Do przetargu na sporządzenie ekspertyzy dotyczącej zasilania linii kolejowych do Centralnego Portu Komunikacyjnego, zgłosiło się pięć podmiotów. Tym samym, we wtorek (7 kwietnia) zakończył się pierwszy etap postępowania.
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie koncepcji zasilania dla nowych linii kolejowych, prowadzących do Centralnego Portu Komunikacyjnego. W etapie pierwszym, zakończonym we wtorek (7 kwietnia) firmy złożyły wnioski o dopuszczeniu do udziału w postępowaniu.
– Do udziału w postępowaniu zgłosiło się pięć podmiotów, co zapewnia konkurencyjność postępowania i jest bardzo dobrą wiadomością. Złożone wnioski są obecnie przez nas oceniane pod kątem kompletności dokumentacji i spełnienia przez wykonawców warunku udziału w postępowaniu – mówi w rozmowie z portalem Rynek Lotniczy Konrad Majszyk, rzecznik prasowy spółki CPK.
W etapie drugim, potencjalnym wykonawcom spełniającym warunek udziału w postępowaniu zostaną przekazane m.in. zapytanie ofertowe wraz z opisem przedmiotu zamówienia. Następnie wykonawcy będą składali oferty. Umowa zostanie zawarta z wykonawcą, który złoży najkorzystniejszą ofertę. Spółka CPK nie będzie zwlekać z rozstrzygnięciem tego postępowania.
Opracowanie koncepcji zasilania dla nowych linii kolejowych ma kluczowe znaczenie dla przygotowań do projektowani i budowy CPK. Dzięki temu opracowaniu poznamy, po pierwsze, planowany przebieg linii najwyższych i wysokich napięć, które będą niezbędne do zasilania kolejowych „szprych”. Po drugie, zostanie wskazana lokalizacja i parametry nowych stacji najwyższych i wysokich napięć, ewentualnie zakres modernizacji istniejących. Po trzecie, poznamy proponowaną lokalizację i parametry podstacji trakcyjnych.
W sprawie dwóch pierwszych zadań, wykonawca będzie na bieżąco uzgadniał rozwiązania z operatorem systemu przesyłowego (PSE) i właściwymi operatorami systemów dystrybucyjnych. W dalszym etapie to najprawdopodobniej oni będą bowiem odpowiedzialni za budowę tej infrastruktury energetycznej (na podstawie wniosków przyłączeniowych złożonych przez CPK) Podstacje trakcyjne będą natomiast elementem projektów związanych z budową przez CPK poszczególnych linii kolejowych.
Jak pisaliśmy przed rokiem, nowe linie kolejowe, które mają być budowane w ramach tzw. komponentu kolejowego CPK
zostaną zelektryfikowane w systemie 25 kV prądu zmiennego - czyli innym, niż obecnie stosowany w Polsce (3kV prądu stałego).