– Pragniemy wyjaśnić, że PKP Intercity, jako największy dalekobieżny przewoźnik kolejowy w Polsce, aktywnie uczestnicy w pracach Ministerstwa Infrastruktury dotyczących przygotowania i realizacji do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Spółka PKP Intercity jest kluczowym partnerem CPK w zakresie tworzenia oferty w segmencie połączeń dalekobieżnych w ramach Programu Kolejowego CPK, dlatego wewnątrz organizacji powołano zespół roboczy, który wypracowuje założenia planowanej inwestycji. Pozwoli to na zaktualizowanie strategii i modelu finansowego PKP Intercity pod kątem obsługi CPK – pisze rzecznik PKP Intercity Katarzyna Grzduk.
Prezentujemy odpowiedź Intercity
na przytoczony i przez nas tekst Pulsu Biznesu. Przypominamy, że dziennik, opierając się na opinii cytowanych specjalistów, zarzucił spółce kolejowej kunktatorstwo przy jej udziale w procesie realizacji rządowej inwestycji, jaką jest Centralny Port Komunikacyjny. W przysłanym do nas e-mailu rzeczniczka PKP Intercity zdecydowanie odrzuca taką tezę.
Trwają pracę nad koncepcją nowego taboruW ramach współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju spółka prowadzi dialog techniczny w zakresie zaprojektowania i zakupu nowoczesnych oraz innowacyjnych konfigurowalnych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych, które byłyby wykorzystywane do obsługi CPK.
W związku z przewidywanym znaczącym wzrostem pracy eksploatacyjnej, według szacunkowych ustaleń PKP Intercity będzie potrzebowała do obsługi kolejowej CPK od 120 w 2029 r. do ok. 180 w 2035 r. nowych EZT. Uruchomienie wspólnego projektu zakupu innowacyjnego taboru staje się więc kluczowym elementem przygotowania spółki do uruchomienia portu. Zakup zaawansowanego technologicznie i spełniającego założenia Programu Kolejowego CPK taboru, oznacza z jednej strony duże wyzwanie nawet dla największego narodowego przewoźnika kolejowego, jakim jest PKP Intercity, ale z drugiej strony ogromną szansę w zakresie rozwoju oferty handlowej dla Pasażerów.
Spółka sprosta zadaniu Wykazywanie ryzyk związanych z funkcjonowaniem spółki (zamieszczanych w sprawozdaniach finansowych i sprawozdaniach z działalności Zarządu PKP Intercity S.A.) i reagowanie na nie w kontekście tak ambitnych planów rozwojowych, jest naturalnym elementem działań zarządczych. Prowadzenie analiz wyzwań jakie stoją przed spółką w kontekście powstania CPK jest jedynie dowodem na to, że PKP Intercity jest zarządzane w sposób właściwy i odpowiedzialny. Trzeba przy tym zauważyć, że pod żadnym względem nie należy utożsamiać zidentyfikowanego ryzyka z niebezpieczeństwem, strachem czy z niechęcią do projektu CPK. Prawidłowe zidentyfikowanie wymagających obszarów w procesie biznesowym jest przejawem odpowiedzialnego planowania, oznaczając jedynie konieczność zwrócenia szczególnej uwagi na dany czynnik, żeby móc podjąć odpowiednie działania z wyprzedzeniem. Organizacja musi być tego świadoma i położyć nacisk na analizę danego zagadnienia oraz wprowadzić właściwe zarządzanie zmianą. Takie działanie ma miejsce również w PKP Intercity, o czym najlepiej świadczy wspomniane wcześniej powołanie zespołu roboczego wewnątrz Spółki, dla którego obsługa CPK od strony kolejowych połączeń dalekobieżnych jest zadaniem o najwyższym priorytecie.
CPK ma być rozwiązaniem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym. To właśnie kolej ma odegrać istotną rolę w podróżach z i do nowego portu lotniczego. Zgodnie z założeniami Programu CPK, po 2027 roku w okolicach Baranowa będą krzyżować się najważniejsze szlaki kolejowe w kraju.