Szwajcarski portal ch-aviation ujawnił ostatnio raport na temat najmłodszych flot lotniczych na świecie, mierzone średnim wiekiem samolotów. Jest to już druga taka analiza ch-aviation na ten temat. Pierwszy raport firmy został opublikowany dwa lata temu w sierpniu 2017 r.
Zanim zaczniemy prezentować raport ch-aviation, to na początku warto dodać, że wiek samolotów nie zawsze jest odpowiednikiem i miarą bezpieczeństwa w lotnictwie. Jak pokazał przykład boeingów B737 MAX, rozbijać się mogą nawet nowe samoloty. Obecnie wiek daje nam informację bardziej o komforcie danego przewoźnika i o tym, że wymienia on swoją flotę. W kwestii bezpieczeństwa oraz usterkowości i tak wszystko zależy od obsługi technicznej samolotu (line maintenance). Jeżeli jest ona prowadzona na czas, to samolot będzie latał bez większych usterek. Dlatego pamiętajmy, aby nie generalizować tego tematu stwierdzeniem linia ma stare samoloty, bo stary samolot nie zawsze równa się niebezpieczny samolot. Zazwyczaj to po prostu mniej komfortowy statek powietrzny zarówno i dla załogi jak i pasażerów.
Jak pokazuje najnowsza analiza ch-aviation, wiele najmłodszych flot linii lotniczych znajduje się w Azji. Norwegian Air Sweden zajmuje pierwsze miejsce na liście przewoźników komercyjnych z najmłodszą flotą samolotów w skali globalnej. VietJetAir ma najmłodszą flotę wśród dużych linii lotniczych (50 lub więcej samolotów). W kategorii bardzo dużych linii lotniczych (100 samolotów lub więcej) koronę dla najmłodszej floty linii lotniczych zdobył rosyjski Aerofłot.
Na świecie jest aktywnych ponad 30 tys. samolotów komercyjnych, a przeciętnie latający samolot ma 12 lat. Dotyczy to zarówno samolotów pasażerskich jak i towarowych (cargo). Najmłodsze floty są w Azji ze średnim wiekiem 8,5 lat. Natomiast najstarsze floty znajdują się w regionach Afryki i Oceanii, gdzie średnia wieku floty ma ponad 16 lat.
– Nasze dane wyraźnie pokazują, że azjatyckie linie lotnicze nadal odnotowują ogromny wzrost, zwłaszcza wśród tanich przewoźników. W połączeniu z dobrym dostępem do kapitału na nowe samoloty prowadzi to do tego, że to właśnie tam znajdują się najmłodsze floty świata – powiedział Thomas Jaeger, dyrektor generalny ch-aviation.
Norwegian Air Sweden to linia lotnicza z najmłodszą flotą na świecie, która obsługuje niewielką flotę złożoną z pięciu samolotów: trzech B737 MAX 8 oraz dwóch B787-9 o średnim wieku 0,74 lat. (Warto dodać, że po sporządzeniu raportu do floty dołączył trzeci Dreamliner przez co wiek floty spadł do 0,7 lat.) Co ciekawe, szwedzka spółka-córka Norwegiana przejęła koronę od innej spółki-córki - Norwegian UK, której flota została ogłoszona jako ta najmłodsza na świecie w 2017 r. W tym roku Norwegian UK zajęła 3 miejsce, a prześcignęła ją szwedzka siostra oraz Wizz Air UK plansujący się na drugiej pozycji.
– Znaleźliśmy interesujące zjawisko w Europie, w którym najmłodsze floty należą do linii lotniczych działających jako markowe, wewnętrzne filie większych grup lotniczych. Niepewność Brexitu spowodowała, że linie lotnicze szukają m.in. tańszych modeli operacyjnych i szeregu innych narzędzi, dlatego też europejskie linie tworzą filie w różnych krajach, a w wielu przypadkach przenoszą swoje najmłodsze samoloty do tych nowo utworzonych podmiotów. Dobrym przykładem są tutaj linie Norwegian, Wizz Air, Ryanair i SAS - te grupy lotnicze zajęły wszystkie 5 miejsc w Europie – rozwinął temat Thomas Jaeger.
Linia lotnicza z najmłodszą flotą w Azji to saudyjska tania linia lotnicza „flyadeal”, która obsługuje flotę 12 samolotów o średnim wieku nieco ponad jednego roku. Najmłodsza flota w Ameryce Południowej należy również do taniej linii lotniczej, w tym przypadku chilijskiej „JetSMART”. Co ciekawe, obie wiodące linie lotnicze w Azji i Ameryce Południowej rozpoczęły działalność jeszcze w 2017 roku. Tania kenijska linia lotnicza „Jambojet” jest liderem na liście afrykańskiej ze średnim wiekiem samolotów wynoszącym 4,3 lat.
Regionalny kanadyjski WestJet Encore i Air Tahiti, to dwie linie lotnicze, które osiągnęły najwyższe miejsce w rankingu najmłodszych flot swoich regionów w 2017 i 2019 r. WestJet Encore to linia lotnicza z najmłodszą flotą w Ameryce Północnej w 2017 z 40 samolotami i średnim wiekiem 2,2 lat. W 2019 r. flota postarzała się średnio do 3,9 lat, ale była wystarczająco młoda, aby utrzymać swoją pozycję w regionie. Flota Air Tahiti jest obecnie nieco młodsza niż dwa lata temu (średnio około czterech lat), co zagwarantowało im pozycję numer jeden w Oceanii.
– W tym roku osobno przyjrzeliśmy się również najmłodszym flotom dla większych linii lotniczych, ponieważ odnowienie floty w przypadku tych linii jest bardziej złożone i wymaga większego kapitału niż w przypadku małych przedsiębiorstw lub start-upów. W kategorii linii lotniczych z 50 lub więcej samolotami dominują azjatyckie tanie linie lotnicze. Listę najmłodszych flot z co najmniej 100 samolotami rozpoczyna rosyjski Aerofłot – podsumował Thomas Jaeger.