Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) prowadzi postępowanie na opracowanie koncepcji układu zasilania dla nowych linii kolejowych związanych z planowaną budową CPK. To jeden ze strategicznych elementów projektu.
W części kolejowej związanej z CPK, do udziału w trwającym w postępowaniu na koncepcję zasilania nowych tras kolejowych
zgłosiło się pięć podmiotów, co zapewnia to konkurencyjność postępowania.
Złożone wnioski ocenione są już pod kątem kompletności dokumentacji i spełniania przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu. W efekcie do drugiego etapu postępowania zostały zaproszone trzy z pięciu firm. Wykonawcy otrzymali zapytanie ofertowe wraz z opisem przedmiotu zamówienia i projektem umowy. Oferty mogą wpływać do końca kwietnia. Umowa zawarta zostanie z tym, kto złoży najkorzystniejszą.
Opracowanie koncepcji zasilania dla nowych linii kolejowych ma kluczowe znaczenie podczas przygotowań do projektowania i budowy CPK. Dzięki temu opracowaniu poznamy, po pierwsze, planowany przebieg linii najwyższych i wysokich napięć, które będą niezbędne do zasilania kolejowych "szprych". Po drugie, zostanie wskazana lokalizacja i parametry nowych stacji najwyższych i wysokich napięć, ewentualnie zakres modernizacji istniejących. Po trzecie, poznamy proponowaną lokalizację i parametry podstacji trakcyjnych.
W sprawie dwóch pierwszych zadań, wykonawca będzie na bieżąco uzgadniał rozwiązania z operatorami systemów: przesyłowego (Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi – PSE) i dystrybucyjnych. W dalszym etapie to najprawdopodobniej oni będą bowiem odpowiedzialni za budowę tej infrastruktury energetycznej (na podstawie wniosków przyłączeniowych złożonych przez CPK). Podstacje trakcyjne będą natomiast elementem projektów związanych z budową przez CPK poszczególnych linii kolejowych.
W ramach obsługi kolejowej CPK planowana jest m.in. nowa linia kolejowa Warszawa – CPK – Łódź Fabryczna, po której pociągi będą jeździły z prędkością do 250 km/godz. Zgodnie z wcześniejszymi założeniami zostanie on wykonany w systemie zasilania 25 kV AC.
W podobny sposób, czyli pod zasilanie 25 kV, będzie budowana też linia CMK Północ. To z kolei planowane przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej: w pierwszej kolejności z Korytowa (w rejonie Żyrardowa) do CPK, a następnie w stronę Płocka, Grudziądza i Trójmiasta.
Na tych odcinkach zasilanie 25 kV jest już przesądzone. W przypadku innych planowanych odcinków w ramach Programu Kolejowego CPK ta kwestia wymaga jeszcze analiz, ostateczny zakres inwestycji w infrastrukturę energetyczną nie został jeszcze przesądzony.