Lotnisko Chopina zwiększy przepustowość strefy kontroli dokumentów podróżnych na odlotach, gdyż Polskie Porty Lotnicze rozpisały przetarg na instalację trzech dodatkowych kabin dla strażników granicznych tuż przed strefą Non-Schengen. Przepustowość strefy kontroli dokumentów na odlotach powinna wzrosnąć o około 200 pasażerów/h.
Warszawski port lotniczy obsługuje w tym roku rekordowe liczby pasażerów, lecz przepustowość infrastruktury jest na wyczerpaniu. Nadchodzący sezon letni będzie dla Lotniska Chopina trudny operacyjnie, czego potwierdzeniem jest
wstępny raport dla „Okęcia”, które od ponad dekady jest portem koordynowanym, co oznacza, że za przydział slotów (praw na starty i lądowania) odpowiada zewnętrzna firma. Koordynator przyznał zaledwie 67,8 proc. wnioskowanych slotów – odrzucono prawie 50 tys. wniosków.
Lotnisko Chopina ogranicza tempo rozwoju LOT, a największą bolączką (tzw. wąskim gardłem) obecnej infrastruktury jest przepustowość terminala i jego strefy Non-Schengen, która „pęka w szwach”, zwłaszcza w czasie popołudniowej fali wylotowej Dreamlinerów narodowego przewoźnika do Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. W tym samym czasie obsługiwane są także połączenia do Arabii Saudyjskiej, Egiptu, Kataru, Uzbekistanu, czy Wielkiej Brytanii, jak i niektóre rejsy czarterowe, więc wartości liczbowej przepustowości są kilkukrotnie przekroczone.
Raport slotowy wskazuje, że w godzinach szczytu sezonu letniego 2025 kompletnie niewydolna będzie strefa Non-Schengen: zarówno na przylotach (o 3 168 więcej pasażerów niż terminal jest w stanie pomieścić), jak i odlotach, gdzie przebywać będzie średnio 2 385 podróżnych więcej niż w „normalnym” czasie. Tak duże nagrodzenie pasażerów powoduje, że przekroczona zostaje także przepustowość stref kontroli paszportowej, a Polskie Porty Lotnicze, widząc problem, rozpisały przetarg na instalację dodatkowych punktów kontroli dokumentów podróżnych.
„Okęcie” zyska trzy dodatkowe punkty kontroli paszportowej w strefie 200 (na odlotach) – plan prac zakłada dołożenie dwóch kabin i przesunięcie trzeciej. Jedna z kabin będzie dostosowana do priorytetowej obsługi pasażerów PRM (osoby niepełnosprawne i o ograniczonej sprawności ruchowej), członków korpusu dyplomatycznego i załóg. Analizy operatora Lotniska Chopina wskazują, że – biorąc pod uwagę obecne uwarunkowania –przepustowość strefy kontroli dokumentów na odlotach wzrośnie o około 200 pasażerów/h.