Partner serwisu
Prawo i polityka

Pięć rosyjskich linii lotniczych zwróciło wydzierżawione odrzutowce

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-06-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Pięć rosyjskich linii lotniczych zwróciło wydzierżawione odrzutowce
fot. Piotr Bożyk
Pięć rosyjskich linii lotniczych zwróciło 31 wyleasingowanych samolotów zagranicznym leasingodawcom, wynika z dokumentu, do którego dotarła Agencja Reutera, mimo że Moskwa uchwaliła prawo zezwalające rosyjskim przewoźnikom na przejęcie setek samolotów w ramach odpowiedzi na nałożone przez kraje Zachodu sankcje.

Inwazja Rosji na Ukrainę rzuciła nowe wyzwania globalnemu przemysłowi lotniczemu. Dla przewoźników w Europie, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych i innych krajach objętych sankcjami oznacza to brak lotów do Rosji lub przelotów nad tym państwem. Dla linii lotniczych w Rosji oznacza to z kolei niemal całkowity brak lotów do Europy. Niemniej przed rosyjskimi liniami lotniczymi jest jeszcze więcej wyzwań.

Międzynarodowi leasingodawcy poprosili o zwrócenie im samolotów, które były obsługiwane przez przewoźników z Rosji. Stało się tak, ponieważ ci leasingodawcy nie mogli już mieć umów z tymi rosyjskimi przewoźnikami. Niedługo potem regulatorzy lotnictwa Bermudów i Irlandii cofnęli certyfikaty zdatności do lotu tych samolotów. Ubezpieczyciele również anulowali umowy asekuracji samolotów.

Zachodnie sankcje zabroniły Rosji odbierania nowych samolotów, a także kupna części zamiennych i konserwacji starszych samolotów. Firmy leasingujące samoloty zwróciły się do przewoźników z Rosji o zwrot odrzutowców, które linie z Rosji użytkują w ramach leasingu, co groziło zatrzymaniem transportu lotniczego wewnątrz Federacji.

Według wcześniejszych oświadczeń rosyjskich urzędników, w sumie 78 samolotów należących wcześniej do rosyjskich linii lotniczych zostało przejętych przez leasingodawców – lub im zwróconych. Z dokumentu rosyjskiego nadzoru lotniczego Rosaviatsia, do którego dotarła agencja wynika, że rosyjski ULC poinformował, że wiele rosyjskich linii lotniczych skupionych na lotach czarterowych m.in. Azur Air, iFly, Nordwind, Pegas Fly i Royal Flight – trzymały swoje samoloty poza Rosją. Łącznie 31 samolotów zostało zwróconych.

– Odrzutowce niektórych operatorów z zagraniczną rejestracją znajdują się obecnie na zagranicznych lotniskach, w tym w Turcji, w celu przekazania ich wynajmującym pod pretekstem konserwacji – wynika z dokumentu Rosawiacji datowanego na 9 marca.

Dokument nie zawierał żadnych szczegółów, dlaczego pięć firm zdecydowało się na pozostawienie leasingowanej floty poza Rosją. – Los samolotów przechwyconych za granicą jest nam nieznany – przekazały linie Nordwind w pisemnej odpowiedzi dla agencji Reutera, odmawiając przy tym dalszych komentarzy. Przewoźnicy – Azur Air, iFly, Pegas Fly i Royal Flight – nie odpowiedziały na prośby o komentarz w tej sprawie.

Strona internetowa śledząca samoloty Planespotters podała, że łącznie 31 samolotów obsługiwanych przez Azur Air, Nordwind, Royal Flight, iFly i Pegas Fly nie wróciło do Rosji po 27 lutego. Maszyny znajdują się w Turcji, Europie, Stanach Zjednoczonych i na Bliskim Wschodzie.

Witalij Sawieljew, rosyjski minister transportu, oszacował, że około 400 odrzutowców dzierżawionych od zagranicznych firm pozostało w Rosji, a kolejne 78 zostało skonfiskowanych, gdy akurat znajdowały się poza granicami Federacji. Niektóre z czołowych rosyjskich linii lotniczych, w tym państwowe linie lotnicze Aerofłot otworzyły specjalne konta w rublach w krajowych bankach, aby wpłacać pieniądze na odrzutowce, które są leasingowane, a leasingodawcy będą mogli ubiegać się o te pieniądze po zniesieniu sankcji, podała w minioną środę gazeta Vedomosti, powołując się na źródła w liniach.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Finalizacja przejęcia ITA przez Lufthansę tuż-tuż

Biznes i przemysł

Finalizacja przejęcia ITA przez Lufthansę tuż-tuż

Mateusz Kieruzal 13 stycznia 2025

Zobacz również:

Dubai Aerospace Enterprise przejmuje Nordic Aviation Capital

Biznes i przemysł

Dubai Aerospace Enterprise przejmuje Nordic Aviation Capital

Piotr Bożyk 11 stycznia 2025

AJet poszukuje 36 samolotów

Biznes i przemysł

AJet poszukuje 36 samolotów

Mateusz Kieruzal 06 stycznia 2025

ALI: Wszyscy irlandzcy leasingodawcy zerwali umowy z klientami z Rosji

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

Finalizacja przejęcia ITA przez Lufthansę tuż-tuż

Biznes i przemysł

Finalizacja przejęcia ITA przez Lufthansę tuż-tuż

Mateusz Kieruzal 13 stycznia 2025

Zobacz również:

Dubai Aerospace Enterprise przejmuje Nordic Aviation Capital

Biznes i przemysł

Dubai Aerospace Enterprise przejmuje Nordic Aviation Capital

Piotr Bożyk 11 stycznia 2025

AJet poszukuje 36 samolotów

Biznes i przemysł

AJet poszukuje 36 samolotów

Mateusz Kieruzal 06 stycznia 2025

ALI: Wszyscy irlandzcy leasingodawcy zerwali umowy z klientami z Rosji

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5