Partnerzy serwisu:
PASAŻER I LINIE LOTNICZE

Nordica likwiduje połączenia i odnawia umowę z LOT


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2019-06-21 16:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ baltictimes.com

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Nordica likwiduje połączenia i odnawia umowę z LOT
fot. Piotr Bożyk
Estońskie narodowe linie lotnicze zapowiedziały dziś, że pod koniec października  zawieszonych zostanie pięć połączeń. Ponadto Nordica i PLL LOT podpisały odnowioną umowę o współpracy, na mocy której LOT zarządza sprzedażą biletów i obsługą klientów, natomiast sama Nordica skupia się wyłącznie na obsłudze lotów.
Sezon zimowy zgodnie z zapowiedzią przewoźnika będzie oznaczać zawieszenie połączeń na linii Tallin – Kijów, Tallin – Kopenhaga, Tallin – Trondheim, Tallin – Wiedeń i Tallin – Wilno.

Wirtualne linie lotnicze

Estońska Nordica jest tzw. przewoźnikiem wirtualnym – firma nie ma własnego certyfikatu operatora lotniczego (AOC) ani nie jest leasingobiorcą samolotów. Pozwoliło to rządowi Estonii na szybkie powołanie do życia nowych linii lotniczych w miejsce upadłych w 2015 r. linii Estonian Air oraz obejście zakazu finansowania linii lotniczych ze skarbu państwa – przepisy dotyczące dozwolonej pomocy publicznej, odnoszą się do linii lotniczych z AOC, tak więc przewoźnicy wirtualni działają w korzystnej dla siebie luce prawnej nieobjętej ograniczeniami.

Nordica powstała w listopadzie 2015 r. po tym, jak Komisja Europejska uznała, że pomoc publiczna dla Estonian Air, poprzedniego przewoźnika, w wysokości 85 mln euro była nieuzasadniona i nakazała zwrot tych pieniędzy. Tego samego dnia, gdy ogłaszano upadek Estotnian Air, część połączeń została przejęta przez nowo utworzonego operatora. Teraz nowe estońskie linie muszą jeszcze uporać się z odszkodowaniami, których domagają się byli już pracownicy Estonian Air. Załoga pozwała Nordikę na kwotę 1,64 mln euro. Zwróciła się przy tym do sądu z wnioskiem o zabezpieczenie roszczeń. Ten jednak nie wyraził na to zgody, uzasadniając, że taki krok utrudniłby codzienną działalność gospodarczą linii.

Leasingobiorcą samolotów Nordci jest spółka Regional Jet, której właścicielem jest w 51 procentach Estończycy, a w 49 proc. nasz LOT. Firma ta świadczy usługi lotnicze dla LOT-u, Nordiki, SAS, Air Serbia, Flyby i różnych partnerów kontraktowych w Europie. Regional Jet obsługuje 19 samolotów i przewozi około 2 milionów pasażerów rocznie, zatrudniając ponad 500 specjalistów lotnictwa w Estonii i za granicą.

Na początku działalności Nordica współpracowała ze słoweńskimi liniami lotniczymi Adria Airways, a loty były wykonywane na podstawie certyfikatu AOC słoweńskiego przewoźnika. Adria dostarczała też system rezerwacyjny, bo Nordiki nie stać było na włączenie się do globalnych systemów dystrybucji (GDS). Od czasu nawiązania partnerstwa strategicznego z LOT, Nordica korzysta z systemu rezerwacyjnego oraz platformy handlowej polskiego przewoźnika.

Zmiany, zmiany, zmiany

W wyniku reorganizacji pięć nierentownych tras zostanie zawieszonych od końca października do „poprawy sytuacji”, czyli na czas nieokreślony. Kontynuowane będą loty z Tallina do Sztokholmu, Brukseli i Warszawy, które będą obsługiwane przez LOT od 1 lipca – poinformowała Nordica w piątek.

Komentując tę decyzję dla serwisu Baltic Times Kristi Ojakaar, członek zarządu Nordiki, powiedziała, że linia ma obowiązek zapewnić własną rentowność i zrównoważony rozwój.  – Silna konkurencja i nadmierna podaż miejsc na trasach z Tallina nie pozwalają nam dzisiaj na rentowną działalność. W celu utrzymania gotowości i naszej zdolności do zapewnienia niezbędnych regionalnych połączeń lotniczych do Estonii w przyszłości Nordica będzie nadal świadczyć usługi lotnicze, a LOT będzie zajmować się trasami i sprzedażą biletów i ponosić ryzyko handlowe – przekazała Ojakaar.

Jak zapewniają Estończycy całkowita liczba lotów oraz liczba pracowników ma się nie zmniejszyć mimo wprowadzanych zmian. Jednocześnie przewoźnik zadeklarował, że zajmie się tworzeniem własnego systemu sprzedaży biletów, aby w przyszłości móc samodzielnie obsługiwać zainteresowanych. Jeżeli Nordcia po zamknięciu pięciu tras chce latać tyle samo, to musi pomyśleć o otwarciu nowych lub zwiększeniu częstotliwości lotów do miejsc już obsługiwanych.  Jak wynika ze słów Ojakaary, brana pod uwagę jest ta pierwsza opcja. Przedstawicielka zarządu twierdzi, że „sytuacja jest lepsza niż kiedykolwiek wcześniej” i istnieją możliwości dla otwarcia nowych tras w najróżniejszych kierunkach. – Zgodnie z aktualnym planem lotu lotnisko w Tallinie ma bezpośrednie połączenia z 37 miejscami docelowymi. Będąc lokalną linią lotniczą, Nordica z pewnością przyczyniła się do rozszerzenia rynku, tworząc silną konkurencję dla zagranicznych linii – powiedziała.

Krótki komentarz LOT-u

O sprawę zapytaliśmy biuro prasowe naszego narodowego przewoźnika. – W zakresie kontynuacji współpracy LOT-u z Nordicą potwierdzamy tę informację. Szczegóły dotyczące kształtu siatki połączeń naszego partnera są autonomicznymi decyzjami biznesowymi, których nie komentujemy – przekazał nam Jakub Panek ekspert ds. PR w Polskich Liniach Lotniczych LOT. –Potwierdzamy natomiast, że Polskie Linie Lotnicze LOT są zainteresowane dalszym rozwojem na rynku państw bałtyckich. Wierzymy, że pasażerowie docenią nasze propozycje i zechcą skorzystać z przygotowywanej dla nich oferty – dodał Panek.

Dla pasażera

Zmiany w siatce połączeń Nordiki najistotniejsze są z punktu widzenia zainteresowanych lotami z Tallina do Trondheim, ponieważ żadna inna linia lotnicza nie będzie obsługiwać tego bezpośredniego połączenia po 26 października. Inne zawieszenia obejmują kierunki obsługiwane przez LOT, SAS, Wizz Air, Norwegian i AirBaltic. Ojakaar zapewniła, że klienci, którzy kupili bilety na loty do 26 października, nie mają się czego obawiać i plany ich podróży nie ulegają zmianie. Ci, którzy mają bilety po tej dacie, otrzymają propozycję innego lotu lub zwrotu pieniędzy.

Powołując się na względy ekonomiczne, Nordica na początku tego roku zaprzestała regularnych lotów do Petersburga, Oslo i Amsterdamu. Dwa ostatnie kierunki były obsługiwane przez przewoźnika od momentu powstania estońskich linii.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Więcej LOT-u w Tallinie

Pasażer i linie lotnicze

Więcej LOT-u w Tallinie

Jakub Madrjas 07 grudnia 2018

Nordica rozważa przyszłość bez LOT-u

Biznes i przemysł

Nordica rozważa przyszłość bez LOT-u

Tomasz Śniedziewski 06 grudnia 2018

AirBaltic rosną w Tallinnie, osłabiając Nordicę

Biznes i przemysł

AirBaltic rosną w Tallinnie, osłabiając Nordicę

Tomasz Śniedziewski 05 listopada 2018

 

Sierpień w statystykach: Wizz Air i Ryanair pną się w górę

Pasażer i linie lotnicze

Sierpień w statystykach: Wizz Air i Ryanair pną się w górę

10 września 2019

Transavia zamknie trasę Katowice – Amsterdam

Pasażer i linie lotnicze

Transavia zamknie trasę Katowice – Amsterdam

10 września 2019

CPK to nie tylko ruch lotniczy. To także nowe miejsca pracy

Infrastruktura i lotniska

CPK to nie tylko ruch lotniczy. To także nowe miejsca pracy

09 września 2019

Strategia dla lotnictwa: CPK zmieni całą branżę

Infrastruktura i lotniska

Strategia dla lotnictwa: CPK zmieni całą branżę

09 września 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5