Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Poznań: Pięciokrotnie mniejsza strata niż w 2021 roku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-07-2023
Ostatnia modyfikacja:
05-07-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Poznań: Pięciokrotnie mniejsza strata niż w 2021 roku
fot. Port Lotniczy Poznań-ŁawicaDreamliner PLL LOT
Poznański port lotniczy Ławica zamknął zeszły rok ze stratą 4,7 mln złotych netto, co jest poprawą w stosunku do roku 2021, kiedy lotniskowa spółka zanotowała ponad 27 mln złotych straty z prowadzonej działalności. Zarząd portu wskazuje, że lotnisko wróciło na ścieżkę wzrostu.

W roku 2022, pomimo trwającego nadal największego kryzysu w historii branży lotniczej, spowodowanego pandemią COVID-19, kontynuacją globalnego załamania popytu na podróże lotnicze oraz pojawieniem się̨ krytycznie niekorzystnych zjawisk makroekonomicznych i geopolitycznych, poznańskie lotnisko powróciło na ścieżkę sukcesywnej odbudowy ruchu lotniczego. Odbudowa ruchu w porównaniu do rekordowego dla branży roku 2019 wyniosła 94 proc., co zarazem okazało się drugim najlepszym wynikiem w kraju, wśród portów lotniczych obsługujących powyżej jednego miliona pasażerów rocznie.

Wysokość kapitału zakładowego na 31 grudnia 2022 roku wyniosła 337 mln złotych. Zeszły rok poznański port zamknął ze stratą netto w wysokości 4 763 774 złotych, podczas gdy strata netto na koniec wcześniejszego roku wynosiła ponad 27 mln złotych, co oznacza, że port w tej kwestii zanotował poprawę w kwocie prawie 22,4 mln złotych.

Przychody netto ze sprzedaży u wyniosły prawie 95 mln złotych i wzrosły w porównaniu z danymi sprzed roku o 46,1 mln złotych, co daje 94-proc wzrost. Największy wpływ na wzrost przychodów z tytułu działalności lotniskowej, jak i pozalotniczej miała wyższa, bo 115 proc., liczba odprawionych pasażerów.

Umorzenie pożyczki z PFR

Koszty działalności operacyjnej w okresie sprawozdawczym zamknęły się̨ kwotą 93 mln złotych. Dla porównania, w 2021 roku było to o 19,27 mln złotych mniej. Spółka lotniskowa wygenerowała zysk ze sprzedaży w wysokości 1 943 390 złotych. Co ciekawe, rok wcześniej poznański port zanotował w tym wypadku stratę w kwocie prawie 25 mln złotych. Pozostała działalność operacyjna pozwoliła na wygenerowanie zysku w kwocie 2 664 210 złotych. Po stronie przychodów rozliczono umorzenie pożyczki z PFR-u w kwocie 971 700 złotych.

Lotnisko im. Henryka Wieniawskiego w 2022 roku odnotowało stratę brutto w wyniku z działalności finansowej w wysokości 7 556 320 złotych, co jest wynikiem spłaty zobowiązań́ finansowych, w głównej mierze odsetek. Wpływ na wynik ujemny finansowy netto, w kwocie 4 763 774 złotych, miała m.in. korekta odroczonego podatku dochodowego, obliczona jako rocznica między stanem na początek i koniec roku aktywów i rezerwy z tytułu podatku dochodowego. Zanotowana strata, choć wydaje się spora, jest wynikiem, w porównaniu do roku poprzedniego, o 82 proc. lepszym. Wtedy strata netto wyniosła 27 146 990 złotych. Zwyczajne Walne Zgromadzenie wspólników podjęło decyzję, że odnotowana strata zostanie pokryta z osiąganych w przyszłości zysków.

Na ostatni dzień zeszłego roku wszystkie wskaźniki rentowności prowadzonego biznesu zanotowały poprawę̨ w stosunku do roku 2021, w szczególności rentowność sprzedaży zanotowała wynik dodatni, jednak pozostałe wskaźniki nadal wykazywały wartości ujemne. Dodatni wskaźnik rentowności sprzedaży oznacza, że każde 100 złotych ze zrealizowanej sprzedaży generowało 2,05 złotych zysku, podczas gdy rok wcześniej było to 50,89 złotych straty. Poprawa rentowności jest efektem dynamicznego wzrostu przychodów w stosunku do kosztów. Na koniec 2022 roku wartość́ wskaźnika zyskowności netto sprzedaży kształtowała się̨ na poziomie niższym niż̇ wartość wskaźnika zyskowności sprzedaży, co jest efektem poniesionej straty z działalności finansowej.

Wskaźnik EBITDA (zysk operacyjny przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych zobowiązań oprocentowanych, podatków, amortyzacji wartości niematerialnych i prawnych oraz amortyzacji rzeczowych aktywów trwałych) w przypadku poznańskiego portu lotniczego pokazuje zysk operacyjny w kwocie 29 mln złotych. W związku z poprawiającym się wynikiem finansowym, w porównaniu do roku 2021, wskaźnik ten zanotował znaczną poprawę̨.

Wzrosła także, w stosunku do poprzedniego okresu, zdolność portu do generowania przychodów ze sprzedaży mierzona wskaźnikiem rotacji majątku. W 2022 roku każde 100 złotych zaangażowane w majątek Spółki generowało średnio 17,58 złotych przychodów ze sprzedaży, co jest efektem dynamicznego wzrostu przychodów sprzedażowych, przy jednoczesnym spadku sumy bilansowej.

Wzrost stopy zadłużenia

Jak wynika z przedstawionych w sprawozdaniu wskaźników stopa zadłużenia lotniska Poznań-Ławica wzrosła z 51,86 proc. na koniec grudnia 2021 r., do poziomu 52,6 proc. na koniec grudnia 2022 roku. Wzrost zadłużenia spowodowany jest podpisaniem w 2022 r. kolejnej umowy pożyczki z Wielkopolskim Funduszem Rozwoju. Fundusz przelał na konta lotniska kwotę 25 mln złotych.

Zarząd poznańskiego portu wskazuje, że na kondycję lotniska w następnych latach mogą mieć wpływ m.in. rosnące ceny paliw, galopująca inflacja, wojna na Ukrainie, kolejne pandemie. Negatywnie na port w stolicy Wielkopolski może także wpłynąć dalszy rozwój sieci kolejowej oraz infrastruktury drogowej czy agresywna polityka innych portów, które znajdują się w obszarze oddziaływania poznańskiego lotniska, a nakładane przez państwo czy instytucje europejskie dodatkowe opłaty na linie lotnicze mogą spowodować ograniczenie przyszłego oferowania.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Warszawa-Modlin: Październik znacznie lepszy niż w 2019

Infrastruktura i lotniska

Warszawa-Modlin: Październik znacznie lepszy niż w 2019

inf. pras. Modlin Airport 17 listopada 2023

Polska: Dominacja lotów Kraków – Gdańsk i Szczecin – Warszawa

Pasażer i linie lotnicze

Turyści z Półwyspu Arabskiego pokochali latanie do Krakowa

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Icelandair: Październik lepszy niż przed rokiem

Pasażer i linie lotnicze

Icelandair: Październik lepszy niż przed rokiem

Rafał Dybiński 17 listopada 2023

PAŻP wybuduje nową radiolatarnię DVOR/DME na poznańskim lotnisku

Infrastruktura i lotniska

Wiatrowski (Poznań-Ławica): Zasadniczym problemem są normy hałasowe

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Warszawa-Modlin: Październik znacznie lepszy niż w 2019

Infrastruktura i lotniska

Warszawa-Modlin: Październik znacznie lepszy niż w 2019

inf. pras. Modlin Airport 17 listopada 2023

Polska: Dominacja lotów Kraków – Gdańsk i Szczecin – Warszawa

Pasażer i linie lotnicze

Turyści z Półwyspu Arabskiego pokochali latanie do Krakowa

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Icelandair: Październik lepszy niż przed rokiem

Pasażer i linie lotnicze

Icelandair: Październik lepszy niż przed rokiem

Rafał Dybiński 17 listopada 2023

PAŻP wybuduje nową radiolatarnię DVOR/DME na poznańskim lotnisku

Infrastruktura i lotniska

Wiatrowski (Poznań-Ławica): Zasadniczym problemem są normy hałasowe

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5