Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Połączenie kolejowe Łódź – Okęcie. Majewski: Pasażerowie nie wypełnią całego pociągu


Wstecz Dalej

Autor:

Emilia Derewienko

Data publikacji:
2019-04-17 15:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Połączenie kolejowe Łódź – Okęcie. Majewski: Pasażerowie nie wypełnią całego pociągu
fot. Piotr Bożyk
Na początku tygodnia PKP Intercity poinformowało o rozpoczęciu współpracy z PLL LOT, której efektem ma być otworzenie połączenia kolejowego z Łodzi na Lotnisko Chopina. – Tym samym LOT potwierdził powszechnie panującą opinię, że budowa lotniska w Radomiu pozbawiona jest ekonomicznego sensu – skomentowała Anna Midera, prezes Portu Lotniczego Łódź, którą poprosiliśmy o opinię.
PKP Intercity złożyło wnioski do PKP Polskich Linii Kolejowych o przydzielenie tras pociągów na Lotnisko Chopina w Warszawie i stację Warszawa Służewiec. Przewoźnik planuje uruchomienie kilku par połączeń, głównie relacji Łódź Fabryczna – Lotnisko Chopina, obsługiwanych pociągami Pesa Dart. Choć o szczegółach spółka będzie informować dopiero po przydzieleniu tras pociągów, wiadomo już, że planowane są co najmniej cztery pary pociągów w ciągu doby.

LOT liczy na to, że nowe połączenie sprawi, że pasażerowie z Łodzi dzięki współpracy z PKP Intercity będą częściej wybierali loty z Warszawy i to na tych najdalszych połączeniach. Wydaje się jednak, że najwięcej na otwarciu połączenia może stracić Port Lotniczy Łódź.

Łódź alternatywnym lotniskiem dla Chopina

– Bardzo mnie cieszy, że PLL LOT wspólnie z PKP Intercity dostrzegł w końcu wielokrotnie przedkładaną przez nas ofertę pomocy, która może w części rozwiązać problemy kurczącej się przepustowości na Lotnisku Chopina – komentuje dla Rynku Lotniczego Anna Midera, prezes Portu Lotniczego Łódź.

Midera zauważa, że budowa tego połączenia kolejowego to z kolei niekorzystny sygnał dla Portu Lotniczego Radom. Przetargi na rozbudowę inwestycji ruszyły już w zeszłym roku, jednak na razie nie wygląda na to, aby linie lotnicze były zainteresowane obiektem. – Tym samym PLL LOT potwierdził powszechnie panującą opinię, że budowa lotniska w Radomiu pozbawiona jest ekonomicznego sensu, a naturalnym alternatywnym lotniskiem może być usytuowane w centrum Polski lotnisko w Łodzi – mówi prezes łódzkiego portu.

Jak dodaje, bezpośrednie połączenie z Dworca Łódź Fabryczna do Lotniska Chopina skróci aktualny czas podróży o 20 min z 1 godz. 40 min. do 1 godziny 20 min. Czyli dokładnie tyle samo, ile zajmuje lotnicza podróż z Łodzi do Monachium, realizowana z łódzkiego portu lotniczego przez niemiecką Lufthansę.

– Mam nadzieję, że dzięki takiemu kolejowemu połączeniu zacznie realizować się w praktyce koncepcja duopolis, a mieszkańcy Warszawy i południowej części regionu mazowieckiego docenią cenę, szybkość i jakość obsługi pasażerów na łódzkim lotnisku i zaczną jeszcze częściej korzystać z rozwijającej się u nas oferty czarterowej i wspomnianego połączenia przewoźnika Lufthansa do Monachium, dzięki któremu można również polecieć dalej w świat – mówi Anna Midera.

Nie będzie chętnych?

W sprawie zapowiedzianego połączenia PKP Intercity optymistą nie jest jednak prezes zarządu Fundacji Pro Kolej, Jakub Majewski. Jego zdaniem, uruchamianie z Łodzi osobnych pociągów do obsługi Warszawy, i osobnych do Lotniska Chopina, nie jest dobrym pomysłem. – Mogą się oczywiście znaleźć chętni, którym akurat podpasują godziny i będą chcieli pojechać bezpośrednio na lotnisko. Ale mało prawdopodobne, by zapełnili cały pociąg – komentuje Majewski dla Rynku Lotniczego.

Prezesa Fundacji Pro Kolej nie przekonuje także argument, że pociągi będą obsługiwać zagłębie biurowe na Służewcu. – Rozkład jazdy nie gwarantuje dojazdu na 8:00 lub 9:00, ani powrotu po 16:00 czy 17:00 – tłumaczy. Jego zdaniem obsługę lotniska trzeba połączyć z obsługą innych celów podróży, a najlepiej również relacji tranzytowych.

– Tu mści się po raz kolejny błędna decyzja o budowie ślepej linii na warszawskie lotnisko. Brak możliwości kontynuowania relacji w kierunku południowym powoduje, że stacja lotniskowa co do zasady będzie przystankiem końcowym kolei miejskiej. A próbom uruchamiania stąd specjalnych połączeń omijających centrum miasta nie wróżę sukcesu – podsumowuje Jakub Majewski.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Arriva nadal będzie wozić pasażerów na lotnisko w Modlinie

Infrastruktura i lotniska

Arriva nadal będzie wozić pasażerów na lotnisko w Modlinie

Redakcja 29 marca 2019

Modlin: 15-milionowy pasażer

Infrastruktura i lotniska

Modlin: 15-milionowy pasażer

inf. pras./ Redakcja 22 marca 2019

CPK: Kolej z „jak największym udziałem” polskiego przemysłu

Infrastruktura i lotniska

CPK: Kolej z „jak największym udziałem” polskiego przemysłu

Łukasz Malinowski 13 marca 2019

 

Airbus Polska: Strajk trwa już ponad tydzień

Biznes i przemysł

Airbus Polska: Strajk trwa już ponad tydzień

05 czerwca 2019

PLL LOT: Wyniki finansowe za 2018 r. w czerwcu

Biznes i przemysł

PLL LOT: Wyniki finansowe za 2018 r. w czerwcu

05 czerwca 2019

Łódź kusi LOT. Lublinek bazą dla Dasha?

Biznes i przemysł

Łódź kusi LOT. Lublinek bazą dla Dasha?

04 czerwca 2019

Inwestycje na lotnisku Chopina wstrzymane czy nie?

Prawo i polityka

Inwestycje na lotnisku Chopina wstrzymane czy nie?

04 czerwca 2019

Pomorze Zachodnie promuje się na lotniskach

Prawo i polityka

Pomorze Zachodnie promuje się na lotniskach

04 czerwca 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5