Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Opłaty na Heathrow będą spadać. IATA: Dwa kroki w tył i tylko jeden do przodu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-06-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy/BBC/IATA

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Opłaty na Heathrow będą spadać. IATA: Dwa kroki w tył i tylko jeden do przodu
fot. Heathrow Airport
Port lotniczy Londyn-Heathrow otrzymał od brytyjskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego (Civil Aviation Authority – CAA) polecenie obniżenia opłat pasażerskich dla linii lotniczych – informuje stacja "BBC". Stawki mają spadać z każdym rokiem przez najbliższe pięć lat.

Krajowy regulator oświadczył, że obniżka opłat pozwoli największemu stołecznemu lotnisku na kontynuowanie inwestycji oraz odzwierciedla niedawny wzrost liczby pasażerów. Zarządzający Heathrow nie zgadzają się jednak z taką opinią i obawiają się o dalszy rozwój portu. Stanowczy głos w sprawie zabrał nawet Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.

Ponad połowę drożej niż przed rokiem

– To były dwa kroki do tyłu i ostatecznie tylko jeden do przodu. Chociaż to dobrze, że w dłuższej perspektywie opłaty nieznacznie spadną, to jednak pasażerowie i linie lotnicze potrzebują faktycznej pomocy już teraz, bowiem stawki wzrosły aż o 56 proc. w porównaniu z 2021 rokiem – podkreślił w oficjalnym komunikacie Willie Walsh, dyrektor generalny Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych IATA.

– Decyzje było oparte na fałszywych założeniach, które już okazały się błędne w efekcie silnego postpandemicznego popytu na podróże. Niezależna analiza wykazała, że opłaty mogą spaść, jednocześnie chroniąc inwestycje na Heathrow – kontynuował były prezes Aer Lingus, British Airways oraz International Airlines Group (IAG).

– CAA musi przestać wynagradzać monopolistę, którego nienasycone pragnienie pieniędzy od swoich klientów zaszkodzi rynkowi oraz konkurencyjności w całej Wielkiej Brytanii. Jeśli CAA nie skorzysta z okazji, aby ochronić podróżnych, to cały proces powinien zostać poddany audytowi – podsumował 60-letni Walsh.

Opłaty są uiszczane przez przewoźników korzystających z Heathrow, ale z reguły są następnie przeniesione na pasażerów za pośrednictwem biletów lotniczych. Wpływy idą na obsługę terminali, dróg startowych oraz systemów bezpieczeństwa i bagażowych, z którymi zwłaszcza w ostatnich tygodniach są spore problemy.

Będzie jeszcze gorzej?

W tej chwili średnia opłata za pasażera na największym stołecznym lotnisku wynosi nieznacznie ponad 30 funtów. CAA deklaruje, że do 2026 roku spadnie do poziomu 26,31 funtów. Zarządzający Heathrow chcieliby jednak ponieść ją aż do blisko 42 funtów.

– Nasza niezależna i bezstronna analiza równoważy przystępne opłaty dla konsumentów, jednocześnie umożliwiając Heathrow poczynienie inwestycji potrzebnych w przyszłości. Wszyscy chcemy uniknąć scen z ostatnich tygodni – zapewnił Richard Moriarty, prezes CAA, którego opinii nie podziela jednak John Holland-Kaye, szef portu Londyn-Heathrow.

– Regulator nie jest chyba świadomy tego, czego nam potrzeba, żeby obsługa pasażerów była na dobrym poziomie. Zaproponowane opłaty nie pokryją wymaganych inwestycji oraz kosztów operacyjnych. Podróżni w efekcie będą mieć coraz gorsze doświadczenia z pobytu na Heathrow – ostrzegł Holland-Kaye.

Wcześniej informowaliśmy również, że pracownicy odpraw i obsługi naziemnej British Airways w porcie lotniczym Londyn-Heathrow zagłosowali za strajkiem, który odbędzie się podczas letnich wakacji. Spowoduje to jeszcze większy chaos w podróży do i ze stolicy Wielkiej Brytanii. Więcej o tym w TYM TEKŚCIE.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

British Airways grożą cięciem połączeń z Heathrow. Powodem podwyżki opłat

Biznes i przemysł

British Airways grożą cięciem połączeń z Heathrow. Powodem podwyżki opłat

Rafał Dybiński 23 listopada 2021

Heathrow planuje zamknąć terminal 3 i 4

Infrastruktura i lotniska

Heathrow planuje zamknąć terminal 3 i 4

Emilia Derewienko 19 marca 2020

Heathrow: Konkurencja depcze po piętach

Infrastruktura i lotniska

Heathrow: Konkurencja depcze po piętach

Justyna Urbaniak 11 lutego 2020

Heathrow: Ukończenie trzeciego pasa opóźnione o co najmniej rok

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

British Airways grożą cięciem połączeń z Heathrow. Powodem podwyżki opłat

Biznes i przemysł

British Airways grożą cięciem połączeń z Heathrow. Powodem podwyżki opłat

Rafał Dybiński 23 listopada 2021

Heathrow planuje zamknąć terminal 3 i 4

Infrastruktura i lotniska

Heathrow planuje zamknąć terminal 3 i 4

Emilia Derewienko 19 marca 2020

Heathrow: Konkurencja depcze po piętach

Infrastruktura i lotniska

Heathrow: Konkurencja depcze po piętach

Justyna Urbaniak 11 lutego 2020

Heathrow: Ukończenie trzeciego pasa opóźnione o co najmniej rok

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5