Partnerzy serwisu:
BIZNES I PRZEMYSŁ

Praca w branży lotniczej – potrzeba więcej młodych pracowników


Wstecz Dalej

Autor:

Magdalena Romanowska

Data publikacji:
2019-09-21 07:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Praca w branży lotniczej – potrzeba więcej młodych pracowników
fot. Lotnisko Modlin
W związku z rozwojem ruchu lotniczego w Polsce i na świecie wzrasta zapotrzebowanie na zapewnienie samolotom obsługi naziemnej. Braki kadrowe, z którymi zmaga się lotnictwo, występują obecnie nie tylko wśród pilotów czy załóg pokładowych, ale przede wszystkim wśród pracowników obsługi naziemnej i specjalnie wykwalifikowanych techników. Zbiega się to ze stosunkowo małym zainteresowaniem pracą w tym sektorze wśród osób wybierających dopiero swoją drogę zawodową. Uczniowie szkół średnich w ostatnich latach rzadziej wybierali klasy o profilach lotniczych. 
W ramach podsumowania Kongresu Rynku Lotniczego odbyła się debata na temat atrakcyjności rynku lotniczego dla osób rozpoczynających swoją karierę. Pojawiły się głosy dotyczące zarobków, zadań stojących przed młodymi pracownikami oraz drogi, jaką powinien przejść każdy młody adept branży lotniczej. Jednymi z gości debaty byli Sebastian Grochala, rzecznik prasowy LS Airport Services oraz Jakub Linda, rzecznik prasowy Linetech Aircraft Maintenance. Wzięli w niej udział także członkowie stowarzyszeń akademickich.

Lotnictwo – wiele możliwości rozwoju

Jednym z wniosków powracających w debacie była niska świadomość rozległości możliwości, jakie oferuje branża lotnicza. Wiedza na temat zawodów lotniczych ogranicza się zazwyczaj do załogi pokładowej, załogi lotnisk i pracowników technicznych. O różnorodności pracy w branży lotniczej mówiła Zuzanna Rajczowska z Akademickiego Klubu Lotniczego Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. − Po zainteresowaniu się pracą w lotnictwie stopniowo odkrywałam, że cabin crew czy piloci i pilotki to tylko wierzchołek góry lodowej. Poza tą najbardziej widoczną częścią istnieje mnóstwo interesujących funkcji, którymi można się zająć i świetnie się w nich realizować. Obecnie sama jestem w trakcie stażu w dziale marketingu i siatki połączeń w Porcie Lotniczym Poznań-Ławica.

Odpowiedzią na potrzeby rynku może być zaprojektowany przez LS Airport Services program szkoleniowy dla uczniów i nauczycieli – LS Academy. Program zakłada praktyki we współpracy ze szkołami kształcącymi na kierunkach lotniczych, aby już na tym etapie inwestować w wykwalifikowany personel. Rzecznik prasowy LS Airport Services S.A. Sebastian Grochala podkreślał wagę zrozumienia istoty pracy w lotnictwie, jej wielopoziomowości i złożoności. − Rzeczywiście jest tak, ze każdy uczeń czy student pasjonujący się lotnictwem marzy o tym, żeby być pilotem albo członkiem personelu pokładowego. Można lubić samoloty, ale jednocześnie uczestniczyć w procesach obsługowych. Jednym z naszych zadań jest uświadamianie młodzieży, że coś takiego jak agent obsługi naziemnej w ogóle istnieje.

Jak opowiadała Zuzanna Rajczowska, zanim zaczęła wykonywać rzeczywistą funkcję na swoim stażu, próbowała swoich sił w różnych punktach lotniska, aby dobrze zrozumieć kanały, które sprawiają, że lotnisko działa i warunkują w pewien sposób również dział marketingu. – To niesamowite uczucie, kiedy po poznaniu tych stanowisk widzi się poszczególne części lotniska i każda z nich tworzy jedną, spójną całość – mówi członkini Akademickiego Klubu Lotniczego UAM. − Kiedy spotykamy się z młodzieżą i pytamy, czym chcieliby się zajmować, trafiamy na samych specjalistów od procesów logistyki, kierowników projektów, menadżerów. Staramy się przekonać ich, żeby najpierw poznali te procesy obsługowe od wewnątrz, a dopiero potem przygotowywali się do zarządzania nimi – dodaje Sebastian Grochala.

Współpraca z uczelniami 

− Utworzyliśmy program współpracy ze szkołami technicznymi, czyli klasy patronackie, które uruchamiamy w technikach i liceach branżowych. Udało nam się nawiązać porozumienie z Urzędem Lotnictwa Cywilnego (ULC), żeby trzyletni program praktyk w naszej firmie wliczał się do czasu niezbędnego do otrzymania pierwszej licencji – o współpracy między pracodawcą a szkołami i uczelniami mówił także Jakub Linda, rzecznik prasowy Linetech Aircraft Maintenance. Często zapomina się o specyficznych warunkach branży lotniczej, które bywają kosztowne i mogą zniechęcać potencjalnych pracowników. Rzecznik Linetech podkreślał, że firma stara się ułatwić funkcjonowanie również na tej płaszczyźnie − Dzięki wykorzystaniu funduszy unijnych możemy zapewnić uczniom odzież roboczą, niezbędną do podjęcia praktyki, wikt i opierunek oraz dojazd do lotniska – mówi Linda.

Rzecznik dodaje, że współpraca między firmą a placówkami odbywa się również na szczeblu akademickim. – Jeden z naszych projektów umożliwia Politechnice Rzeszowskiej kształcenie mechaników do licencji B1.1, czyli na samoloty z napędem turbin gazowych. Bez współpracy z nami byliby ograniczeni jedynie do silników tłokowych – wyjaśnia.

Jakub Linda podkreślał też, że firma ze swojej strony stara się uczulać studentów na niuanse rynku i uczyć odpowiedniej dozy cierpliwości potrzebnej w zawodzie. – Od drugiego roku studiów do ich końca, uczestnik programu wyrabia taką licencję i kończy edukację z gotowymi uprawnieniami. Jesteśmy z tego bardzo dumni, bo taki pracownik jest już przygotowany do pracy z nami.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Kwestie pracownicze kluczowe dla rozwoju branży lotniczej

Biznes i przemysł

Kwestie pracownicze kluczowe dla rozwoju branży lotniczej

Kasper Fiszer 16 września 2019

Bohater zwolniony z PLL LOT. TVN24: Kapitan Wrona z wypowiedzeniem

Pasażer i linie lotnicze

Bohater zwolniony z PLL LOT. TVN24: Kapitan Wrona z wypowiedzeniem

jd/TVN24 29 sierpnia 2019

 

Emirates: Kair dołącza do siatki połączeń obsługiwanych przez A380

Pasażer i linie lotnicze

Emirates: Kair dołącza do siatki połączeń obsługiwanych przez A380

19 października 2019

Wakacje w kosmosie? Wkrótce będzie to możliwe

Pasażer i linie lotnicze

Wakacje w kosmosie? Wkrótce będzie to możliwe

19 października 2019

Babimost: Ponad 24 tys. pasażerów od początku roku

Infrastruktura i lotniska

Babimost: Ponad 24 tys. pasażerów od początku roku

18 października 2019

Bydgoszcz z własną służbą lotniskowej informacji powietrznej (AFIS)

Infrastruktura i lotniska

Bydgoszcz z własną służbą lotniskowej informacji powietrznej (AFIS)

18 października 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5