Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Olsztyn-Mazury: 20 mln złotych straty netto w 2023. CPK zagrożeniem

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
07-05-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Olsztyn-Mazury: 20 mln złotych straty netto w 2023. CPK zagrożeniem
fot. Mateusz Kieruzal
Działalność lotniska Olsztyn-Szymany nigdy w swojej historii nie pozwoliła na wygenerowanie jakiegokolwiek zysku. Port, którego jedynym udziałowcem jest samorząd wojewódzki, zamiast rozwijać się, kurczy swoją działalność, a 20 mln złotych straty netto, jakie wygenerowała działalność w roku 2023, podkreśla w jak trudnej sytuacji znajduje się warmińsko-mazurski port lotniczy. Skumulowana strata lotniskowej spółki za ostatnie osiem lat wynosi już ponad 166 mln złotych. Zdaniem zarządu lotniska, budowa CPK jest jednym z zagrożeń dla portu na Warmii i Mazurach.

Położone w Szymanach, w województwie warmińsko-mazurskim, lotnisko wznowiło swoją działalność, po gruntowej modernizacji, w roku 2016. Portem w Szymanach zarządza spółka Warmia i Mazury Sp. z o.o., w której 100-proc. akcjonariuszem jest Województwo Warmińsko-Mazurskie. 20 stycznia odbył się pierwszy lot. Był to rejs czarterowy, a pasażerowie polecieli do Berlina. Dzień później wystartował pierwszy samolot rejsowy. W pierwszym pełnym roku działalności z usług lotniczych portu skorzystało 41 146 pasażerów.

Działalność portu w ostatnich latach nie pozwoliła na odnotowanie choć jednego dodatniego wyniku finansowego. Strata netto w wysokości 17,8 mln złotych za działalność w roku 2022 oznaczała, że skumulowana strata lotniskowej spółki za ostatnie siedem lat wynosiła ponad 144 mln złotych. Zeszły rok okazał się dla finansów spółki Warmia i Mazury Sp. z o.o. jeszcze gorszy, albowiem port odnotował stratę netto 19 728 816,04 złotych. W ten sposób, skumulowana strata spółki-operatora portu sięgnęła kwoty rzędy 166 mln złotych. EBITDA spółki lotniskowej z działalności Co ciekawe, spółka przyjęła cele strategiczne, a jednym z nich jest: „zmniejszenie luki finansowej”. Szkoda, że nie wskazano, w jaki sposób miałaby nastąpić spłata zadłużenia.

Zarząd portu w sprawozdaniu finansowym wskazuje, że trzeba wziąć pod uwagę uwarunkowania funkcjonowania małych, regionalnych portów lotniczych, które obsługują do 200 tys. pasażerów rocznie. Takie pory „należy rozpatrywać jako węzeł komunikacyjny zwiększający dostępność regionu”, który wymaga ciągłego wsparcia finansowego ze strony samorządu.

Wzrost pasażerów

W 2022 roku w Porcie Lotniczym Olsztyn-Mazury zrealizowano 2 666 operacji lotniczych; z oferowanych przez trzy linie lotnicze rozkładowych rejsów skorzystało 113 222 pasażerów. Wynik pasażerski odnotowany w zeszłym roku był lepszy, albowiem regionalny port, realizując 5 358 operacji lotniczych, obsłużył 142 587 podróżnych. Liczba operacji w stosunku do 365 dni roku 2022 wzrosła o 101,1 proc., z kolei liczba pasażerów urosła 25,9 proc. Ruch odbudował się do poziomu 94 proc. z roku 2019, który był dla branży lotniczej rekordowy.

W br. port raczej nie podbije zeszłorocznego wyniku, gdyż w ruchu regularnym można polecieć zaledwie do Krakowa i Londynu. Po dwie rotacje w tygodniu oferują Polskie Linie Lotnicze LOT i Ryanair. Port Olsztyn-Mazury będzie obsługiwał rejsy czarterowe, lecz liczba operacji do wakacyjnych kurortów nie podbije znacząco końcowego wyniku.

Na działania marketingowe „wspierające” rozwój siatki połączeń portu lotniskowa spółka wydała 780 500 złotych. Promowane były rejsy do Krakowa i Wrocławia, jak również loty czarterowe do wakacyjnych kurortów. Koszty te były pokrywane z przychodów z działalności pozalotniskowej, albowiem są to koszty niekwalifikowalne w zakresie wytycznych dotyczących pomocy publicznej.

Wzrost długu

W roku ubiegłym port odnotował wzrost operacji, co przełożyło się na wzrost przychodów ze sprzedaży. Osiągnęły one poziom 13 464 738,21 złotych i były wyższe od tych uzyskanych w roku 2022 o 1 657 754,52 złotych. Przychody operacyjne zamknęły się w kwocie 7 570 260,78 złotych, podczas gdy rok wcześniej były one niższe o 135 tys. złotych.

Ubiegłoroczna działalność operacyjna lotniska w Szymanach kosztowała lotniskową Spółkę 41 712 926,53 złotych, o ponad 4,4 mln złotych (10 proc.) więcej niż rok wcześniej. Najwięcej pochłonęły amortyzacja i wynagrodzenia, po prawie 11,5 mln złotych. 700 tys. złotych mniej Spółka zapłaciła za tzw. usługi obce. Najwyższy procentowo wzrost (około 20 proc. rok do roku) kosztów zanotowano w zakresie usług obcych, wynagrodzeń oraz świadczeń pracowniczych. Na koniec grudnia 2023 kapitał własny spółki wyceniony został na 139,9 mln złotych. Zobowiązania krótko- i długoterminowe wyniosły 219,7 mln złotych.

Mimo zwiększającego się długu sytuacja finansowa spółki pozwala na dalsze jej funkcjonowanie, albowiem skumulowana strata finansowa nie przekracza sumy kapitałów zapasowego oraz rezerwowego i połowy kapitału zakładowego. Spółka lotniskowa na koniec 2023 roku nie spełnia definicji przedsiębiorstwa w trudnej sytuacji, a wszystko za sprawą pokrywanych przez udziałowca strat.

Prawie 20-mln strata netto zostanie pokryta przez jedynego udziałowca, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego, który dokona dopłaty w kwocie 10 630 000 złotych. Z kolei 9 098 816,04 złotych ma zostać pokryte z „przyszłych zysków spółki”. Sęk w tym, że na zyski na razie się nie zanosi, co potwierdził w rozmowie z Rynkiem Lotniczym marszałek województwa warmińsko-mazurskiego.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Budapeszt bramą na Chiny. Polska przespała temat?

Biznes i przemysł

Budapeszt bramą na Chiny. Polska przespała temat?

Mateusz Kieruzal 07 maja 2024

Polacy szukają różnych możliwości z pakietami lot plus hotel

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Olsztyn-Mazury: Wzrost w marcu i początek problemów

Infrastruktura i lotniska

Olsztyn-Mazury: Wzrost w marcu i początek problemów

Mateusz Kieruzal 04 kwietnia 2024

Marszałek Warmii i Mazur: Port w Olsztynie jest kluczowy dla regionu

Infrastruktura i lotniska

Nowy czarter z Olsztyna. Do Turcji i Tunezji dołączyła Albania

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Budapeszt bramą na Chiny. Polska przespała temat?

Biznes i przemysł

Budapeszt bramą na Chiny. Polska przespała temat?

Mateusz Kieruzal 07 maja 2024

Polacy szukają różnych możliwości z pakietami lot plus hotel

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Olsztyn-Mazury: Wzrost w marcu i początek problemów

Infrastruktura i lotniska

Olsztyn-Mazury: Wzrost w marcu i początek problemów

Mateusz Kieruzal 04 kwietnia 2024

Marszałek Warmii i Mazur: Port w Olsztynie jest kluczowy dla regionu

Infrastruktura i lotniska

Nowy czarter z Olsztyna. Do Turcji i Tunezji dołączyła Albania

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5