Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Przybywa kobiet za sterami samolotów. Pandemia może ten wzrost spowolnić

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-10-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ bloomberg.com

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Przybywa kobiet za sterami samolotów. Pandemia może ten wzrost spowolnić
fot. Emirates
Dorastając w Amsterdamie, Rachna Sharma Reiter czuła się wyjątkowo. W wieku 7 lat wiedziała, że chce zostać pilotem, ale nigdy nie spotkała żadnej dziewczyny w jej wieku, która miałaby takie same marzenia. W szkole lotniczej w USA była jedną z trzech kobiet w klasie liczącej 150 osób. Po 16 latach spędzonych w kokpicie nadal jest postrzegana jako anomalia. „Wygląda na to, że sytuacja tak naprawdę się nie zmieniła” – o kobietach-pilotach pisze Bloomberg.

Droga do kabiny pilotów nigdy nie była łatwa dla kobiet, a ich obecność w kokpitach to wciąż rzadkość w największych liniach lotniczych świata. Jednak przed wybuchem pandemii istniał powód do optymizmu. Według International Society of Women Airline Pilots w Las Vegas, odsetek kobiet wśród pilotów wzrósł w tym roku do 5,3 proc. na całym świecie z zaledwie 3 proc. przed czterema laty. W tych statystykach wiodła prym Europa, wraz z kilkoma krajami, takimi jak chociażby Indie, gdzie „boom” na podróże lotnicze przyciągnął kobiety do dobrze płatnego zawodu. Na całym świecie stanowią one jednak zaledwie 1,4 proc. kapitanów linii lotniczych.

Wysiłki rekrutacyjne zintensyfikował kilka lat temu EasyJet pod kierownictwem ówczesnej dyrektorki naczelnej, Carolyn McCall. Lufthansa zwiększyła reprezentację kobiet w kokpicie do 7,1 proc., zapraszając je do swojej własnej szkoły lotniczej. Szybko rozwijająca się linia Wizz Air ogłosiła ambitny program przekwalifikowania personelu pokładowego na pilotów.

Pandemia opóźni rozwój

Jednak temu postępowi zagraża pandemia koronawirusa. Z powodu zmniejszenia popytu na podróże lotnicze, zagrożonych likwidacją w samej Europie jest ponad 15 tys. stanowisk pilotów. Przewoźnicy na całym świecie zwalniają tysiące swoich pracowników. Według firmy konsultingowej Five Aero, do końca roku utrata miejsc pracy we wszystkich liniach lotniczych świata, w tym wśród stewardess, personelu obsługi naziemnej i innych, może sięgnąć 340 tys. osób.

Reprezentacja kobiet w kokpicie może więc spaść do poziomu z 2016 roku. Według szacunków, branża straciła dotychczas prawie 100 kobiet-pilotów z powodu niedawnych bankructw linii. Powód jest prozaiczny – w momencie dokonywania zwolnień przez przewoźników, to nowo zatrudnieni, czyli często kobiety na stanowisku pilotów, są pierwsi do odejścia.

Lufthansa chwilowo zaprzestała szkolenia nowych pilotów. Jak mówi rzeczniczka linii, ze względu na nadwyżkę personelu, nie istnieje inicjatywa zachęcania kobiet do pracy w tym zawodzie. EasyJet, który w tym roku osiągnął swój cel 20 proc. nowych pilotów płci żeńskiej, twierdzi, że wstrzymał rekrutację i nie jest jasne, kiedy zacznie ponownie przyjmować nowych pracowników. Z kolei Wizz Air nadal ma nadzieję, że jego program, nazwany Cabin Crew to Captain, pomoże zwiększyć liczbę kobiet-pilotów z 50 obecnie do 1000 do 2027 roku.

Społeczeństwo wciąż za mało dojrzałe

Kobiety zasiadające za sterami samolotów mówią Bloombergowi, że choć ich koledzy generalnie okazują im szacunek, taka postawa nie zawsze dotyczy pasażerów. Claire Ross, 33-letnia pilotka niemieckiego touroperatora TUI, mówi, że spotkała się z komentarzami, takimi jak „czy jesteś wystarczająco dorosła, aby latać samolotem?” i „czy na pewno umiesz tym zaparkować?”. Stereotypom w lotnictwie poświęciliśmy osobny tekst, który można przeczytać tutaj

Według badania opublikowanego w 2016 roku, w International Journal of Aviation Management, jednym z największych problemów związanych z utrzymaniem pracy pilotów są harmonogramy. Oczekuje się, że piloci będą spędzać nawet 15 nocy w miesiącu poza domem, co może powodować problemy dla latających kobiet, które nadal często przyjmują na siebie więcej obowiązków domowych i rodzicielskich.

Kilka pilotek, które chciały pozostać anonimowe w obawie przed utratą pracy, twierdzi, że odczuwają skutki ekonomiczne takich zasad, jak obowiązkowe uziemienie podczas ciąży. Skutkuje to obniżką wynagrodzenia nawet o jedną trzecią. W przeciwieństwie do innych wysoko płatnych zawodów, europejscy piloci często otrzymują jedynie ustawowe wynagrodzenie macierzyńskie. Może to oznaczać nawet 90-proc. obniżkę zarobków w miesiącach ciąży. Niektóre pilotki odkładają posiadanie dzieci na czas spłaty pożyczek zaciągniętych na szkolenie lotnicze – ich koszty mogą sięgać nawet 100 tys. dolarów.

Chociaż warunki zatrudnienia są często negocjowane przez rady pracownicze, wiele kobiet nie ma w nich swojej reprezentacji. „Potrzebujemy więcej kobiet na odpowiedzialnych stanowiskach, aby inspirować i dawać innym przykład, aby mogły w pełni wykorzystać swój potencjał” – mówią.

Kobiety-piloci mają nadzieję, że kryzys spowodowany koronawirusem może dać ich kolegom przedsmak tego, jak to jest być uziemionym przez długi czas – na przykład, nie pracując w ciąży i na urlopie macierzyńskim. Możliwe, że doprowadzi to do zwiększenia wsparcia dla kobiet-pilotów powracających po przerwie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Biznes i przemysł

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Mateusz Kieruzal 05 września 2023

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Prawo i polityka

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Tomasz Śniedziewski 11 sierpnia 2023

Koniec pandemii w lotnictwie blisko. Rynki krajowe już lepsze niż w 2019

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Arabia Saudyjska: Pierwszy w historii lot w pełni damskiej załogi

Pasażer i linie lotnicze

Arabia Saudyjska: Pierwszy w historii lot w pełni damskiej załogi

Mateusz Kieruzal 24 maja 2022

Talibowie zakazali kobietom samotnie latać

Prawo i polityka

Talibowie zakazali kobietom samotnie latać

Rafał Dybiński 28 marca 2022

Emirates: Doceniamy kobiety, które mierzą wysoko w lotnictwie

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Biznes i przemysł

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Mateusz Kieruzal 05 września 2023

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Prawo i polityka

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Tomasz Śniedziewski 11 sierpnia 2023

Koniec pandemii w lotnictwie blisko. Rynki krajowe już lepsze niż w 2019

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Arabia Saudyjska: Pierwszy w historii lot w pełni damskiej załogi

Pasażer i linie lotnicze

Arabia Saudyjska: Pierwszy w historii lot w pełni damskiej załogi

Mateusz Kieruzal 24 maja 2022

Talibowie zakazali kobietom samotnie latać

Prawo i polityka

Talibowie zakazali kobietom samotnie latać

Rafał Dybiński 28 marca 2022

Emirates: Doceniamy kobiety, które mierzą wysoko w lotnictwie

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5