Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

PAŻP tłumaczy zmiany stawek. "Wypełniamy unijne cele"


Wstecz Dalej

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2021-08-27 09:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej/Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

PAŻP tłumaczy zmiany stawek. "Wypełniamy unijne cele"
fot. PAŻP
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej tłumaczy podwyższenie stawek terminalowych i trasowych sytuacją związaną z kryzysem wywołanym wirusem COVID-19. Pandemia dotknęła PAŻP tak samo jak inne instytucje. Przyczyną zmiany stawek jest również mechanizm w jaki sposób Unia Europejska rozlicza cały ten okres i straty wywołane przez największy kryzys w historii branży lotniczej.
Według przedstawicieli krajowych lotnisk regionalnych decyzja o zmianie stawek terminalowych i trasowych uderzy przede wszystkim w pasażerów, którzy zapłacą więcej za bilety. To może jeszcze bardziej z kolei pogrążyć linie lotnicze, które pomimo lepszych wyników w sezonie letnim czeka trudna jesień i zima.

PAŻP przypomina, że Komisja Europejska ustanowiła prawo, które stwierdza, że od 2023 roku, przez 5-7 lat instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej w Europie, będą mogły odzyskiwać utracone korzyści. Utracone przychody z lat 2020-2021 będą więc odzyskiwane od 2023 roku. To jest prawo, w którego konsultacjach uczestniczyły linie lotnicze oraz porty lotnicze. - Te wszystkie podmioty są świadome tego, w jaki sposób UE wytworzyła prawodawstwo, które ma w jakimś stopniu pomoc PAŻP-om Europy, w naprawieniu tych potężnych strat na poziomie 70 czy nawet więcej procent - wyjaśnia Janusz Janiszewski, prezes PAŻP.

Komisja Europejska zapowiedziała, że ze względu na kryzys, w latach 2022, 2023, 2024 koszty PAŻP-ów nie mogą być wyższe niż 96 - 97 proc. kosztów roku 2019. - To jest cel unijny, który wypełniamy. My nie zwiększamy swoich kosztów w stosunku do roku 2019 roku, jesteśmy nawet troszkę poniżej. Oczywiście koszt jednostkowy jest wyższy z tego względu, że ruch jest niższy - tłumaczy Janiszewski, który przypomniał również, że z powodu strat wywołanych przez pandemię PAŻP nie otrzymał, tak, jak odpowiednicy z Niemiec, Wielkiej Brytanii czy Włoch pomocy czy to publicznej, czy to z jakiś innych instrumentów finansowych.

- Musieliśmy zaciągnąć kredyty. I taki pierwszy kredyt na 250 mln jest zaciągnięty i uruchomiony. Teraz, mam nadzieję, że do końca października uruchomimy drugi kredyt z BGK na kwotę 550 mln zł. Suma kredytów to jest 800 mln zł. I zgodnie prawem uchwalonym przez KE po uzgodnieniach z państwami członkowskimi, skutki finansowe tych zobowiązań kredytowych znajdują odzwierciedlenie w stawkach opłat. Na to zgodził się ULC, MI, zatwardzając nasz plan roczny i pięcioletni - podkreślił Janiszewski.

- Działając zgodnie z obowiązującymi przepisami, nie mając żadnej pomocy zewnętrznej uruchamiamy tylko te mechanizmy, na które pozwalają nam przepisy stworzone przez KE, będąc pod nadzorem ULC - kontynuował prezes PAŻP. - To ULC opracowuje składany do KE "Plan skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020-2024", który dotyczy nie tylko PAŻP - dodał Janiszewski.

Strategicznym celem PAŻP podczas pandemii było utrzymanie płynności finansowej. - Naszym celem jest optymalizacja kosztów. Znacząco obniżyliśmy nasze koszty w porównaniu do projektu PSD z 2019. Łączne koszty PAŻP na lata 2020-2024 ujęte w zrewidowanym PSD zostały obniżone o 1 mld zł - stwierdził Janiszewski, przypominając znów, że PAŻP w 99 proc. utrzymuje się z opłat nawigacyjnych, czyli z liczby samolotów, która przeleci przez polską przestrzeń powietrzna.

- Cały czas nie mamy możliwości zarabiania biznesowego - podkreślił prezes PAŻP. Optymalizacja kosztów, jakiej dokonano miała też na celu ulżyć liniom lotniczym. - Jestem zaskoczony listem otwartym branży lotniczej do premiera, ponieważ zarówno linie lotnicze, jak i lotniska uczestniczyły w procesie konsultacji nowych ram prawnych, regulujących rozliczenia PAŻP-ów Europy w okresie covidowym - stwierdził Janiszewski.

Prezes PAŻP ujawnił, że 31 sierpnia odbędą się konsultacje, które prowadzi ULC, jako właściciel planu skuteczności działania dla Polski. Linie lotnicze i porty też mogą uczestniczyć. - Jestem otwarty na argumenty. Ale zgodnie z uchwalonym w okresie covidowym przez KE prawem, my jako PAŻP wypełniamy wszystkie cele, nawet jesteśmy poniżej tak, żeby zagwarantować, że podchodzimy transparentnie, rozumiejąc trudną sytuację wszystkich pomiotów lotniczych w UE - dodał Janiszewski.

Spotkanie 31 sierpnia zamyka trwający od 6 sierpnia proces konsultacji dokumentu. Na tej podstawie ULC przygotuje ostateczną wersję dokumentu, który we wrześniu zostanie przedstawiony do akceptacji właściwego ministra. Do 1 października 2021 ULC, jako właściciel polskiego planu skuteczności działania, wysyła ten plan do KE. To właśnie ULC jest podmiotem zatwierdzającym stawki opłat terminalowych i może narzucić określone rozwiązania, które PAŻP będzie musiał spełnić. KE decyduje natomiast o wysokości opłat trasowych.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Nowy sposób oceny warunków na drodze startowej (GRF) oraz nowy format SNOWTAM

Infrastruktura i lotniska

Nowy sposób oceny warunków na drodze startowej (GRF) oraz nowy format SNOWTAM

Redakcja/inf. pras. 15 sierpnia 2021

Kolejny wzrost i prawie 1750 operacji lotniczych dziennie w Polsce

Infrastruktura i lotniska

Kolejny wzrost i prawie 1750 operacji lotniczych dziennie w Polsce

Redakcja/inf. pras. 06 sierpnia 2021

Gdańsk: Konsultacje dotyczące poprawy bezpieczeństwa lotów

Infrastruktura i lotniska

Gdańsk: Konsultacje dotyczące poprawy bezpieczeństwa lotów

Redakcja/inf. pras. 08 sierpnia 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5