Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Wiatrowski (Poznań-Ławica): Zasadniczym problemem są normy hałasowe


Wstecz Dalej

Autor:

Justyna Urbaniak

Data publikacji:
2018-02-23 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy,pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wiatrowski (Poznań-Ławica): Zasadniczym problemem są normy hałasowe
fot. Hochtief Polska
Port Lotniczy Poznań-Ławica położony jest w granicach miasta. Z jednej strony umożliwia to łatwy dostęp do lotniska, również komunikacją miejską. Z drugiej zaś powoduje sporo ograniczeń – przede wszystkim środowiskowych i hałasowych. Dlatego poznańskie lotnisko od miesięcy zabiega o podniesienie norm hałasu, co oznaczałoby dla niego rozwój i szansę na zwiększenie operacji lotniczych.
– Dla Portu Lotniczego w Poznaniu jest to zasadniczy problem. Wypłacone odszkodowania to dziesiątki milionów złotych i to bardzo poważny wydatek. Gdyby port mógł wydać te pieniądze na różnego rodzaju systemy wsparcia czy zniżek dla linii, które budują atrakcyjność portu lotniczego, to nasza sytuacja byłaby zupełnie inna. Warto tu jeszcze raz wspomnieć, iż nie zgadzamy się z linią orzecznictwa sądów. W Polsce nie ma systemu precedensowego, a mimo to pewna linia, wyznaczana głównie przez biegłych, jest bardzo widoczna. Wielkim nieszczęściem dla Poznania jest to, że do Ławicy stosuje się te same szacunkowe stawki wyceny nieruchomości, co na wojskowym lotnisku w Krzesinach koło Poznania, co według nas i naszych prawników jest całkowicie błędne. Co więcej, spadki wartości wykazuje się nawet w zewnętrznej strefie obszaru ograniczonego użytkowania, gdzie nie ma przekroczeń dopuszczalnego poziomu hałasu dla budynków mieszkalnych. Można ten problem w Poznaniu odnieść do podobnego w Warszawie, gdzie, o ile się nie mylimy, w odniesieniu do strefy zewnętrznej nie zapadł ani jeden wyrok nakazujący wypłatę odszkodowań – komentuje kwestię odszkodowań Mariusz Wiatrowski, prezes poznańskiego lotniska.

Wiatrowski wskazuje też, że w jego opinii odszkodowania w strefie wewnętrznej są zawyżone. Warto przy tym wspomnieć, że w 2017 roku wysokość odszkodowań wypłaconych przez lotnisko sięgnęła 12 mln zł. Tymczasem koszt każdej operacji lotniczej, w tym również opłaty hałasowe, w konsekwencji ponoszą pasażerowie. Im więc większe obciążenia związane z hałasem, tym w efekcie droższe w użytkowaniu staje się lotnisko.

– Liczymy, że sądy wezmą pod uwagę nasze argumenty i zwrócą uwagę, że niemal wszystkie ekspertyzy są sporządzane przez tych samych paru biegłych rzeczoznawców w oparciu o tę samą metodę co na Krzesinach, choć uwarunkowania są zupełnie inne. Kwota wszystkich roszczeń wielokrotnie przewyższa już wypłaconą sumę odszkodowań – komentuje prezes lotniska.

Wiatrowski przypomina, że lotnisko dalej ma ograniczenia systemowe związane z limitem operacji lotniczych w ciągu pory nocnej z uwagi na emitowany hałas, który wymusza koordynację lotniska w sezonie letnim. Ze względu na wzrosty ruchu lotniczego, jakie lotnisko odnotowuje w ostatnich miesiącach, port złożył wniosek do Prezesa ULC o rozciągniecie koordynacji w porze nocnej na cały rok.

– Taka jest specyfika poznańskiego lotniska, które jest położone w granicach administracyjnych Poznania. Z jednej strony to ułatwia dostęp do lotniska, zwłaszcza transportem miejskim, z drugiej zaś stanowi ogromne wyzwanie, ze względu na normy hałasowe i ograniczenia środowiskowe. W najbliższym czasie będziemy koncentrować się na zwiększeniu sprawności organizacyjnej, aby zapewnić wykorzystanie istniejącej infrastruktury, zwiększając przepustowość lotniska – podsumował Wiatrowski.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Singapore Airlines będzie latać do Perth

Pasażer i linie lotnicze

Singapore Airlines będzie latać do Perth

Redakcja 22 lutego 2018

Poznań-Ławica: Tendencja wzrostowa ma zostać utrzymana

Infrastruktura i lotniska

Poznań-Ławica: Tendencja wzrostowa ma zostać utrzymana

Justyna Urbaniak 22 lutego 2018

Poznańskie lotnisko ze wzrostem liczby pasażerów w sierpniu

Infrastruktura i lotniska

Poznańskie lotnisko ze wzrostem liczby pasażerów w sierpniu

Justyna Urbaniak 13 września 2017

 

Prezes LOT-u: Nie ma zgody na anarchię. Zostaję w firmie

Prawo i polityka

Prezes LOT-u: Nie ma zgody na anarchię. Zostaję w firmie

23 października 2018

Neckermann poleci z Łodzi na Dominikanę

Pasażer i linie lotnicze

Neckermann poleci z Łodzi na Dominikanę

23 października 2018

Kolejowe związki popierają strajk w LOT

Prawo i polityka

Kolejowe związki popierają strajk w LOT

23 października 2018

Radom-Sadków: Ruszają przetargi na projekty

Infrastruktura i lotniska

Radom-Sadków: Ruszają przetargi na projekty

23 października 2018

Rzeszot: Milczarski zachowuje się jak przywódca Hunów

Prawo i polityka

Rzeszot: Milczarski zachowuje się jak przywódca Hunów

23 października 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS