Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Norwegian Air rezygnuje z ogromnego zamówienia na 97 samolotów Boeinga


Wstecz Dalej

Autor:

Emilia Derewienko

Data publikacji:
2020-06-30 11:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ seattletimes.com

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Norwegian Air rezygnuje z ogromnego zamówienia na 97 samolotów Boeinga
Fot. Norwegian
Linie Norwegian Air powiadomiły amerykańskiego producenta, że rozwiązują umowę zakupu na 97 samolotów: 92 sztuk B737 MAX i pięć Dreamlinerów. Łączna wartość anulowanego zamówienia to aż 5,5 mld dolarów.
Anulacja dotyczy nie tylko zakupu 92 samolotów Boeinga 737 MAX i pięciu 787 Dreamlinerów, ale także powiązanych z nimi umów serwisowych. Według danych rynkowych firmy Avitas, zajmującej się wyceną samolotów, zamówienia były warte około 5,5 mld dol. po standardowych zniżkach.

Jaki jest powód takiego scenariusza? Rozmowy z Boeingiem „nie doprowadziły do porozumienia z rozsądną rekompensatą” – napisał norweski przewoźnik w oświadczeniu. Norwegian oświadczył ponadto, że wniósł roszczenie prawne o zwrot opłat za wcześniejsze dostarczenie samolotów oraz odszkodowanie za straty, związane z przeciągającym się od marca ubiegłego roku uziemieniem MAX-ów.

Dla Boeinga anulowanie tego zamówienia oznacza zakończenie relacji z kluczowym klientem – nawet jeśli kłopoty finansowe Norwegiana, o których mówi się od ubiegłego roku i coraz więcej przy okazji pandemii koronawirusa, podają w wątpliwość jego zdolność do przejęcia wszystkich samolotów.

Norwegian dokonał już konwersji zadłużenia na akcje i sprzedał w zeszłym miesiącu nowe udziały, aby uzyskać dostęp do rządowych gwarancji pożyczkowych. To miało uchronić przewoźnika przed upadkiem po kryzysie, związanym z pandemią. Linie były zmuszone do uziemienia większości swoich samolotów i zwolnienia ponad 7 tys. swoich pracowników.

W międzyczasie jednym z głównych akcjonariuszy Norwegian Air stały się Chiny. Firma BOC Aviation przekształciła zobowiązania linii lotniczej z umów leasingowych w około 389 mln akcji w ramach uzgodnionego podwyższenia kapitału.

MAX-y, z których zrezygnowały linie, pozostają w uziemieniu po dwóch katastrofach tego modelu linii Lion Air i Ethiopian Airlines, w których zginęło w sumie ponad 350 osób. W poniedziałek zakończył się jednak pierwszy lot testowy tego modelu, co stanowi krok do uzyskania certyfikatu od amerykańskiej Federalnej Administracji Lotniczej.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Wizz Air ogłosił osiem nowych tras z Warny i Bukaresztu

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air ogłosił osiem nowych tras z Warny i Bukaresztu

Rafał Dybiński 30 czerwca 2020

Norwegian Air z miliardem dolarów na przetrwanie

Biznes i przemysł

Norwegian Air z miliardem dolarów na przetrwanie

Emilia Derewienko 05 maja 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5