Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Qatar rozpocznie wycofanie A380 w 2024 r.

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-02-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Qatar rozpocznie wycofanie A380 w 2024 r.
fot. Piotr Bożyk
Linie Qatar Airways poinformowały, że w 2024 r. zapoczątkują wycofanie pierwszych airbusów A380 ze swojej floty, a cały proces zakończy się pod koniec 2028 r. To oznacza, że największe samoloty pasażerskie na świecie, po 10 latach użytkowania, zostaną zastąpione docelowo przez najnowsze boeingi B777-9X.

Francuski producent poinformował 14 lutego w Tuluzie, że produkcja A380 zakończy się w 2021 r. po zrealizowaniu wszystkich pozostałych zamówień. Do tej pory użytkownikom dostarczono 234 egzemplarze tego największego pasażerskiego samolotu na świecie. O przyczynach niepowodzenia programu A380 pisaliśmy obszernie w naszym raporcie A380: Niespełnione marzenie Airbusa.

Airbus A380 odblokował nowy potencjał w dalekich podróżach lotniczych. To samolot umożliwiający liniom lotniczym oferowanie luksusowych apartamentów pierwszej klasy na pokładzie, a także barów i saloników wraz z możliwością zabierania ponad 500 pasażerów. Podczas gdy samolot jest uważany wśród pasażerów za ulubioną maszynę, tego samego nie mogą powiedzieć dyrektorzy finansowi linii lotniczych, którzy koncentrują się tylko na wynikach sprzedażowych każdej trasy w swojej siatce połączeń.

Koniec A380 w Qatar Airways w 2028 r.

Qatar Airways kupując nowe maszyny podpisał 10-letnie umowy leasingowe. Dlatego też po osiągnięciu 10 lat przez każdą maszynę, będzie ona automatycznie opuszczać flotę. W 2014 r. dotarły cztery SuperJumbo, więc już w 2024 r. odejdą one z floty katarskiego przewoźnika. Kolejne dwa zostaną wycofane w 2025 r., jeden w 2026 r. oraz dwa w 2027 r. Ostatni z nich odejdzie pod koniec 2028 r. Dziesięcioletni odrzutowiec nadal uważany jest młodą maszynę, ale rynek wtórny dla A380 praktycznie nie istnieje, nie ze względu na brak dostępnych samolotów, ale dlatego, że nie ma na nie żadnego popytu, przynajmniej na razie.

- Nie widzimy żadnej możliwości dla tych samolotów na rynku wtórnym. Są pierwsze A380 po Singapore Airlines, których nikt nie chce, a w tym roku dołączą do nich pierwsze wycofane SuperJumbo po Emirates. Dla nas odpowiednim następcą A380 będzie naturalnie boeing B777-9X, których zamówiliśmy 50 sztuk - powiedział Akbar Al Baker, prezes Qatar Airways w wywiadzie dla Alexa Macherasa.

A380 katarskiej linii

Pierwszego A380 katarski przewoźnik odebrał we wrześniu 2014 r. We flocie Qatar posiada 10 takich maszyn. Na pokład samoloty zabierają 517 pasażerów w konfiguracji trzech klas podróży: ośmiu w klasie pierwszej 1-2-1 (Private Suites), 48 w klasie biznes 1-2-1, oraz 461 w klasie ekonomicznej, w tym 56 na górnym pokładzie 2-4-2 i 405 na dolnym pokładzie 3-4-3. Samoloty są napędzane ulepszonymi silnikami GP7272, w których został zwiększony ciąg do 320kN. Qatar jest kolejnym klientem, który odebrał poprawione modele A380. Zmiany zawierają m.in. wzmocnioną konstrukcję kadłuba, o 1,5 stopnia zmienioną geometrię skrzydeł, poprawione ich użebrowanie oraz zwiększoną maksymalną masę startową (MTOW) z 569 do 573 ton.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

American Airlines na zakupach. Linia zamówiła 260 samolotów

Biznes i przemysł

American Airlines na zakupach. Linia zamówiła 260 samolotów

Piotr Bożyk 04 marca 2024

B777X znów opóźniony? Prognoza prezesa linii Emirates

Biznes i przemysł

Boeing z ultimatum od FAA

Biznes i przemysł

Boeing z ultimatum od FAA

Mateusz Kieruzal 04 marca 2024

Zobacz również:

Koniec godziny policyjnej w Qatar Airways!

Pasażer i linie lotnicze

Koniec godziny policyjnej w Qatar Airways!

Mateusz Kieruzal 25 grudnia 2023

Qatar Airways uruchamia loty do Ras Al Khaimah

Pasażer i linie lotnicze

Qatar Airways uruchamia loty do Ras Al Khaimah

Łukasz Malinowski 03 listopada 2023

Qatar Airways: Miliard dolarów zysku w pierwszym półroczu

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

American Airlines na zakupach. Linia zamówiła 260 samolotów

Biznes i przemysł

American Airlines na zakupach. Linia zamówiła 260 samolotów

Piotr Bożyk 04 marca 2024

B777X znów opóźniony? Prognoza prezesa linii Emirates

Biznes i przemysł

Boeing z ultimatum od FAA

Biznes i przemysł

Boeing z ultimatum od FAA

Mateusz Kieruzal 04 marca 2024

Zobacz również:

Koniec godziny policyjnej w Qatar Airways!

Pasażer i linie lotnicze

Koniec godziny policyjnej w Qatar Airways!

Mateusz Kieruzal 25 grudnia 2023

Qatar Airways uruchamia loty do Ras Al Khaimah

Pasażer i linie lotnicze

Qatar Airways uruchamia loty do Ras Al Khaimah

Łukasz Malinowski 03 listopada 2023

Qatar Airways: Miliard dolarów zysku w pierwszym półroczu

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5