Związek Regionalnych Portów Lotniczych przekazał prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego pismo w sprawie planu działania służb żeglugi powietrznej w latach 2020-2024. Krajowe lotniska zaniepokojone są szykowanym od 1 stycznia 2022 roku wzrostem aż o 70 proc. opłat za nawigację terminalową.
Regionalne porty w Polsce aktualnie płacą za usługę 791 złotych. Od nowego roku jej koszt wzrośnie do poziomu 1347 zł. To oznacza 556 zł więcej do zapłaty niż obecnie.
"Nie widzimy uzasadnienia dla tak dużego, skokowego wzrostu tych opłat. Jednocześnie wskazujemy, że biorąc pod uwagę ogólną liczbą operacji lotniczych w ciągu roku, spowoduje to ogromne, dodatkowe obciążenie kosztowe przewoźników lotniczych, co w konsekwencji przełoży się na wzrost cen biletów lotniczych i może spowodować znaczące zmniejszenie ruchu pasażerskiego" - ostrzega ZRPL.
Według stanowiska krajowych portów kontynuacja podziału stref opłat terminalowych na lotnisko im. Chopina w Warszawie i lotniska regionalne w połączeniu z tak drastyczną podwyżką opłat terminalowych wyłącznie dla tych drugich, jest nie do zaakceptowania i wprowadza niesprawiedliwy oraz nieuzasadniony podział finansowania służb żeglugi powietrznej.
ZRPL zwraca uwagę, że trwająca wciąż pandemia koronawirusa zmieniła realia funkcjonowania branży lotniczej w kraju. "Kilkumiesięczny zastój w ruchu lotniczym spowodował istotny spadek przychodów wszystkich uczestników rynku i wymaga ponownego zdefiniowania perspektyw jego rozwoju. Tymczasem, jak zauważamy, planuje się kontynuowanie podziału na dwie strefy opłat i podnosi drastycznie opłaty dla drugiej strefy obejmującej lotniska regionalne, których udział w ruchu lotniczym w skali kraju wynosi ok. 60 proc. Oznacza to, że lotnisko im. Chopina znajdujące się w pierwszej strefie i osiągające najlepsze wyniki finansowe w kraju, w żadnym zakresie nie poniesie ciężaru wzrostu opłat terminalowych" - podkreślono w opublikowanym piśmie do prezesa ULC.
Przedstawiciele krajowych portów przypomnieli, że linie lotnicze mozolnie odbudowują swoją siatkę połączeń, co może potrwać nawet kilka lat. "Tymczasem plany kontynuacji podziału na strefy opłat terminalowych i obciążenie wzrostami kosztów jedynie lotnisk regionalnych, mogą ten proces zahamować, lub w bardziej negatywnym scenariuszu spowodować utratę wielu połączeń lotniczych. W konsekwencji doprowadzi to do ograniczenia dostępności komunikacyjnej mieszkańców poszczególnych regionów" - ostrzegają związkowcy.
Na koniec pisma podkreślono, że lotniska regionalne stanowią istotny impuls i wsparcie dla rozwoju regionów. "Wsparcie to będzie tym większe, im wyższa będzie dostępność komunikacyjna przejawiająca się ilością połączeń lotniczych. Mając powyższe na uwadze, wnosimy o przeprowadzenie ponownej analizy kosztowej dla funkcjonowania służb żeglugi powietrznej oraz o ujednolicenie stawek opłat terminalowych dla wszystkich lotnisk użytku publicznego" - zaapelowano w podsumowaniu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.