Partner serwisu
PRAWO I POLITYKA

PAŻP i IATA podpisały Strategię Rozwoju Przestrzeni Powietrznej dla Polski

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-11-2018
Ostatnia modyfikacja:
06-02-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ PAŻP

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
PAŻP i IATA podpisały Strategię Rozwoju Przestrzeni Powietrznej dla Polski
fot. Katowice Airport
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) oraz Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) opracowały pierwszą edycję Strategii Rozwoju Przestrzeni Powietrznej dla Polski (Airspace Strategy for Poland).

Dynamika wzrostu ruchu lotniczego w Polsce wskazuje, że w ciągu najbliższych dwóch dekad liczba operacji lotniczych ulegnie podwojeniu do poziomu 1,5 mln lotów rocznie. Jednocześnie z prognoz IATA wynika, że liczba pasażerów obsługiwanych przez polskie lotniska będzie rosła w tempie 5,6 proc. Średnio rocznie i w roku 2030 osiągnie wartość 68 mln. 

Sprostanie tym wymaganiom, przy jednoczesnym utrzymaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa, poprawie przepustowości, redukcji kosztów oraz opóźnień, wymaga modernizacji systemu zarządzania ruchem lotniczym i zmian w strukturach przestrzeni powietrznej. Wprowadzenie tych zmian może przełożyć się m.in. na wpływ 6 miliardów euro do budżetu oraz powstanie 65 tys. nowych miejsc pracy do 2035 roku.

Po co strategia

Strategia Rozwoju Przestrzeni Powietrznej dla Polski jest wyrazem wspólnej woli PAŻP i IATA. Dokument zawiera szereg uzgodnionych inicjatyw związanych z rozwojem struktur przestrzeni powietrznej oraz zarządzaniem ruchem lotniczym.

– Opóźnienia rejsów w europejskiej przestrzeni powietrznej stanowią poważną niedogodność dla pasażerów i mają negatywny wpływ na gospodarkę. Przewidywany wzrost liczby pasażerów, szczególnie intensywny w Polsce, spowoduje nasilenie tego problemu. Stąd też tak ważne jest, by dalsze prace nad Strategią Rozwoju Przestrzeni Powietrznej dla Polski przebiegały w kooperacji Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i przewoźników lotniczych. Bliska współpraca z PAŻP pozwala nam być spokojnym o optymalny rozwój żeglugi powietrznej w Polsce, przynoszący zarazem wymierne zyski ekonomiczne  – powiedział Rafael Schvartzman, Wiceprezes IATA na Europę.

Co zawiera dokument

Strategia obejmuje między innymi:
– kompleksowe uwzględnienie planów budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), 
– kierunki rozwoju dotyczące Free Route Airspace (FRA), Advanced Flexible Use of Airspace (A-FUA), Performance Based Navigation (PBN),
– uwzględnienie kwestii związanych z wpływem operacji lotniczych na środowisko naturalne, w szczególności w zakresie redukcji emisji hałasu poprzez optymalizację tras dolotowych / odlotowych z lotnisk,
– rozwój systemów zarządzania ruchem lotniczym jaki Agencja prowadzi we współpracy z europejskimi partnerami.

W zakresie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego – przygotowana strategia ma na celu wniesienie wkładu w przedmiotowe prace poprzez zmianę percepcji roli i zakresu potrzebnych zmian nie tylko w zakresie infrastruktury naziemnej, ale także obszaru zmian struktur przestrzeni powietrznej. Jednocześnie, dokument wskazuje na dużą wagę okresu bezpośrednio przed operacyjnym uruchomieniem CPK, który będzie kluczowy dla płynnego transferu ruchu lotniczego do nowo powstającego hubu.

W zakresie wdrażania przedmiotowej strategii, PAŻP oraz IATA uważają, że tylko współpraca wszystkich podmiotów pozwoli na osiągnięcie celów idei Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (ang. Single European Sky) i przyniesie korzyści dla pasażerów, branży lotniczej i całej gospodarki.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

IATA: Tańsze loty to spadek zysków przewoźników

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Tańsze loty to spadek zysków przewoźników

Mateusz Kieruzal 31 stycznia 2023

IATA: Postępuje odbudowa ruchu lotniczego, ale…

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Postępuje odbudowa ruchu lotniczego, ale…

Tomasz Śniedziewski 10 stycznia 2023

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

PAŻP: 405 mln zysku netto w 2021 r. Opóźnienia wyniosły 31 894 minuty

Infrastruktura i lotniska

PAŻP: 405 mln zysku netto w 2021 r. Opóźnienia wyniosły 31 894 minuty

Mateusz Kieruzal 02 lutego 2023

5 lat Cywilno-Wojskowego Ośrodka ARCC

Infrastruktura i lotniska

5 lat Cywilno-Wojskowego Ośrodka ARCC

inf. pras. 25 stycznia 2023

PAŻP składa wnioski o dofinansowanie w ramach CEF Transport 2022

Infrastruktura i lotniska

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

IATA: Tańsze loty to spadek zysków przewoźników

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Tańsze loty to spadek zysków przewoźników

Mateusz Kieruzal 31 stycznia 2023

IATA: Postępuje odbudowa ruchu lotniczego, ale…

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Postępuje odbudowa ruchu lotniczego, ale…

Tomasz Śniedziewski 10 stycznia 2023

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

PAŻP: 405 mln zysku netto w 2021 r. Opóźnienia wyniosły 31 894 minuty

Infrastruktura i lotniska

PAŻP: 405 mln zysku netto w 2021 r. Opóźnienia wyniosły 31 894 minuty

Mateusz Kieruzal 02 lutego 2023

5 lat Cywilno-Wojskowego Ośrodka ARCC

Infrastruktura i lotniska

5 lat Cywilno-Wojskowego Ośrodka ARCC

inf. pras. 25 stycznia 2023

PAŻP składa wnioski o dofinansowanie w ramach CEF Transport 2022

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5