Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Prawa pasażerów. Nowy wyrok na niekorzyść podróżnych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
06-06-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Prawa pasażerów. Nowy wyrok na niekorzyść podróżnych
fot. Brussels Airport
Brak personelu handlingowego potrzebnego do załadunku bagaży, który spowodował duże opóźnienie lotu, może stanowić „nadzwyczajną okoliczność” i być podstawą do niewypłacenia pasażerom feralnego lotu odszkodowania. Tak orzekł Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

W 2021 r. linie TAS realizowały rejs między portem lotniczym Kolonia-Bonn a grecką wyspą Kos. Rejs doznał opóźnienia wynoszącego 3 godziny i 49 minut, które wynikało z wielu przyczyn, ale głownie z braku personelu portu lotniczego Kolonia-Bonn do załadunku bagaży do luku statku powietrznego.

Pewna liczba pasażerów, których dotyczyło to opóźnienie, scedowała swoje ewentualne prawa do odszkodowania na firmę zajmującą się odszkodowaniami, Flightright. Przedsiębiorstwo wniosło skargę̨ przeciwko liniom TAS do sadu niemieckiego, podnosząc, że za opóźnienie winne są linie lotnicze realizujące lot, wskazując, że przewoźnik nie może zasłaniać się nadzwyczajnymi okolicznościami, które wyłączają linie lotnicze z konieczności wypłaty odszkodowania.

Zgodnie z prawem Unii, przewoźnik lotniczy nie jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania, jeśli samolot wylądował w porcie docelowym ponad trzy godziny po rozkładowym czasie lądowania, jeżeli jest w stanie dowieść, że opóźnienie było spowodowane zaistnieniem „nadzwyczajnych okoliczności”, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków.

Sąd niemiecki, przed którym toczy się spór, zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z pytaniem prejudycjalnym, czy niewystarczająca liczba pracowników operatora portu lotniczego odpowiedzialnego za załadunek bagaży do samolotów może stanowić́ „nadzwyczajną okoliczność”. Pytanie prejudycjalne pozwala sadom państw członkowskich, w ramach rozpatrywanego przez nie sporu, zwrócić się do Trybunału z pytaniem o wykładnię prawa Unii lub o ocenę̨ ważności aktu Unii. Trybunał nie rozpoznaje sporu krajowego, gdyż to do sądu krajowego należy rozstrzygniecie sprawy zgodnie z orzeczeniem Trybunału. Wydane orzeczenie wiąże inne sądy krajowe, które spotykają się z podobnym problemem.

Wysoki Sąd udzielił odpowiedzi twierdzącej na to pytanie: okoliczność, iż liczba członków personelu operatora portu lotniczego odpowiedzialnego za załadunek bagaży do samolotów jest niewystarczająca, może stanowić „nadzwyczajną okoliczność”, która występuje wówczas, gdy, po pierwsze, dane zdarzenie – ani ze względu na swój charakter, ani ze względu na swoje źródło – nie jest właściwe dla normalnego wykonywania działalności przewoźnika lotniczego, a po drugie, pozostaje poza zakresem jego skutecznej kontroli.

To do sądu niemieckiego należy ocena, czy powyższe przesłanki zostały spełnione. W związku z tym sąd ten będzie musiał, po pierwsze, ocenić, czy w niniejszej sprawie nieprawidłowości stwierdzone w czynnościach załadunku bagaży należy uznać za uogólnione. Gdyby tak było, owe nieprawidłowości nie mogłyby stanowić zdarzenia, które wpisuje się w ramy normalnego wykonywania działalności przewoźnika lotniczego. Po drugie, będzie musiał ocenić, czy nieprawidłowości te nie pozwalają liniom TAS na skuteczne nad nimi panowanie. Nie miałoby to miejsca, gdyby przewoźnik był uprawniony do sprawowania rzeczywistej kontroli nad operatorem tego portu lotniczego.

Nawet gdyby sąd niemiecki stwierdził, że rozpatrywany brak personelu stanowi „nadzwyczajną okoliczność”, to linie TAS będą musiały jeszcze – aby uwolnić się od ciążącego na nich obowiązku wypłaty odszkodowania pasażerom – wykazać, że zaistniałej sytuacji nie można było uniknąć, nawet gdyby podjęto wszelkie racjonalne środki oraz, że podjęto środki zaradcze, które miały uniknąć zdarzeniu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Emirates członkiem organizacji na rzecz energii odnawialnej

Biznes i przemysł

Emirates członkiem organizacji na rzecz energii odnawialnej

Emirates 09 czerwca 2024

Ryanair przegrywa w TSUE. Pomoc publiczna dla Finnair zasadna

Prawo i polityka

Maj z niewielkim wzrostem podróżnych w Finnair. Silne za to cargo

Pasażer i linie lotnicze

Komisja Europejska proponuje ułatwienia w przesiadkach

Pasażer i linie lotnicze

Weszły w życie nowe prawa pasażerów kolei

Pasażer i linie lotnicze

Weszły w życie nowe prawa pasażerów kolei

Jakub Madrjas 09 czerwca 2023

Zobacz również:

Emirates członkiem organizacji na rzecz energii odnawialnej

Biznes i przemysł

Emirates członkiem organizacji na rzecz energii odnawialnej

Emirates 09 czerwca 2024

Ryanair przegrywa w TSUE. Pomoc publiczna dla Finnair zasadna

Prawo i polityka

Maj z niewielkim wzrostem podróżnych w Finnair. Silne za to cargo

Pasażer i linie lotnicze

Komisja Europejska proponuje ułatwienia w przesiadkach

Pasażer i linie lotnicze

Weszły w życie nowe prawa pasażerów kolei

Pasażer i linie lotnicze

Weszły w życie nowe prawa pasażerów kolei

Jakub Madrjas 09 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5