Partner serwisu
PASAŻER I LINIE LOTNICZE

Qatar rozpocznie wycofanie A380 w 2024 r.


Wstecz Dalej

Autor:

Piotr Bożyk

Data publikacji:
2019-02-26 10:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Qatar rozpocznie wycofanie A380 w 2024 r.
fot. Piotr Bożyk
Linie Qatar Airways poinformowały, że w 2024 r. zapoczątkują wycofanie pierwszych airbusów A380 ze swojej floty, a cały proces zakończy się pod koniec 2028 r. To oznacza, że największe samoloty pasażerskie na świecie, po 10 latach użytkowania, zostaną zastąpione docelowo przez najnowsze boeingi B777-9X.
Francuski producent poinformował 14 lutego w Tuluzie, że produkcja A380 zakończy się w 2021 r. po zrealizowaniu wszystkich pozostałych zamówień. Do tej pory użytkownikom dostarczono 234 egzemplarze tego największego pasażerskiego samolotu na świecie. O przyczynach niepowodzenia programu A380 pisaliśmy obszernie w naszym raporcie A380: Niespełnione marzenie Airbusa.

Airbus A380 odblokował nowy potencjał w dalekich podróżach lotniczych. To samolot umożliwiający liniom lotniczym oferowanie luksusowych apartamentów pierwszej klasy na pokładzie, a także barów i saloników wraz z możliwością zabierania ponad 500 pasażerów. Podczas gdy samolot jest uważany wśród pasażerów za ulubioną maszynę, tego samego nie mogą powiedzieć dyrektorzy finansowi linii lotniczych, którzy koncentrują się tylko na wynikach sprzedażowych każdej trasy w swojej siatce połączeń.

Koniec A380 w Qatar Airways w 2028 r.

Qatar Airways kupując nowe maszyny podpisał 10-letnie umowy leasingowe. Dlatego też po osiągnięciu 10 lat przez każdą maszynę, będzie ona automatycznie opuszczać flotę. W 2014 r. dotarły cztery SuperJumbo, więc już w 2024 r. odejdą one z floty katarskiego przewoźnika. Kolejne dwa zostaną wycofane w 2025 r., jeden w 2026 r. oraz dwa w 2027 r. Ostatni z nich odejdzie pod koniec 2028 r. Dziesięcioletni odrzutowiec nadal uważany jest młodą maszynę, ale rynek wtórny dla A380 praktycznie nie istnieje, nie ze względu na brak dostępnych samolotów, ale dlatego, że nie ma na nie żadnego popytu, przynajmniej na razie.

- Nie widzimy żadnej możliwości dla tych samolotów na rynku wtórnym. Są pierwsze A380 po Singapore Airlines, których nikt nie chce, a w tym roku dołączą do nich pierwsze wycofane SuperJumbo po Emirates. Dla nas odpowiednim następcą A380 będzie naturalnie boeing B777-9X, których zamówiliśmy 50 sztuk - powiedział Akbar Al Baker, prezes Qatar Airways w wywiadzie dla Alexa Macherasa.

A380 katarskiej linii

Pierwszego A380 katarski przewoźnik odebrał we wrześniu 2014 r. We flocie Qatar posiada 10 takich maszyn. Na pokład samoloty zabierają 517 pasażerów w konfiguracji trzech klas podróży: ośmiu w klasie pierwszej 1-2-1 (Private Suites), 48 w klasie biznes 1-2-1, oraz 461 w klasie ekonomicznej, w tym 56 na górnym pokładzie 2-4-2 i 405 na dolnym pokładzie 3-4-3. Samoloty są napędzane ulepszonymi silnikami GP7272, w których został zwiększony ciąg do 320kN. Qatar jest kolejnym klientem, który odebrał poprawione modele A380. Zmiany zawierają m.in. wzmocnioną konstrukcję kadłuba, o 1,5 stopnia zmienioną geometrię skrzydeł, poprawione ich użebrowanie oraz zwiększoną maksymalną masę startową (MTOW) z 569 do 573 ton.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Qatar: A350 od czerwca w Warszawie

Pasażer i linie lotnicze

Qatar: A350 od czerwca w Warszawie

Piotr Bożyk 25 lutego 2019

Qatar Airways liderem monitorowania samolotów

Biznes i przemysł

Qatar Airways liderem monitorowania samolotów

Tomasz Śniedziewski 21 listopada 2018

 

UIA powitały pierwszego Embraera 195

Biznes i przemysł

UIA powitały pierwszego Embraera 195

15 marca 2019

Nowy/stary prezes Polskiego Holdingu Hotelowego

Biznes i przemysł

Nowy/stary prezes Polskiego Holdingu Hotelowego

15 marca 2019

ACI: Światowy ranking lotnisk za 2018 rok

Infrastruktura i lotniska

ACI: Światowy ranking lotnisk za 2018 rok

15 marca 2019

Ryanair: Z Gdańska do Göteborga, Kopenhagi i Hamburga

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair: Z Gdańska do Göteborga, Kopenhagi i Hamburga

15 marca 2019

Ryanair zaoferuje loty do Armenii? Trwają negocjacje

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair zaoferuje loty do Armenii? Trwają negocjacje

15 marca 2019

Dwa nowe kierunki Wizz Air z Katowic

Pasażer i linie lotnicze

Dwa nowe kierunki Wizz Air z Katowic

14 marca 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5