Spółka Centralny Port Komunikacyjny, która realizuje program inwestycyjny Port Polska, złożyła w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim 19 wniosków o pozwolenia na budowę. Chodzi m.in. o tak ważne elementy nowej infrastruktury jak terminal pasażerski lotniska, dworzec kolejowy i dworzec autobusowy. To przejście z fazy projektowania do budowy, ogromna szansa na rozwój polskich firm, a także impuls do rozwoju gospodarki.
Przygotowane dokumenty dotyczą m.in. serca portu lotniczego, czyli terminala pasażerskiego – w tym jego fundamentów i samych budynków. Projekt został stworzony m.in. przez brytyjskie biuro architektoniczne Foster & Partners, które wcześniej brało udział przy projektowaniu lotnisk m.in. w Londynie, Pekinie czy Hongkongu. W pracach nad dokumentacją budowlaną dla terminala, dworca i węzła przesiadkowego w sumie uczestniczyło ok. 30 firm, które przygotowały ponad 6200 rysunków. Podpisanie umowy na budowę terminala planowane jest na 2026 r., a uruchomienie lotniska do końca 2032 r.
– Budujemy nie gadamy. Inwestycje związane z Port Polska nabrały niespotykanego dotąd rozpędu. Na terenie przyszłego lotniska od miesięcy trwają wykupy nieruchomości, rozbiórki i pierwsze prace przygotowawcze. Teraz składamy wnioski o pozwolenia na budowę i jesteśmy gotowi wbijać pierwszą łopatę – mówi pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek.
Przygotowane dokumenty dotyczą m.in. serca portu lotniczego, czyli terminala pasażerskiego – w tym jego fundamentów i samych budynków. Projekt został stworzony m.in. przez brytyjskie biuro architektoniczne Foster & Partners, które wcześniej brało udział przy projektowaniu lotnisk m.in. w Londynie, Pekinie czy Hongkongu. W pracach nad dokumentacją budowlaną dla terminala, dworca i węzła przesiadkowego w sumie uczestniczyło ok. 30 firm, które przygotowały ponad 6200 rysunków. Podpisanie umowy na budowę terminala planowane jest na 2026 r., a uruchomienie lotniska do końca 2032 r.
Powierzchnia obiektu wyniesie ok. 450 tys. mkw – to niemal 3-krotnie więcej niż największy obecnie w Polsce terminal Lotniska Chopina. Budynek główny będzie połączony z pirsami, którymi pasażerowie dotrą bezpośrednio do samolotów. Na dzień otwarcia gotowe mają być 72 rękawy pasażerskie (czyli znów prawie trzy razy więcej niż posiada obecnie Lotnisko Chopina) oraz ok. 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej.
Jeden z najważniejszych wniosków o pozwolenia na budowę dotyczy tzw. palowania pod budynkiem terminala, czyli pierwszego etapu budowy jego fundamentów. Ich celem jest przeniesienie obciążeń konstrukcji na głębsze, nośne warstwy ziemi.
- W pierwszej fazie przewidujemy wbicie ponad 8100 pali o długości między 9 a 30 metrów każdy. Ogłoszenie przetargu dla tego zakresu nastąpi w najbliższych dniach, a podpisanie umowy i rozpoczęcie robót planowane jest na 2026 rok. Ich zakończenie ma nastąpić do końca 2027 roku – podkreśla prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego dr Filip Czernicki.
Wśród 19 wniosków znalazł się również ten dotyczący pozwolenia na budowę dworca kolejowego. Na dworcu znajdzie się 6 peronów o długości 400 metrów, które obsłużą 12 torów. Na wysokości dworca tunel będzie miał aż 166 metrów szerokości, z kolei przy wlotach będzie to ok. 45 metrów. Ma być położony na głębokości maksymalnie 17 metrów (od poziomu torów do terenu). Do jego budowy wykorzystanych zostanie ponad 2 mln metrów sześc. betonu. Hala dworca kolejowego połączona zostanie z hubem przesiadkowym, terminalem lotniczym i dworcem autobusowym.
W skład złożonej dokumentacji wszedł również wniosek o pozwolenie na budowę dla dworca autobusowego. Zgodnie z planami, ma się on składać z tzw. pirsu autobusowego z halą dla podróżnych, peronów północnego i południowego oraz pętli północnej i południowej. Hala dla podróżnych korzystających z autobusów będzie bezpośrednio połączona z tzw. budynkiem centrum przesiadkowego stanowiącego integralną część dworca kolejowego.
Inne wnioski dotyczą obiektów lotniskowej służby ratowniczo gaśniczej składającej się z dwóch strażnic: głównej i satelitarnej. Priorytetem, jaki przyjęto w tym projekcie, było zapewnienie możliwości wyjazdu pojazdów ratowniczo-gaśniczych z pełną obsadą strażaków pododdziału bojowego w możliwie jak najkrótszym czasie od ogłoszenia alarmu, przy zachowaniu niezbędnych warunków bezpieczeństwa. Strażnice będą przeznaczone w szczególności do ochrony dróg startowych i pola naziemnego ruchu lotniczego, a także zapewnienia szybkiej odnowy gotowości bojowej jednostek realizujących zadania ratowniczo-gaśnicze.
– Wśród złożonych wniosków są m.in. te dotyczące pozwolenia na budowę terminala, dworca kolejowego i autobusowego wraz z fundamentami. To wszystkie najważniejsze obiekty, które będą służyć pasażerom powstającego lotniska – zaznacza Dariusz Kuś, członek zarządu spółki Centralny Port Komunikacyjny ds. inwestycji lotniskowych i jedocześnie prezes spółki Port Polska.Lotnisko, która będzie zarządzać przyszłym portem lotniczym.
Rozpoczęcie prac budowlanych już w 2026 roku będzie możliwe m.in. dzięki wznowieniu w ubiegłym roku Programu Dobrowolnych Nabyć. Dzięki korzystnym warunkom właściciele nieruchomości znajdujących się na obszarze przyszłego lotniska sami zgłaszali spółce Centralny Port Komunikacyjny chęć ich sprzedaży. W efekcie w mijającym roku kolejne grunty nabywano w niespotykanym dotąd tempie. W październiku przeprowadzono w sumie (dla inwestycji lotniskowych i kolejowych) rekordową liczbę 55 transakcji, co było najlepszym wynikiem od uruchomienia PDN w 2020 r.
Co ważne, transakcje realizowane w ramach PDN były już nawet analizowane przez Najwyższą Izbę Kontroli. Cały program został oceniony bardzo pozytywnie. Najlepiej o PDN świadczy fakt, że na obszarze objętym decyzją lokalizacyjną spółka bez wywłaszczeń kupiła zdecydowaną większość budynków mieszkalnych. Realizacja PDN stała się więc dobrym przykładem dla innych inwestycji publicznych planowanych w Polsce. Właściciele mogli liczyć na wykup w cenie stanowiącej 120% wartości gruntów i 140% wartości domów, darmową obsługę całej procedury prawnej i nieodpłatne przeprowadzki.
Nowe lotnisko zostanie oddane do użytku pasażerów w 2032 roku, razem z pierwszym odcinkiem Kolei Dużych Prędkości łączącym Warszawę z Łodzią. Trzy lata później gotowe będą dalsze połączenia KDP tworzące tzw. „Y”, czyli trasy do Wrocławia i Poznania.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.