Partner serwisu
Biznes i przemysł

Pazdej (Emirates): Mam najlepszy widok z biura na całym świecie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-09-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Pazdej (Emirates): Mam najlepszy widok z biura na całym świecie
fot. Emirates
– Nie pochodzę z rodziny z tradycjami lotniczymi. Zacząłem sklejać modele samolotów w wieku 11 lat, a swój pierwszy lot jako pasażer odbyłem w wieku 13 lat. To dość wczesne życiowe doświadczenie zapoczątkowało pasję, która trwa do dziś – wyznał w rozmowie z Rynkiem Lotniczym Tomasz Pazdej, pilot boeinga 777 linii lotniczych Emirates.

Nasz rozmówca opowiedział o nauce pilotażu, a także o tym gdzie najbardziej lubi latać. Zdradził również, gdzie najtrudniej się ląduje. Poza tym przedstawił niekwestionowane zalety swojego zawodu. 

Rafał Dybiński, Rynek Lotniczy: Jakimi samolotami lata się przyjemniej? Airbusem A380 czy Boeingiem 777?

Tomasz Pazdej, pilot Emirates
: Ta debata trwa już od kilku lat, a odpowiedź zależy od tego, kogo zapytasz! Mam szczęście, że pracuję w Emirates, ponieważ daje mi to możliwość latania jedną z najmłodszych, szerokokadłubowych, najnowocześniejszych flot na świecie. Jestem dumny z bycia pilotem Boeinga 777. Samolot ma kilka unikalnych funkcji i technologii, a latanie nim daje mi poczucie całkowitej kontroli. Chociaż nie mogę wypowiedzieć się na temat radości z latania Airbusem, moi koledzy piloci uwielbiają latać A380, ponieważ jest to kultowy cud inżynierii.

Jakie jest źródło pańskiej pasji do pilotowania/latania? Czy ktoś w rodzinie był wcześniej pilotem?

W moim przypadku jest to pasja, nie pochodzę z rodziny z tradycjami lotniczymi. Zacząłem sklejać modele samolotów w wieku 11 lat, a swój pierwszy lot jako pasażer odbyłem w wieku 13 lat. To dość wczesne życiowe doświadczenie zapoczątkowało pasję, która trwa do dziś.

Który etap nauki pilotażu był najtrudniejszy, a który najciekawszy i najfajniejszy?

Proces szkolenia pilota składa się z części teoretycznej i umiejętności praktycznych, dla większości osób aspekty praktyczne są z pewnością przyjemniejsze niż teoria. Mi bardziej podobały się przedmioty teoretyczne, takie jak meteorologia, osiągi samolotów i CRM, które obejmują psychologię lotnictwa wraz z innymi miękkimi umiejętnościami wymaganymi w zawodzie. Obawiam się, że „nudniejsze” tematy, takie jak nawigacja czy prawo lotnicze, nie należały do moich ulubionych. Jednak kiedy zostałem wybrany na pierwszego oficera w Emirates, stało się to jeszcze bardziej ekscytujące dzięki wewnętrznym programom szkoleniowym „evidence-based” (opartym na dowodach naukowych). Posiadamy wysoko wykwalifikowanych instruktorów w specjalnie zaprojektowanych środowiskach. To ugruntowało moją wiedzę i umocniło mnie jako pilota. Cieszę się widząc, jak daleko zaszedłem.

Jakie są Pana odczucia co do przyszłości tego zawodu?

Nie ma lepszego czasu niż teraz, aby rozpocząć karierę w lotnictwie. Miliony podróżnych powracają do latania, a wszyscy chcą nadrobić stracony podczas pandemii czas. Oczywiście najlepszym wyborem będą linie lotnicze Emirates. Dają możliwość latania szerokokadłubowymi samolotami, mamy jedną z najmłodszych flot Airbusów A380 i Boeingów 777. To okazja, by latać na 6 kontynentach, aż do 130 miejsc docelowych – od San Francisco po Auckland. To też możliwość zamieszkania w Dubaju – tyglu 200 narodowości i jednym z najbezpieczniejszych miast na świecie. Kiedy mówimy o przyszłości zawodu w ogóle, technologia jest moim zdaniem bardzo ważna. Najnowocześniejsze technologie, takie jak autonomiczne urządzenia i ultralekkie materiały, stwarzają możliwości transformacji mobilności. Innowacje, takie jak bezzałogowe statki powietrzne, sztuczna inteligencja, robotyka, blockchain itp., sprawiają, że lotnictwo jest ekscytujące i wymagające bardziej niż kiedykolwiek wcześniej.

Na którym lotnisku z siatki połączeń Emirates ląduje się najtrudniej? A na którym najprzyjemniej? Czy to zależy tylko od warunków pogodowych?

Wszyscy piloci, a z pewnością ci pracujący w Emirates, przechodzą rygorystyczne szkolenia, aby poradzić sobie z każdym lotniskiem, terenem, pogodą i wyzwaniami na niebie. Jak wiecie, latamy przez 6 kontynentów i mamy niezwykle wysokie standardy bezpieczeństwa. Nasi piloci mierzą się z setkami scenariuszy podczas szkolenia symulacyjnego. W końcu odpowiadamy za bezpieczeństwo setek pasażerów, którzy nam ufają. Tak, wyzwania w lądowaniu są w większości zależne od pogody. Weźmy na przykład lotnisko na Maderze w Portugalii. Ten port lotniczy znany jest również jako Międzynarodowy Port Lotniczy Cristiano Ronaldo, na cześć legendarnego piłkarza urodzonego na tej wyspie. To lotnisko ma stosunkowo niewielki pas startowy. Dodając do tego trudne warunki pogodowe panujące na wyspie, lądowanie i start nie są łatwe. Ponownie: w Emirates to wyzwanie jest znacząco zredukowane dzięki naszej nowoczesnej i młodej flocie oraz szkoleniom, które przechodzimy. Moje ulubione lotnisko docelowe… jak można się domyślić, zawsze będzie to moje rodzinne miasto, Warszawa.

Która trasa jest Pana ulubioną?

Lubię niektóre z miejsc w USA – jak Seattle czy Miami, mimo że dotarcie tam zajmuje ponad 15 godzin. Czas lotu jest dla mnie ważniejszy niż sama trasa. Zawsze staram się dobrze wypocząć przed lotem długodystansowym.

Czy zarobki są adekwatne do poświęconego czasu na naukę?

Tak, piloci dobrze zarabiają. Weźmy na przykład Emirates. Przewoźnik oferuje konkurencyjne, całkowicie wolne od podatku wynagrodzenie. Co więcej, otrzymujemy hojny zasiłek na zakwaterowanie i edukację, doskonałą opiekę medyczną i dentystyczną oraz ubezpieczenie na życie. Możemy też korzystać ze zniżek na podróże dla całej rodziny, a także na bilety dla przyjaciół w ramach naszej globalnej siatki połączeń. Z domu do pracy jesteśmy przewożeni przez szoferów. Karta Emirates Platinum zapewnia nam znaczne zniżki w setkach punktów sprzedaży detalicznej i hoteli w Zjednoczonych Emiratach Arabskich oraz w wielu kurortach na całym świecie. Jednak pieniądze to nie jedyny argument. Jednym z najważniejszych powodów, dla których zostałem pilotem, jest to, że mogę robić to, co kocham. Tak więc dla mnie miłość do tego, co robię, wykracza poza to, ile zarabiam.

Jaką najbardziej ekstremalną sytuację doświadczył Pan w powietrzu?

Z radością mogę powiedzieć, że wszystkie „ekstremalne” sytuacje na szczęście miały miejsce na lekkich samolotach, na wczesnym etapie mojego szkolenia. Na przykład byłem kiedyś na tylnym siedzeniu samolotu, który wpadł w niezamierzony korkociąg wyprowadzony na niewielkiej wysokości. W dzisiejszych czasach „sytuacji ekstremalnych”, na szczęście, możemy doświadczyć tylko na symulatorach!

Dlaczego latanie jest bezpieczne i warto w ogóle latać?

Lotnictwo jest jedną z najbezpieczniejszych branż na świecie, ponieważ ma dobrze zdefiniowane globalne standardy bezpieczeństwa, liczby to potwierdzają. Bezpieczeństwo to priorytet numer jeden Emirates i jedna z naszych kluczowych wartości. Jest podstawą wszystkich naszych działań i oznacza pełne i konsekwentne zobowiązanie do przestrzegania standardów bezpieczeństwa. Tak, na pewno warto latać. Jeśli masz pasję, odczuwasz radość z każdego lotu!

Co najbardziej kochasz w swojej pracy?

Cóż, na początek – masz najlepszy widok z biura na całym świecie, zwłaszcza jeśli obserwujesz świat z kokpitu naszych Boeingów 777. Każdy dzień jest inny i przynosi nowe wyzwania. Uwielbiam podróżować, przeżywać przygody i podziwiać widoki, jakie zapewnia kokpit. To styl życia, który mi odpowiada, cieszę się, że mogę pracować dla jednych z najbardziej kultowych linii lotniczych na świecie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Overland Airways odebrały pierwszego embraera E175

Biznes i przemysł

Overland Airways odebrały pierwszego embraera E175

Piotr Bożyk 16 września 2023

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Prost! Oktoberfest na pokładach A380 linii Emirates

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Pasażer i linie lotnicze

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Rafał Dybiński 14 września 2023

Cztery nowe kierunki ekspansji Swiss, w tym Toronto i Koszyce

Pasażer i linie lotnicze

Prost! Oktoberfest na pokładach A380 linii Emirates

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Overland Airways odebrały pierwszego embraera E175

Biznes i przemysł

Overland Airways odebrały pierwszego embraera E175

Piotr Bożyk 16 września 2023

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Prost! Oktoberfest na pokładach A380 linii Emirates

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Pasażer i linie lotnicze

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Rafał Dybiński 14 września 2023

Cztery nowe kierunki ekspansji Swiss, w tym Toronto i Koszyce

Pasażer i linie lotnicze

Prost! Oktoberfest na pokładach A380 linii Emirates

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5