Pierwszy samolot towarowy A320P2F (Passenger To Freighter) został oblatany w środę (8 grudnia) w Singapurze. Maszyna nosząca tymczasową niemiecką rejestrację D-AAES została wyprodukowana w 2006 r. (MSN2737) i jest napędzana silnikami IAE-V2533-A5. Wcześniej należała do linii TAM Linhas Aéreas oraz IndiGo.
To bardzo ważny kamień milowy w projekcie A320P2F, ponieważ zbliża się on do wprowadzenia do służby w pierwszej połowie 2022 r. Vaayu Group spodziewa się, że odbierze dostawę pierwszego samolotu na początku przyszłego roku, to część umowy na pięć samolotów ogłoszonej podczas Dubai Airshow w zeszłym miesiącu. Wzrost transgranicznych przesyłek eCommerce jest prognozowany na około 20 proc. rocznie w ciągu najbliższych pięciu lat. Konsumenci oczekują coraz krótszych terminów dostawy zamówionych towarów. Zwiększa to również zapotrzebowanie na lotnicze połączenia towarowe w Europie i na całym świecie i tu swój potencjał zauważa Vaayu Group.
Projekt przebudowy A320P2F i
większego A321P2F został opracowany przez ST Engineering, a Elbe Flugzeugwerke EFW (spółka joint venture ST Aerospace i Airbusa) przejęła w ubiegłym roku zarządzanie programem i marketingiem.
Nowy samolot cargo A320P2F pomieści ładunek o masie 21 ton (o 6 ton mniej niż A321P2F), który jest podzielony na 11 kontenerów na głównym pokładzie oraz siedem LD3-45W na dolnym. Pełny załadunek 21 ton może przewieźć na dystans do 3,7 tys. km. Jak podaje EFW, przy obciążeniu 17 ton zasięg A320P2F wzrasta prawie o 30 proc. do 2560 mil morskich czyli dpo poand 4,7 tys. km.
Airbus planuje przebudować w nadchodzących dwóch dekadach ponad 600 samolotów należących do rodziny A320 na wersje. Konwersja pozwala na użycie standardowych palet ładunkowych na pokładzie głównym jest także nieco ekologicznym rozwiązaniem dającym samolotom pasażerskim drugie życie.