Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

PAŻP: Poprawiamy punktualność mimo problemów z pogodą


Wstecz Dalej

Autor:

Roman Czubiński, Łukasz Malinowski

Data publikacji:
2019-08-06 09:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

PAŻP: Poprawiamy punktualność mimo problemów z pogodą
fot. Piotr Bożyk
Przewaga PAŻP nad organami pełniącymi podobną rolę w państwach zachodniej Europy polega na elastyczności grafiku pracy kontrolerów – twierdzi p. o. prezesa Agencji Janusz Janiszewski. Jakość polskiej kontroli lotów została doceniona przez agencję Eurocontrol, która stawia działania PAŻP za wzór do naśladowania. Coraz trudniejszym wyzwaniem staje się jednak radzenie sobie z anomaliami pogodowymi.
Wakacyjny szczyt natężenia ruchu lotniczego zaczyna mijać. – Trzeba jednak pamiętać, że także w maju, czerwcu, wrześniu czy październiku ruch jest większy, niż w tych samych miesiącach ubiegłego roku – zastrzega Janiszewski. Przyrost ruchu lotniczego w pierwszym półroczu w stosunku do tego samego okresu ubiegłego roku wyniósł ok. 5%. Każdego dnia w polskiej przestrzeni powietrznej jest wykonywanych ok. 3 tysięcy operacji lotniczych. – W dodatku pomagamy Europie Zachodniej w redukcji opóźnień – przypomina prezes.

– Gdyby Eurocontrol wystąpił z propozycją przejęcia dodatkowego ruchu, będziemy ją rozważać – deklaruje Janiszewski. Będzie to wymagało porozumienia z network managerem, stworzenia scenariuszy ruchowych i wypracowania takiego rozwiązania, które nie zwiększy opóźnień linii lotniczych operujących z polskich lotnisk, ale będzie też dobre dla całej sieci europejskiej.

Dobre wyniki PAŻP zawdzięcza elastycznemu grafikowi pracy kontrolerów. Pozwala to dostosowywać ich pracę do bieżącego natężenia ruchu. – Według Eurocontrol właśnie w tym kierunku powinna pójść Europa. Pod tym względem wyprzedziliśmy Europę Zachodnią o wiele lat. Do tej pory mało eksponowaliśmy ten sukces, teraz jednak nasi partnerzy za granicą zdają sobie z tego sprawę – twierdzi Janiszewski.

Punktualność ruchu lotniczego w Polsce jest na poziomie wyznaczonego celu unijnego. Dzieje się tak mimo wielu negatywnych zjawisk, związanych między innymi z pogodą. – To ona staje się jednym z najbardziej nieprzewidywalnych czynników wpływających na przepływ ruchu lotniczego. Na przykład niedawne burze spowodowały łącznie ok. 3000 minut opóźnień. Jeśli front burzowy zajmuje pół Europy, a chmury wypiętrzają się do wysokości 15-17 km, nie mamy na to wpływu. Naszym zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa – podkreśla szef PAŻP. Jak tłumaczy, w takich warunkach lepiej wstrzymać start samolotu, nawet jeśli dla pasażerów oznacza to np. godzinę oczekiwania na wylot.

Ponadto wiele opóźnień jest spowodowanych nie przez polską kontrolę lotów, lecz przez wcześniejsze spóźnienie, do których doszło w Europie Zachodniej. – Według Eurocontrol wyniki założone na początku okresu referencyjnego, w 2015 r., nie zostaną osiągnięte. Dzięki pomocy Polski i elastyczności naszych służb poziom opóźnień został jednak zredukowany o połowę – zaznacza prezes. Dalsza współpraca z europejską agencją będzie dotyczyła krótko-, średnio- i długoterminowych rozwiązań tego problemu.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Punktualność. Globalne wyzwanie branży lotniczej

Pasażer i linie lotnicze

Punktualność. Globalne wyzwanie branży lotniczej

Redakcja 04 sierpnia 2019

PAŻP chce zawierać spółki celowe. Potrzebna zmiana prawa

Prawo i polityka

PAŻP chce zawierać spółki celowe. Potrzebna zmiana prawa

Łukasz Malinowski, Roman Czubiński 30 lipca 2019

PAŻP: Przekonaliśmy KE. Powinno być 1,5 mld zł na inwestycje

Prawo i polityka

PAŻP: Przekonaliśmy KE. Powinno być 1,5 mld zł na inwestycje

Łukasz Malinowski, Roman Czubiński 25 lipca 2019

 

Sierpień w statystykach: Wizz Air i Ryanair pną się w górę

Pasażer i linie lotnicze

Sierpień w statystykach: Wizz Air i Ryanair pną się w górę

10 września 2019

Transavia zamknie trasę Katowice – Amsterdam

Pasażer i linie lotnicze

Transavia zamknie trasę Katowice – Amsterdam

10 września 2019

CPK to nie tylko ruch lotniczy. To także nowe miejsca pracy

Infrastruktura i lotniska

CPK to nie tylko ruch lotniczy. To także nowe miejsca pracy

09 września 2019

Strategia dla lotnictwa: CPK zmieni całą branżę

Infrastruktura i lotniska

Strategia dla lotnictwa: CPK zmieni całą branżę

09 września 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5