Partner serwisu
Prawo i polityka

Po Brexicie brytyjskie linie stracą dostęp do rynku UE

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-12-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Financial Times/ ch-aviation.com

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Po Brexicie brytyjskie linie stracą dostęp do rynku UE
fot. Wizzair
Jak wynika z dokumentów, do których dotarł Financial Times, zarejestrowane w Wielkiej Brytanii linie lotnicze mogą napotkać na spore problemy po Brexicie. Po wyjściu kraju z Unii, organizacja nie będzie skłonna przyznać przewoźnikom praw przewozowych.

Co to oznacza w praktyce? Jeżeli do marca 2019 roku (czyli do czasu formalnego wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej) nie uda się wypracować konsensusu, zasady powrócą do starego ustroju. Zjednoczone Królestwo będzie musiało wówczas wynegocjować dwustronną umowę o ruchu lotniczym z każdym z dwudziestu siedmiu pozostałych członków organizacji. Do czasu podpisania takich umów ruch lotniczy może zostać wstrzymany.

Przestrzegał przed tym nie tak dawno Ryanair. Linia zwracała uwagę na duże prawdopodobieństwo zablokowania połączeń lotniczych między Wielką Brytanią a Unią Europejską. Brytyjskie linie lotnicze stracą natychmiast europejskie certyfikaty zdatności do lotu, ponieważ kraj przestanie być członkiem Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego. Zarejestrowani przewoźnicy utracą także prawo do ruchu na terenie Unii Europejskiej. Swobodny dostęp do przestrzeni powietrznej przysługuje bowiem wyłącznie operatorom, których kraje są częścią instytucji UE.

Komisja Europejska przypomina w dokumencie, że lotnictwo nie jest objęte zasadami Światowej Organizacji Handlu, co oznacza, że swobody powietrzne są przyznawane w drodze międzynarodowego porozumienia. W skrócie oznacza to nic innego, jak „co nie jest jednoznacznie uzgodnione, jest zabronione”.

Zarejestrowane w Wielkiej Brytanii linie lotnicze mogą zachować pełny dostęp do rynku w Unii Europejskiej tylko pod jednym warunkiem – gdy Wielka Brytania całkowicie przyjmie prawa UE. Z pewnością jednak spotka się to z protestem rządu londyńskiego.

Niektórzy dyrektorzy linii lotniczych, w tym Michael O'Leary z Ryanair i Carolyn McCall z EasyJet wielokrotnie apelowali do premier Theresy May o nadanie priorytetu prawom ruchu lotniczego podczas negocjacji odnośnie do Brexitu.

Podczas gdy Ryanair jest spółką zarejestrowaną w Irlandii i nie grozi jej utrata statusu przewoźnika UE, easyJet zdecydowało się utworzyć filię w Wiedniu, jako zabezpieczenie przed twardym Brexitem. Z drugiej strony Wizz Air utworzył filię Wizz Air w Wielkiej Brytanii. Nie jest jasne, w jaki sposób Brexit wpłynie na IAG International Airlines Group, spółkę macierzystą British Airways, która jest zarejestrowana w Hiszpanii.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

O’Leary: IAG nie przetrwa jako właściciel British Airways po Brexicie

Pasażer i linie lotnicze

O’Leary: IAG nie przetrwa jako właściciel British Airways po Brexicie

Emilia Derewienko 08 grudnia 2020

EasyJet: Niepewność dotycząca Brexitu odbija się czkawką

Prawo i polityka

Tomasik: Brexit może wstrząsnąć branżą lotniczą

Prawo i polityka

Szef Airbusa o “hańbie” niepewności w sprawie brexitu

Prawo i polityka

Szef Airbusa o “hańbie” niepewności w sprawie brexitu

Tomasz Śniedziewski 25 stycznia 2019

IATA: Niepewna przyszłość po odrzuceniu umowy ws. brexitu

Prawo i polityka

Zobacz również:

O’Leary: IAG nie przetrwa jako właściciel British Airways po Brexicie

Pasażer i linie lotnicze

O’Leary: IAG nie przetrwa jako właściciel British Airways po Brexicie

Emilia Derewienko 08 grudnia 2020

EasyJet: Niepewność dotycząca Brexitu odbija się czkawką

Prawo i polityka

Tomasik: Brexit może wstrząsnąć branżą lotniczą

Prawo i polityka

Szef Airbusa o “hańbie” niepewności w sprawie brexitu

Prawo i polityka

Szef Airbusa o “hańbie” niepewności w sprawie brexitu

Tomasz Śniedziewski 25 stycznia 2019

IATA: Niepewna przyszłość po odrzuceniu umowy ws. brexitu

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5