Partner serwisu
Biznes i przemysł

Pandemia pokonana, czas na zeroemisyjność

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
29-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Pandemia pokonana, czas na zeroemisyjność
fot. Airbus
Światowa pandemia koronawirusa odbiła się mocno na rynku lotniczym. Teraz, pięć lat po szczytu kryzysu, branża zaczyna na dobre odżywać. Czas na dalszy rozwój i nowe wyzwania, a jednym z nich jest kwestia zeroemisyjności. Wizję rynku lotniczego w Polsce w najbliższych latach omówiono podczas XVII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego na panelu poświęconym przemysłowi lotniczego w Polsce pochylono się sytuacji rynku w kraju i na całym świecie. Jakie wyzwania stoją przed sektorem w najbliższym czasie i jak zmieniało się to na przestrzeni ostatnich lat? Jak utrzymać konkurencyjność i jakie wyzwania stawiają rosnące wymagania środowiskowe?

Pięć lat powrotu po pandemii

Robert Burton – dyrektor zarządzający XEOS, części sieci operacyjnej GE Aerospace’s dostrzegł zmianę, jaka nastąpiła w ostatnich pięciu latach, czyli od czasów pandemii, gdy lotniska były puste a samoloty uziemione.

– Byliśmy w trudnej sytuacji, więc to, że siedzimy tutaj dzisiaj i rozmawiamy o rekordowych liczbach w przemyśle samolotowym to jest fantastyczne. W tej chwili około 250 tys. samolotów lata napędzanych silnikami z GE Aerospaces’s. Jest to olbrzymia szansa dla przemysłu. Przemysł lotniczy się podniósł z tych wyzwań, które były w pandemii – zauważył.

Pozytywną zmianę zauważył również Adam Sanocki – członek zarządu ds. strategii i marketing Polskich Portów Lotniczych. Wskazał, że w minionym roku globalnie mieliśmy blisko 10 mld pasażerów, a według prognoz, do 2032 roku ta liczba się podwoi. W samej Europie w 2024 roku było 2,5 mld pasażerów, czyli o ponad 200 mln więcej niż rok wcześniej. W Polsce z kolei osiągnięto 59,5 mln pasażerów, w tym rekordowe dla lotniska Chopina 21,3 mln, a po początku 2025 roku można zakładać, że wynik ten znów ulegnie poprawie, bo w pierwszym kwartale zanotowano wzrost o ponad 12 procent rok do roku.

– Polska jawi się na tle europy jako zielona wyspa i to jest dla nas dobra wiadomość. Jak rok do roku lotniska europejskie mniej więcej rosły o 7,5 procent, tak Polska urosła o ponad 15 procent. Jeżeli to porównamy do roku 2019, czyli kiedy zaczynała się pandemia, to jest pierwszy rok, kiedy Europa przekroczyła ten okres zatrzymania o półtora procent. To nie jest może duży wynik, ale wreszcie udało się to przekroczyć. Natomiast Polska na tym tle to jest ponad 22 procent. To jest absolutna europejska czołówka – wskazywał Sanocki.

Uspokoił jednak optymizm, zwracając, że w Europie widzimy dwie prędkości, ponieważ około połowa lotnisk odbudowała swój ruch, a druga cały czas walczy o rozwój. Podobnie jest na polskim rynku.

- Ale mamy też rekordowe inwestycje w modernizacje czy rozbudowę tych lotnisk. Przypomnę, że lotnisko Chopina rozpoczyna modernizację – w 2026 roku rozpoczynamy prace, w 2029 zamierzamy skończyć i zwiększamy przepustowość z 20 do 30 mln. Wszystko po to, żeby w 2032 roku przenieść ten ruch do lotniska centralnego, którym będziemy współzarządzać. To jest dobra dla nas wiadomość – na tle europejskim jesteśmy jednym z nielicznych krajów, który buduje lotnisko. Będzie to nie tylko duże lotnisko, ale też zeroemisyjne, co jest nie bez znaczenia – przekonywał przedstawiciel PPL.

Podsumowując, stwierdził, że sytuacja wygląda dobrze, ale są wyzwania, którym trzeba sprostać. Wierzy jednak, iż uda się temu zaradzić.

Sposób na konkurencyjność w Polsce

W rozwoju polskich lotnisk ważne jest utrzymanie konkurencyjności sektora lotniczego w Polsce i zapewnieniu stałego wzrostu. Robert Burton, odnosząc się do GE Aerospace’s zwrócił uwagę, że firma od blisko 30 lat jest partnerem LOT-u i obecnie prowadzi szereg działań nad Wisłą.

– W Warszawie projektujemy kluczowe elementy silników, potem je testujemy, potem w Bielsku-Białej mamy zakład produkcji, mamy też nową hamownię silników pod Wrocławiem. GR Aerospace cały czas nastawia się na rozwój. Warto wziąć pod uwagę to, jak jesteśmy połączeni globalnie – mamy inżynierów w Polsce, a produkcja jest na całym świecie, produkujemy też części w Polsce, które trafiają potem do klientów na całym świecie. Patrząc na nasz zakład silników skokowych, mamy też klientów i na bliskim wschodzie czy w całej Europie. Polska jest niesamowitym hubem w Europie. Jesteśmy największym zakładem silników skokowych teraz i przez kolejne kilka lat również tak będzie, bo zatrudniliśmy w grudniu 250 pracowników, w kolejnym czasie będzie też o wiele więcej osób. W przyszłości chcemy kończyć każdy dzień kolejnym nowym silnikiem – wymieniał.

W związku z tym stwierdził, że należy z optymizmem patrzeć na lotnictwo w Polsce, zwłaszcza, że kluczowi pracownicy jego spółki nie są w Stanach Zjednoczonych, tylko w Warszawie, gdzie chociażby obecnie trwają prace nad projektem nowego silnika, który będzie zużywał 20 procent paliwa mniej.

– Jest to ogromna szansa dla Polski, żeby te wszystkie inwestycje w Polsce utrzymać i inżynierów tutaj mieć – podsumował.

Adam Sanocki skupił się z kolei na wizerunku całej branży lotniczej, wskazując, że jej wpływ na rozwój gospodarczy jest ogromny, ale jednak niedoceniany.

– Wpływ katalityczny lotnisk europejskich na rozwój kontynentu to są liczby ponad 840 mld euro, ponad 14 mln miejsc pracy. Mówimy o wpływie bezpośrednim i pośrednim, czyli wszystkie branże, które żyją z ruchu pasażerskiego, rozwoju lotnisk, producentów samolotów. Te liczby są imponujące. W Polsce to jest około 500 tysięcy miejsc pracy , 14 mld euro – wskazał.

Dodał, że należy pamiętać, iż polskie porty lotnicze, to nie tylko lotnisko Chopina, a nowa strategia ma skupiać się większej integracji, by w pełni wykorzystać potencjał polskich portów lotniczych.

– To jest 19 podmiotów, w tym 12 lotnisk. Dodatkowe 6 podmiotów to spółka handlingowa Welcome Airport Services czy Baltona. To jest ogromny potencjał, który mamy, który jeszcze kilka lat temu miał bardzo trudną przyszłość przed sobą. Przypomnę, że poprzednicy, którzy postanowili zbudować lotnisko CPK nie mieli pomysłu na PPL, nie widzieli tam polskiego inwestora. Dopiero w tamtym roku ta przyszłość została w pewnym sensie zagospodarowana. Podpisaliśmy list intencyjny z CPK, będziemy mniejszościowym udziałowcem – wytłumaczył Sanocki.

Wyzwanie zeroemisyjne

Adam Sanocki wskazał natomiast, że wyzwaniem i miejscem, w którym Polska ma dużo do nadrobienia, jest kwestia zero emisyjności.

– Lotnisko Chopina do niedawna było jednym lotniskiem które posiadało Airport Cargo Accreditation, czyli certyfikat który był pierwszym stopniem do tego, żebyśmy byli zeroemisyjnym lotniskiem przyszłości. W Europie jest 270 lotnisk które taki certyfikat mają. Od niedawna w Polsce są takie dwa lotniska – dołączył Gdańsk. Podjęliśmy duże działania, które nie tylko będą budować nasz wizerunek, ale będą miały też wymierny efekt na prowadzony przez nas biznes – oznajmił przedstawiciel PPL.

Wymagania środowiskowe ogólnie mogą stanowić zarówno szanse, jak i zagrożenie dla sektora lotniczego w Polsce, dlatego ważny jest, by podjąć dobre kroki, aby zminimalizować ewentualne ryzyko.

Burton przekonuje, że kluczową kwestią jest to, że wszystkie firmy lotnicze zaczynają inwestować w niskoemisyjne techniki, a niebawem będzie gotowy silnik wodorowy.

– Pracujemy nad tym żeby zwiększyć działalność. Opracowanie nowego silnika trwa od 12 do 15 lat – od podpisania kawałka papieru do wypuszczenia silnika na rynek. Musimy razem z politykami pracować spójnie i skutecznie. Trudno jest szybko coś osiągnąć – zaapelował przedstawiciel XEOS.

Sanocki dodał natomiast jeszcze, że stworzono strategie, żeby każdy związany z PPL miał swoje ciele w tym kontekście do wykonania.

– My traktujemy to jako szansę, ponieważ sam proces otwiera nam oczy na różne elementy związane z funkcjonowaniem i procesami działania, by zbliżać się do zeroemisyjności, ale też budować swoją konkurencyjność w tym aspekcie. Jesteśmy w dobrym momencie, że tworzymy zintegrowaną strategię, więc poważnie ten temat traktujemy. Teraz, wyznaczając cele zarządcze dla naszej grupy kapitałowej, również nasze spółki dostały prośbę, żeby kwestie zrównoważonego rozwoju wpisały w swoje cele – zdradził.

Wskazał, że jeden z ostatnich raportów w Brukseli pokazał, iż branża jest gotowa, żeby osiągnąć zeroemisyjność do 2050 roku, jednak będzie to drogie.

– Koszt został wyceniony na 1,2 biliona euro. To jest wzrost około 400 miliardów w przeciągu kilku lat. Bardzo ważna jest dyskusja o naszej konkurencyjności – podsumował, wskazując, że branża nie udźwignie sama tego kosztu i oczekuje, że UE pomoże w osiągnięciu tego celu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

36,3 mln pasażerów kolei w marcu. To rekord

Pasażer i linie lotnicze

36,3 mln pasażerów kolei w marcu. To rekord

Urząd Transportu Kolejowego 03 maja 2025

Riyadh Air chętny przejąć boeingi po Chinach

Biznes i przemysł

Riyadh Air chętny przejąć boeingi po Chinach

Mateusz Kieruzal 02 maja 2025

Jeszcze dwa tygodnie na zgłoszenia w konkursie na dronowe Centra Kompetencji

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Lotniczy rynek wart miliardy czeka na polskie firmy

Biznes i przemysł

Lotniczy rynek wart miliardy czeka na polskie firmy

Redakcja 24 lipca 2019

Prognozy PwC: 45 mln pasażerów na CPK to nie problem

Pasażer i linie lotnicze

Prognozy PwC: 45 mln pasażerów na CPK to nie problem

Emilia Derewienko 15 kwietnia 2019

W 2018 roku sprzedano 2,4 tys. samolotów

Biznes i przemysł

W 2018 roku sprzedano 2,4 tys. samolotów

Emilia Derewienko 24 lutego 2019

Pozostałe z wątku:

36,3 mln pasażerów kolei w marcu. To rekord

Pasażer i linie lotnicze

36,3 mln pasażerów kolei w marcu. To rekord

Urząd Transportu Kolejowego 03 maja 2025

Riyadh Air chętny przejąć boeingi po Chinach

Biznes i przemysł

Riyadh Air chętny przejąć boeingi po Chinach

Mateusz Kieruzal 02 maja 2025

Jeszcze dwa tygodnie na zgłoszenia w konkursie na dronowe Centra Kompetencji

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Lotniczy rynek wart miliardy czeka na polskie firmy

Biznes i przemysł

Lotniczy rynek wart miliardy czeka na polskie firmy

Redakcja 24 lipca 2019

Prognozy PwC: 45 mln pasażerów na CPK to nie problem

Pasażer i linie lotnicze

Prognozy PwC: 45 mln pasażerów na CPK to nie problem

Emilia Derewienko 15 kwietnia 2019

W 2018 roku sprzedano 2,4 tys. samolotów

Biznes i przemysł

W 2018 roku sprzedano 2,4 tys. samolotów

Emilia Derewienko 24 lutego 2019

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5