Urzędnicy stanu Nowy Jork planują skonsolidować operacje na nowojorskim lotnisku im. Johna F. Kennedy'ego w dwóch głównych kompleksach terminalowych. Wielomiliardowa inwestycja ma się zakończyć za około 5 lat, a jej szczegóły przedstawił gubernator stanu Nowy Jork podczas specjalnej konferencji.
Na lotnisku JFK powstać mają powstać dwa nowe terminale: południowy i północy, które zastąpią obecne terminale 1, 2 oraz 7. Dzięki temu zwiększy się przepustowość operacyjna lotniska o co najmniej 15 mln rocznie oraz pojawią się nowe miejsca postojowe dla większych samolotów pasażerskich,jak airbus A380 czy nowy boeing B777X. Cała inwestycja, która ma rozpocząć się w styczniu 2020 r., ma kosztować 13 mld dolarów amerykańskich. Otwarcie pierwszej części zaplanowano w 2023 r. a zakończenie przebudowy portu w połowie 2025 r.
Terminal południowy z 23 pomostami pasażerskimi (potocznie zwanymi rękawami) zastąpi terminale 1, 2 oraz stary terminal 3 nowym obiektem o powierzchni 372 tys. m2 połączonym z terminalem 4. Terminal zostanie opracowany i wybudowany przez spółkę Terminal One Group, której właścicielem są linie Air France, Japan Airlines, Korean Air i Lufthansa, a operatorem spółka Munich Airport.
– Podczas gdy nasi przywódcy w Waszyngtonie tylko mówią o inwestowaniu w infrastrukturę, my chcemy zrobić to na historyczną skalę. Przekształcenie lotniska JFK w węzeł komunikacyjny na miarę XXI wieku zapewni, że Nowy Jork pozostanie najważniejszymi "drzwiami do świata" w naszym kraju. Ta wielka inwestycja, mająca na celu modernizację lotniska JFK i otaczającej go sieci transportowej, nie tylko ułatwi podróżowanie, ale także zapewni lotnisku dołączenie do rangi jednego z najlepszych na świecie – zapowiedział Andrew M. Cuomo, gubernator stanu Nowy Jork.
Terminal północny ma posiadać 12 pomostów pasażerskich i będzie przedłużeniem terminalu 5 o powierzchni 111 tys. m2, zastępując terminal 6 i 7. Terminal ten będzie zaprojektowany i obsługiwany przez linię JetBlue Airways. – JetBlue odegrał swoją rolę w przekształceniu lotniska JFK od czasu naszego pierwszego lotu 18 lat temu. Bazując na sukcesie nagradzanego naszego Terminala 5, oczekujemy, że w terminalach 5, 6 i 7 pojawi się bardziej jednolita infrastruktura lotniskowa o światowej klasie – mówi Robin Hayes, prezes JetBlue.
Zarząd portu teraz musi zatwierdzić plany budowy, jednocześnie informując, że negocjacje z wpływowymi liniami lotniczymi i operatorami terminali są w toku. W ramach przebudowy zarząd portu planuje ulepszyć także połączenia transportowe z JFK, w tym zwiększyć ich przepustowość o połowę dzięki usłudze AirTrain, która łączy lotnisko z nowojorskim systemem kolei podmiejskiej i metra, a także stworzenie centralnego węzła komunikacyjnego.
Terminal One Group i JetBlue zainwestują 12 miliardów dolarów amerykańskich w nowy projekt, a władze portowe JFK dołożą ze swojej strony miliard dolarów amerykańskich. Lotnisko JFK obsłużyło ponad 61 milionów pasażerów w 2017 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.