Partner serwisu
Biznes i przemysł

Nowe śmigłowce dla LPR. Baza w Koszalinie będzie całoroczna

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
26-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Nowe śmigłowce dla LPR. Baza w Koszalinie będzie całoroczna
fot. Piotr Bożyk
Lotnicze Pogotowie Ratunkowe w najbliższej przyszłości ma pozyskać nowe śmigłowce ratunkowe. Proces przetargowy ma ruszyć tuż po podpisaniu umowy z Ministerstwem Zdrowia na finansowanie tego projektu. Kolejną dobrą informacją jest utworzenie 23. stałej bazy LPR w Koszalinie - powiedział w wywiadzie dla anywhere.pl, Marcin Podgórski, dyrektor LPR.

Na początku czerwca br. Ministerstwo Zdrowia (MZ) opublikowało listę wniosków, które wpłynęły do resortu w konkursie dotyczącym dofinansowania podmiotów leczniczych w ramach programu inwestycyjnego obejmującego zakup fabrycznie nowych śmigłowców ratunkowych, które mają wzmocnić potencjał operacyjny LPR. Zgodnie z deklaracjami resortu zdrowia, planowany zakup ma objąć przynajmniej pięć-sześć nowych śmigłowców, które mają być większe niż obecnie eksploatowane airbusy H135 (EC135). Nie można wykluczyć, że ostateczna liczba maszyn objętych zamówieniem będzie większa.

Zakup, prowadzony w oparciu o zamówienia publiczne, będzie objęty tradycyjnym procesem przetargowym, w którym producenci będą składać oferty. Dofinansowanie ze strony MZ ma wynieść około 460 mln zł.

- Konkurs został ogłoszony i jesteśmy w trakcie jego realizacji. Wniosek przedstawiliśmy, uzyskał on wstępną akceptację i dalej jest procedowany przez Ministerstwo Zdrowia w zakresie jego rozpatrzenia i finalizacji, jeżeli chodzi o kwestie umowy. Także jesteśmy tak naprawdę w oczekiwaniu na ostateczną decyzję i finalnie na podpisanie umowy z Ministerstwem Zdrowia na finansowanie tego projektu o wartość prawie 460 mln zł. Zamówienie będzie realizowane w oparciu o zamówienie publiczne, czyli przetarg. My się szykujemy do tego przetargu w sensie przygotowywania całej dokumentacji przetargowej, do tego, żeby być gotowym, żeby w momencie, kiedy otrzymamy zielone światło i otrzymamy te środki, aby go rozpocząć bez zbędnej zwłoki i procedować zakup w ramach tego postępowania już określonego typu, w zależności kto złoży ofertę i która oferta po prostu zwycięży w postępowaniu - powiedział w wywiadzie dla anywhere.pl, Marcin Podgórski, dyrektor LPR.

Według dostępnych informacji, mają być to większe śmigłowce niż obecnie użytkowane H135.

- Mają być to śmigłowce, które mają po pierwsze posiadać większe możliwości operacyjne niż te, które obecnie posiadamy, a druga kwestia. między innymi poza innymi elementami, które tam były zawarte, to żeby stwarzał ten śmigłowiec również taką opcję, aby konfiguracja w zakresie zabudowy kabiny medycznej w określonych sytuacjach dawała możliwość zabrania dwóch leżących pacjentów - mówi Podgórski w programie Boarding.

To jasno pokazuje, że w grę będą wchodzić przynajmniej dwaj oferenci. Mowa tu oczywiście o Airbus Helicopters, który w takim przetargu zaproponuje śmigłowiec H145 oraz koncern Leonardo Helicopters, który dla tego typu misji oferuje maszynę AW169. Oczywiście wybór Airbusa będzie stanowił tzw. fleet commonality czyli spójność floty z obecnie użytkowanymi H135, ale nie wiadomo jak podejdzie do tematu Leonardo, który być może będzie chciał zaistnieć we flocie LPR i złoży lepszą ofertę.

Jak wspominał szef LPR, że elementy, które zaważyły o tym, że to będą większe śmigłowce, wynikają m.in. z okresu pandemii.

- W najgorszych okresach COVID19 było transportowanych ponad 100 pacjentów, którzy wymagali wsparcia w zakresie urządzenia ECMO, czyli krążenia pozaustrojowego. Trzeba było tych pacjentów, w skrajnie ciężkim stanie, transportować z najodleglejszych ośrodków do tych ośrodków, które się specjalizowały w terapii w oparciu o te urządzenia. Także tamte doświadczenie spowodowały to, że warto było rozważyć właśnie zakup trochę większych tych śmigłowców - dodaje Podgórski.

Według szefa LPR-u nowe śmigłowce miałyby trafić do baz całodobowych co zwiększyło by ich operacyjność i dostępność przez 24/7. To sugeruje, że będzie potrzebnych co najmniej sześć maszyn.

- My oczywiście chcemy tę flotę, która będzie zakupiona, wykorzystać w jak największym wymiarze. Dlatego nasze założenie jest takie, że te śmigłowce trafią do baz całodobowych, żeby w zakresie tego potencjału operacyjnego, które będą posiadały, szczególnie jeżeli chodzi o zasięg, były dostępne dla pacjentów nie tylko w porze dziennej, ale również w nocy. W momencie, kiedy będziemy mieli większe śmigłowce o większym zasięgu, to nasza dostępność, zwłaszcza w tych sytuacjach krytycznych, gdzie na przykład dochodzi czasami w nocy do zdarzeń z dużą liczbą poszkodowanych, gdzie jest większy potencjał sił i środków potrzebny, żeby ta większa liczba śmigłowców mogła dotrzeć w określonym czasie w każdy rejon kraju i przetransportować tych najbardziej rannych pacjentów do docelowych ośrodków. Także założenie jest takie, że będą one realizowały działania w bazach całodobowych - podsumował Podgórski.

Nowa baza w Koszalinie

O tym, że kolejna stała baza Lotniczego Pogotowia Ratunkowego na Pomorzu Środkowym ma już swoją lokalizację była mowa od ponad dwóch lat. Będzie to 23. taka baza w kraju i pierwsza na Pomorzu Środkowym, a LPR stacjonować będzie na terenie byłej strzelnicy wojskowej, przy drodze wojewódzkiej 206 Koszalin - Polanów. Wartość nowej inwestycji to ponad 30 milionów złotych, a według Ministerstwa Zdrowia rozpoczęcie robót planowane jest na drugi kwartał 2026 r.

Warto dodać, że obecnie śmigłowiec medyczny stacjonuje na lotnisku w Zegrzu Pomorskim tylko w sezonie letnim od czerwca do września, ale pod koniec przyszłego roku powinno się to zmienić. To bardzo ważna inwestycja dla całego regionu, ponieważ poza sezonem najbliższe śmigłowce stacjonują w Szczecinie, Poznaniu i Gdańsku.

- Wspominając o bazie sezonowej w Koszalinie, która od wielu, wielu lat już funkcjonuje w okresie wakacyjnym od 1 czerwca do 5 września, to już zapadły decyzje i tak naprawdę już podpisaliśmy umowę na finansowanie budowy stałej bazy w Koszalinie. To jest niejako połączone z tym projektem zakupu tych śmigłowców, który umożliwi wkomponowanie tego śmigłowca na stałe, jednego z obecnie użytkowanych ze śmigłowców na stałe w bazie koszalińskiej. Patrząc na ten model, powstanie bazy całorocznej w Koszalinie i zakup tych sześciu śmigłowców, to mogę śmiało powiedzieć, że to w 100 proc. spowoduje, że ta nasza rezerwa, którą będziemy posiadali, umożliwi nam zrealizowanie tej gotowości, którą dzisiaj mamy podpisaną z Ministerstwem Zdrowia - podsumował Marcin Podgórski.

Podsumowanie 2024 r.

Na początku roku Lotnicze Pogotowie Ratunkowe podsumowało także swoją pracę za ubiegły rok, który okazał się najbardziej pracowitym dla załóg w 25-letniej historii LPR. Łącznie przyjęto 12 728 wezwań, z czego 12 314 wpłynęło do zespołów Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego (ŚSRM), a 414 do Samolotowego Zespołu Transportowego (SZT). Więcej informacji w naszym artykule „LPR podsumowało 2024 r. Ponad 12,5 tys. misji ratunkowych”.

Flota LPR

Obecnie flota LPR składa się z 35 statków powietrznych: 27 śmigłowców airbus EC135 P2+/P3, dwóch Robinsonów R44 Raven II, jednego samolotu Piaggio P.180 Avanti (drugi został wycofany w 2024 r.), dwóch Learjetów 75 Liberty oraz trzech Tecnam P2008JC MkII.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Japonia kupi 100 boeingów w ramach umowy handlowej z USA

Pasażer i linie lotnicze

Japonia kupi 100 boeingów w ramach umowy handlowej z USA

Piotr Bożyk 25 lipca 2025

Wizz Air zmniejszy zamówienie A321XLR do 10–15 sztuk

Pasażer i linie lotnicze

Etihad odebrał pierwszego airbusa A321LR

Pasażer i linie lotnicze

Etihad odebrał pierwszego airbusa A321LR

Piotr Bożyk 25 lipca 2025

Zobacz również:

LPR: Pół miliona lądowań floty śmigłowców EC135/H135

Biznes i przemysł

LPR: Pół miliona lądowań floty śmigłowców EC135/H135

Piotr Bożyk 01 lutego 2025

LPR podsumowało 2024 r. Ponad 12,5 tys. misji ratunkowych

Biznes i przemysł

LPR wycofało pierwszego piaggio P180 SP-MXH (zdjęcia)

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Japonia kupi 100 boeingów w ramach umowy handlowej z USA

Pasażer i linie lotnicze

Japonia kupi 100 boeingów w ramach umowy handlowej z USA

Piotr Bożyk 25 lipca 2025

Wizz Air zmniejszy zamówienie A321XLR do 10–15 sztuk

Pasażer i linie lotnicze

Etihad odebrał pierwszego airbusa A321LR

Pasażer i linie lotnicze

Etihad odebrał pierwszego airbusa A321LR

Piotr Bożyk 25 lipca 2025

Zobacz również:

LPR: Pół miliona lądowań floty śmigłowców EC135/H135

Biznes i przemysł

LPR: Pół miliona lądowań floty śmigłowców EC135/H135

Piotr Bożyk 01 lutego 2025

LPR podsumowało 2024 r. Ponad 12,5 tys. misji ratunkowych

Biznes i przemysł

LPR wycofało pierwszego piaggio P180 SP-MXH (zdjęcia)

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij