dwa nowe samoloty towarowe Boeing 777 i oddał jeden starszy transportowiec zgodnie z długofalową strategią ograniczania emisji i inwestowania w nowoczesną, wydajną flotę. Ponieważ dostawa nowych samolotów pasażerskich ma nastąpić dopiero w 2024 roku, w tym miesiącu linie Emirates rozpoczęły wielomiliardowe prace modernizacyjne, w ramach których wyposażą 120 maszyn w najnowsze produkty i wystrój kabin.
Zgodnie ze swoją obietnicą „Fly Better”, linie wprowadziły kolejne produkty i inicjatywy na rzecz klientów, m.in. ulepszone menu we wszystkich klasach czy nowy program szkoleń personelu. W sierpniu linie Emirates wprowadziły pełną ofertę klasy ekonomicznej premium w samolotach do Londynu, Paryża i Sydney. Spotkała się ona z niezwykle pozytywną reakcją klientów, a bilety na wspomnianych trasach były szybko wyprzedawane. Przed końcem roku 2022-23 Emirates planują wprowadzić klasę ekonomiczną premium na pięciu kolejnych trasach,
stopniowo oddając do użytku kolejne samoloty poddane modernizacji.
Całkowite oferowanie w pierwszych sześciu miesiącach roku wzrosło o 40 proc. do 22,8 mld tonokilometrów ATKM dzięki rozszerzeniu oferty lotów w związku ze złagodzeniem ograniczeń w przemieszczaniu się przez kolejne kraje. Zdolność przewozowa mierzona wg liczby dostępnych miejsc przypadających na kilometr (ang. Available Seat Kilometres, ASKM) zwiększyła się o 123 proc., natomiast przepływ pasażerów mierzony wg przychodu z pasażerokilometra (ang. Revenue Passenger Kilometres, RPKM) wzrósł o 265%. Średni współczynnik wypełnienia miejsc (ang. Passenger Seat Factor) wyniósł 78,5 proc. w porównaniu z 47,9 proc. w analogicznym okresie ubiegłego roku.
W dniach od 1 kwietnia do 30 września 2022 roku linie Emirates przewiozły 20,0 mln pasażerów, o 228 proc. więcej w porównaniu z identycznym okresem w zeszłym roku. W pierwszym półroczu Emirates SkyCargo przetransportowały 936 tys. ton ładunku – o 14 proc. mniej niż w analogicznym okresie w roku poprzednim, co wiąże się z przekierowaniem zdolności przewozowej przez linie z „ministransportowców” z powrotem na loty pasażerskie.
Zysk Emirates w pierwszej połowie roku 2022-23 osiągnął rekordowy poziom 1,1 mld dolarów. Dla porównania w roku poprzednim przewoźnik odnotował stratę 1,6 mld dolarów. Mimo niekorzystnej sytuacji na rynku walutowym przychody Emirates, w tym inne przychody operacyjne, w wysokości 13,7 mld dolarów wzrosły o 131 proc. względem 5,9 mld dolarów w analogicznym okresie poprzedniego roku. Ta wyraźna poprawa była możliwa dzięki wysokiemu zapotrzebowaniu na międzynarodowe loty pasażerskie na poszczególnych rynkach i świadczy o tym, że przewoźnik potrafi z wyprzedzeniem zaplanować podaż, zapewnić odpowiednią ofertę i przyciągnąć klientów wysokiej jakości produktami i obsługą.
Trzykrotny wzrost kosztów paliwaKoszty operacyjne Emirates wzrosły o 73 proc. przy zwiększeniu całkowitego oferowania o 40 proc. – przede wszystkim za sprawą znacznie wyższych kosztów paliwa, które wzrosły ponad trzykrotnie w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Główną przyczyną było zwiększenie dostaw paliwa o 65 proc. w związku z rozwojem operacji lotniczych i podwojeniem średnich cen ropy w tym okresie. Paliwo, które stanowiło największą część kosztów operacyjnych ponoszonych przez przewoźnika przed pandemią, odpowiadało za 38 proc. kosztów operacyjnych (jeden z najwyższych odsetków w historii) w porównaniu z 20 proc. w pierwszym półroczu poprzedniego roku. Z uwagi na wysoki popyt i zwiększenie działalności w pierwszym półroczu wynik EBITDA Emirates wzrósł niemal trzykrotnie do 4 mld dolarów. Dla porównania w analogicznym okresie ubiegłego roku wyniósł on 1,4 mld dolarów.