Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
BIZNES I PRZEMYSŁ

Qatar Airways wyklucza A350F. Cel to 50 B777XF


Wstecz Dalej

Autor:

Mateusz Kieruzal

Data publikacji:
2021-12-06 11:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Qatar Airways wyklucza A350F. Cel to 50 B777XF
fot. Piotr Bożyk
Akbar Al Baker, Dyrektor Generalny Qatar Airways, powiedział, że katarski przewoźnik nie jest zainteresowany frachtową wersją airbusa A350. Linia mająca bazę w Doha preferuje towarową wersję jeszcze nie certyfikowanego dla komercyjnego lotnictwa – boeinga B777X.
Podczas odbywającego się w tym tygodniu spotkania brytyjskiego Klubu Lotniczego słynący z kontrowersyjnych wypowiedzi dyrektor generalny bliskowschodniego przewoźnika, oprócz odpowiedzi na pytania dotyczące rozwoju Qatara w najbliższej przyszłości, narzekał na problemy z farbą uziemionych przez linię już 20 airbusów A350. O sporze linii z francuskim producentem informowaliśmy ostatnio na łamach Rynku Lotniczego.

Qatar Airwyas mówi „nie” dla A350F

Przewoźnik od dłuższego czasu nie kryje swojego zamiaru dokonania zamówienia nowych samolotów do przewożenia frachtu w ramach swojej wyspecjalizowanej jednostki – Qatar Airways Cargo. W czerwcu tego roku Akbar Al Baker w różnych wywiadach informował, że przewoźnik jest gotowy na zamówienie 30 samolotów cargo, aby odnowić flotę posiadanych przez siebie frachtowców. Zarówno amerykański Boeing jak i francuski Airbus byli brani pod uwagę, gdyż oba przedsiębiorstwa planują stworzenie nowej generacji produkowanych przez siebie frachtowców.

Obecnie flota cargo Qatar Airways po wycofaniu airbusów A330-200F, składa się z frachtowców Boeinga – 25 boeingów B777-200F i pary B747-8F. Od początku pandemii Qatar wykorzystywał swoje flagowe, pasażerskie airbusy A350 do transportu przesyłek w luku bagażowym oraz na fotelach, aby zwiększyć wolumen przewożonego frachtu.

Airbus ogłosił oficjalne powstanie airbusa A350F podczas tegorocznych targów lotniczych Dubai Air Show. Projekt nowego frachtowca wcześniej został zaprezentowany podczas prezentacji wyników finansowych za drugi kwartał. Podczas targów w Dubaju zostało ogłoszone, że pierwszym odbiorcą A350F będzie Air Lease Corporation.

Przemawiający w Londynie dyrektor generalny Qatara wyraził swoją opinię na temat A350. Powiedział, że ciągnące się problemy z degradacją farby na kadłubach pasażerskich A350 stworzyły, jak nazwał, „wielki uszczerbek” w operacjach lotniczych przewoźnika, ale także spowodowały spadek zaufania do francuskiego producenta. Podkreślone zostało, że uziemienie 20 A350, zmusiło linię do niechętnego ze względu na koszty przywrócenia do służby airbusów A380. Na pytanie czy te problemy zamknęły możliwość zamówienia A350F, odpowiedział krótko – tak.

Boeing beneficjentem problemów z farbą

Niechęć i rezygnacja katarskiej linii z możliwego zamówienia A350F oznaczają, że wygranym „sporu” będzie amerykański producent. Po prezentacji B777X na targach lotniczych w Dubaju, samolot odleciał do Kataru, gdzie został zaprezentowany Qatar Airways, który będzie odbiorcą pasażerskiej wersji będącego jeszcze w fazie testów samolotu.

 – [Pracownicy Airbusa, od red.] Pracują na znalezieniem rozwiązania, co oznacza, że go nie mają. Nie mają go, ponieważ nie wiedzą co się dzieje. (...) Problemy Boeinga z B787 są jak „karzełek” w porównaniu do A350 – powiedział Al Baker.

Boeing jeszcze oficjalnie nie ogłosił rozpoczęcia programu B777XF. Uważa się, że jest to kwestia czasu, kiedy producent wyda oficjalny komunikat w tej sprawie. Dyrektor Generalny Qatar Airways powiedział, że jeszcze w tym roku, przed świętami Bożego Narodzenia, linie zamierzają złożyć zamówienie na nowe frachtowce Boeinga. Liczba zamówionych nowych maszyn może wynieść nawet 50.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Nowe połączenie Qatar Airways na Ukrainę

Pasażer i linie lotnicze

Nowe połączenie Qatar Airways na Ukrainę

Rafał Dybiński 27 października 2021

Więcej rejsów Qatar Airways do Paryża. Jedna dzienna rotacja z A380

Pasażer i linie lotnicze

Więcej rejsów Qatar Airways do Paryża. Jedna dzienna rotacja z A380

Rafał Dybiński 12 października 2021

 

Silk Way West Airlines zamówiły dwa airbusy A350F

Biznes i przemysł

Silk Way West Airlines zamówiły dwa airbusy A350F

29 czerwca 2022

Gigaterminal w Małaszewiczach bez pieniędzy z UE

Prawo i polityka

Gigaterminal w Małaszewiczach bez pieniędzy z UE

29 czerwca 2022

Polsko-koreańskie rozmowy w Seulu o CPK

Biznes i przemysł

Polsko-koreańskie rozmowy w Seulu o CPK

29 czerwca 2022

PAŻP: Spór z kontrolerami oficjalnie zakończony

Prawo i polityka

PAŻP: Spór z kontrolerami oficjalnie zakończony

29 czerwca 2022

Rzeszów: Popularny kierunek znów będzie dostępny z Jasionki

Pasażer i linie lotnicze

Rzeszów: Popularny kierunek znów będzie dostępny z Jasionki

29 czerwca 2022

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5