Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Przejęcie Widerøe przez Norwegiana staje się faktem

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
23-12-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Przejęcie Widerøe przez Norwegiana staje się faktem
fot. Dublin Airport
Po kilku miesiącach dochodzenia norweski regulator antymonopolowy zatwierdził zakup regionalnych linii lotniczych Widerøe przez Norwegiana. Organ ds. konkurencji w Norwegii początkowo obawiał się, że fuzja dwóch przewoźników zakłóci wolny rynek, a w konsekwencji na transakcji ucierpieliby pasażerowie, gdyż monopol na krajowe przewozy lotnicze mógłby oznaczać wzrost cen biletów lotniczych.

Na początku lipca media obiegła informacja, że Norwegian wykupi 100 proc. udziałów w norweskich liniach lotniczych Widerøe. Regionalny przewoźnik, wedle zapewnień władz Norwegian, miał pozostać oddzielnym operatorem z własną marką i siedzibą główną w Bodø na północy Norwegii. Takie rozwiązanie miało zabezpieczyć lokalne miejsca pracy, gdyż przewoźnik zatrudnia aktualnie ponad 3 500 osób.

Połączenie rozległej sieci połączeń regionalnych Widerøe z trasami krajowymi i międzynarodowymi Norwegian miało zapewnić klientom jeszcze większy wybór przy planowaniu podróży. Widerøe obejmuje swoim zasięgiem ponad 40 małych i średnich lotnisk w całej Norwegii, podczas gdy Norwegian oferuje ponad 300 połączeń do 120 miejsc docelowych w Skandynawii i Europie.

Obawy regulatora antymonopolowego

Trasy obu linii lotniczych pokrywają się w bardzo ograniczonym stopniu i dobrze się uzupełniają. Spośród łącznie 107 połączeń w Norwegii, z których 85 jest obsługiwanych przez Widerøe, a 22 przez Norwegian, tylko pięć jest takich samych. Wszystkie mogą być obsługiwane standardowymi samolotami. Zgodnie z zapowiedziami zarządu niskobudżetowego przewoźnika z Norwegii, zakup regionalnych linii miał wpłynąć na dalszą dywersyfikację prowadzonej działalności. Linie Widerøe posiadają obecnie około 20 proc. udziałów w norweskim krajowym rynku lotniczym. Po dokonaniu analizy rentowności regionalnego operatora, Norwegian na zakup przewoźnika chciał przeznaczyć około 1,125 mld koron norweskich, co odpowiadało 105 mln dolarów amerykańskich.

Bilety lotnicze na krajowe przeloty w Norwegii w dalszym ciągu miały być przystępne cenowo. Choć transakcja wymagała zwyczajowej zgody norweskiego regulatora antymonopolowego, zarząd Norwegiana spodziewał się, że transakcja zostanie pomyślnie sfinalizowana do końca tego roku. We wrześniu stało się jasne, że norweski regulator antymonopolowy potrzebuje więcej czasu na zbadanie wpływu transakcji na funkcjonowanie wolnego rynek, gdyż wstępna ocena skutków przejęcia sugerowała, że istniały podstawy do obaw w związku z potencjalnym negatywnym wpływem przejęcia na pasażerów linii lotniczych w Norwegii. Regulator miał podjąć ostateczną decyzję w połowie 2024 roku,

Idealny prezent pod choinkę

W godzinach wieczornych 21 grudnia stało się jasne, że przejęcie linii Widerøe przez Norwegiana staje się faktem, albowiem organ, którego zadaniem jest ochrona wolnego rynku wydał pozytywną decyzję, co oznacza, że rozpoczął się oficjalny proces łączenia się dwóch przewoźników. Stein Nilsen, prezes Widerøe, wskazuje, że regionalne linie „nie mogą się doczekać współpracy z Norwegianem”.

– Jesteśmy bardzo zadowoleni, że norweski organ ds. konkurencji podjął tę decyzję i że wysłuchano naszych uwag. Przejęcie zapewni klientom lepszą ofertę tras, więcej opcji podróży i pomoże zabezpieczyć miejsca pracy w Norwegii. Nasi klienci będą mogli bezproblemowo podróżować lotami w ramach naszej siatce tras, zarówno w Norwegii, jak i za granicą. Będziemy działać wydajniej. Norweski przemysł lotniczy stanie się jeszcze silniejszy – powiedział Geir Karlsen, dyrektor generalny Norwegian.

Połączona oferta dwóch przewoźników ma zapewnić „lepszą ofertę transportu publicznego”, który pozostanie w „norweskich rękach”. – Lepszego prezentu świątecznego nie mogłem sobie wymarzyć – wskazał Nilsen.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

HiSky poleci z Bukaresztu do Nowego Jorku!

Pasażer i linie lotnicze

HiSky poleci z Bukaresztu do Nowego Jorku!

Mateusz Kieruzal 24 grudnia 2023

Polonia najchętniej wraca do domu przed świętami z tych krajów

Pasażer i linie lotnicze

Listopad nieznacznie słabszy niż przed rokiem w Norwegian

Pasażer i linie lotnicze

Skiplagging metodą na tanie loty w USA?

Pasażer i linie lotnicze

Skiplagging metodą na tanie loty w USA?

Mateusz Kieruzal 25 listopada 2023

Przejęcie Widerøe przez Norwegian zakłóci wolny rynek?

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

HiSky poleci z Bukaresztu do Nowego Jorku!

Pasażer i linie lotnicze

HiSky poleci z Bukaresztu do Nowego Jorku!

Mateusz Kieruzal 24 grudnia 2023

Polonia najchętniej wraca do domu przed świętami z tych krajów

Pasażer i linie lotnicze

Listopad nieznacznie słabszy niż przed rokiem w Norwegian

Pasażer i linie lotnicze

Skiplagging metodą na tanie loty w USA?

Pasażer i linie lotnicze

Skiplagging metodą na tanie loty w USA?

Mateusz Kieruzal 25 listopada 2023

Przejęcie Widerøe przez Norwegian zakłóci wolny rynek?

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5