Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) została na skutek pandemii koronawirusa pozbawiona większości przychodów i zmuszona do poszukiwania oszczędności. Z redukcją płac nie zgadzają się związkowcy, którzy napisali w tej sprawie list otwarty do premiera. Odpowiedział im wiceminister infrastruktury Marcin Horała, który wezwał do „porozumienia w sprawie pilnej optymalizacji kosztów działalności jednostki zarówno na rok bieżący, jak i rok 2021”.
Przedstawiciel rządu zwraca uwagę, że lotnictwo jest jednym z najbardziej dotkniętych przez pandemię sektorów gospodarki. „Faktem niezaprzeczalnym jest negatywne oddziaływanie pandemii COVID-19 na światową gospodarkę we wszystkich jej gałęziach, a Polska nie stanowi tu wyjątku (…).” – czytamy w liście wiceministra infrastruktury i pełnomocnika rządu ds. CPK, Marcina Horały, do 13 z 14 związków zawodowych Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej podpisanych pod listem do premiera.
Minister podkreślił, że rząd pracuje nad kolejnymi formami wsparcia w walce z negatywnymi skutkami społeczno-gospodarczymi pandemii, a w Polsce stosowne działania podejmowane są przez ministra infrastruktury i prezesa ULC. „Organy te pozostają w stałym kontakcie z kierownictwem PAŻP” – podkreśla minister Horała.
„Dotychczasowe działania w zakresie redukcji bieżących kosztów funkcjonowania PAŻP (…) nie zapewniły jeszcze poziomu oszczędności, wystarczającego do utrzymania płynności finansowej jednostki” – można przeczytać w odpowiedzi do związków. Minister Horała dodaje, że zgodnie z prognozą IATA, ruch lotniczy na świecie osiągnie poziom z 2019 roku dopiero na przełomie lat 2022-2023.
„Minister Infrastruktury nie ingeruje w rokowania, dotyczące warunków pracy i płacy, toczące się między pracownikami Agencji i ich pracodawcą. (…)Odpowiedzialność za utrzymanie niezakłóconego funkcjonowania PAŻP (…) stanowiącej element infrastruktury krytycznej Rzeczypospolitej Polskiej, spoczywa zarówno na kierownictwie (…), jak i na wszystkich zatrudnionych w Agencji pracownikach” – podkreśla minister.
Kryzys wywołany koronawirusem bardzo szybko odbił się na sytuacji finansowej PAŻP. Dla Agencji zmniejszenie płatnego ruchu lotniczego o ponad 90 proc. oznacza proporcjonalny spadek przychodów, przy utrzymaniu na niezmienionym poziomie kosztów stałych. Sytuację dodatkowo pogarsza decyzja Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL) o wstrzymaniu płatności około 1,1 mld euro opłat za kontrolę ruchu lotniczego w okresie luty – maj 2020. Linie lotnicze należności za ten okres mają zacząć regulować dopiero od 1 listopada 2020 roku.
Agencja stara się o kredyt, a pod koniec maja podjęła decyzje z zmniejszeniu kwoty bazowej. Zmniejszenie kwoty bazowej, od której liczone będą wszystkie wynagrodzenia w PAŻP, w praktyce oznacza obniżenie wynagrodzeń wszystkich pracowników.
PAŻP zapewnia, że nie planuje zwolnień, a jedynie zmienia zasady wynagradzania wszystkich pracowników, w tym zarządu Agencji. Kolejnym krokiem ma być zmiana regulaminu wynagradzania, z bardziej transparentnymi zasadami dla całego personelu.