We wrześniu Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” rozpoczyna się kampanię społeczną, która ma na celu uzmysłowienie odbiorcom, jakim problemem są fałszywe alarmy bombowe oraz jakie kary grożą osobom, które taki alarm wywołają. Tylko na lotniskach w ubiegłym roku pozostawione samotnie bagaże były przyczyną blisko 1,5 tysiąca interwencji Straży Granicznej.
Pozostawiony bagaż czy fałszywe alarmy bombowe stają się coraz częstszym i coraz poważniejszym problemem w naszej sferze publicznej. Wyśrubowane procedury bezpieczeństwa nakazują każdy taki przypadek traktować jako realne zagrożenie. To coraz większe wyzwanie dla szkół, szpitali, dworców kolejowych, stacji metra, lotnisk i innych obiektów użyteczności publicznej. Wszyscy tracimy czas, nerwy i pieniądze.
Problem lotnisk
Straż Graniczna w ubiegłym roku pozostawienie bagażu bez opieki na polskich lotniskach było przyczyną 1388 interwencji, a w 838 przypadkach funkcjonariusze tej służby musieli przeprowadzić rozpoznanie minersko-pirotechniczne. – Każdorazowo pozostawiony bez opieki bagaż skutkuje uruchomieniem procedur bezpieczeństwa oraz utrudnia prawidłowe funkcjonowanie portu lotniczego – zaznacza rzecznik prasowa Komendanta Głównego Straży Granicznej por. Agnieszka Golias. Golias dodaje, że zgodnie z procedurami bezpieczeństwa bagaż, który nie ma swojego właściciela, uznaje się za stanowiący zagrożenie, a w zależności od stwierdzonego stopnia zagrożenia działania służb mogą spowodować poważne utrudnienia, z opóźnieniami przylotów i odlotów samolotów włącznie.
– W przypadku, gdy wstępne rozpoznanie nie wykluczy zagrożenia, wyznaczana jest strefa bezpieczeństwa, i w razie konieczności zarządza się ewakuację. Bagaż sprawdzany jest przez pirotechników przy użyciu specjalistycznego sprzętu i z pomocą psa służbowego szkolonego do wykrywania materiałów wybuchowych – informuje Straż Graniczna. Przy braku całkowitej pewności, że bagaż nie stanowi zagrożenia, neutralizuje się go działkiem wodnym, czyli w konsekwencji niszczy wraz z całą zawartością.
O kampanii
– Fałszywe alarmy dezorganizują prace wielu instytucji, utrudniają, a czasami wręcz uniemożliwiają naszym pasażerom realizację planów związanych z podróżą – mówi Joanna Cegłowska, dyrektor Biura Marketingu i PR PPL. – Z naszą kampanią chcemy dotrzeć do jak najszerszej grupy odbiorców, chcielibyśmy, aby w naszych umysłach pojawiła się świadomość konsekwencji, jakie niesie ze sobą pozostawienie bagażu bez opieki czy wykonanie telefonu z fałszywą informacją – dodaje przedstawicielka PPL-u.
Kampania społeczna została podzielona na dwie części. Pierwszy etap zakłada emisję od poniedziałku, 2 września, spotów radiowych w stacjach z grupy Polskiego Radia i w ogólnopolskich i regionalnych rozgłośniach z grupy Agory. Materiały wideo pojawią się w portalach internetowych mediów ogólnopolskich i w mediach społecznościowych od 4 września. W spotach zarówno radiowych, jak i wideo wystąpi Mariusz Szpikowski, prezes PPL i Dyrektor Lotniska Chopina w Warszawie.
Drugi etap kampanii zaplanowany jest na połowę września. Kampania obejmie media społecznościowe i sieci kin.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.