Partner serwisu
PASAŻER I LINIE LOTNICZE

Niskokosztowy gigant w poważnych tarapatach. Co się dzieje w Ryanair?


Wstecz Dalej

Autor:

Justyna Urbaniak

Data publikacji:
2018-07-22 12:20
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RyneK-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Niskokosztowy gigant w poważnych tarapatach. Co się dzieje w Ryanair?
fot. Ryanair
Problemy Ryanaira, którego pracownicy od jesieni ubiegłego roku głośno domagają się m.in. polepszenia warunków pracy, nabrały tego lata na sile. Przewoźnik mierzy się właśnie z falą strajków, co przekłada się na setki odwołanych lotów i... tysiące niezadowolonych pasażerów.
Wystartowała fala strajków

W środę Ryanair napisał na Twitterze, że anuluje do 300 z 2400 codziennych lotów w dniach 25 i 26 lipca, ze względu na strajk personelu pokładowego w Belgii, Portugalii i Hiszpanii.

Akcja obejmuje ponad jedną czwartą codziennych lotów tanich linii lotniczych do i z Hiszpanii, a także wyższą liczbę w pozostałych krajach. Przewoźnik przeprosił już pasażerów za problemy, a same strajki nazwał "całkowicie nieuzasadnionymi" i poinformował, że jego personel pokładowy zarabia do 40 000 euro rocznie.

Ryanair został w ostatnim czasie dotknięty strajkami na dwóch frontach – z jednej strony problemy dotyczą bowiem personelu pokładowego i pilotów linii, z drugiej problemy wzmagają też protesty kontrolerów ruchu lotniczego w Europie, co przekłada się na liczne opóźnienia lotów na całym kontynencie.

Ryanair, który w zeszłym roku był najbardziej ruchliwą linią lotniczą w Europie, z 128,8 milionami pasażerów, opublikował swoje wyniki za pierwszy kwartał w poniedziałek. Przewiduje się, że zysk przed opodatkowaniem na lata 2018-19 będzie najniższy od co najmniej trzech lat. Prognoza HSBC na pierwszy kwartał jest podobna.

Problem z warunkami pracy

Związki mają listę skarg do swojego pracodawcy. Linia odmawia zatrudnienia pracowników zgodnie z lokalnymi przepisami, z towarzyszącymi im prawami i korzyściami; cała załoga pokładowa jest zatrudniona na mocy prawa irlandzkiego.

Członek SITCPLA, który reprezentuje hiszpańską grupę kabinową Ryanair opisał, że musi korzystać z unijnej karty ubezpieczenia zdrowotnego, aby otrzymać leczenie w Hiszpanii, ponieważ pomimo tego, że był rezydentem, nie płacił lokalnych podatków socjalnych. Jego zdaniem personel nie może też uzyskać kredytu hipotecznego w Hiszpanii.

Dyrektor operacyjny Ryanair, Peter Bellew, powiedział, że irlandzkie umowy o pracę ułatwiają personelowi poruszanie się po jego sieci, a także zapewniają hojne świadczenia i dodał, że ustawodawstwo irlandzkie z 2012 roku umożliwiło pracownikom wybór płacenia lokalnych podatków socjalnych.

Członek związku zapewnił również, że znikoma liczba pracowników personelu pokładowego zarabia 40 000 euro rocznie: wielu z ich kolegów z Hiszpanii dostaje pomiędzy 8000–14 000 euro rocznie.

– Nie chodzi tylko o płace. Chodzi o wrogie środowisko pracy i ciągłe zastraszanie, procedury dyscyplinarne wzywania chorych częściej niż dwa razy w roku, groźby przeniesienia załogi na Litwę, jeśli nie osiągniemy naszych celów sprzedażowych dla towarów na pokładzie – poinformował pracownik linii.

Strajki dla przewoźnika są kosztowne

Tymczasem liczba strajków w Ryanair rośnie. W grudniu 2017 r. miał miejsce jednodniowy strajk niemieckich pilotów, a na początku tego roku trzydniowe strajki personelu pokładowego w Portugalii. Irlandzcy piloci odbyli strajki 12 i 20 lipca, a kolejny planują na 24 lipca. Związek pilotów niemieckich linii lotniczych właśnie zbiera swoich członków do dalszych działań.

Strajki te są kosztowne: gdy samolot jest opóźniony lub odwołany, linia lotnicza na ogół musi płacić pasażerom odszkodowania zgodnie z przepisami UE.

Nawet w krajach, w których Ryanair zgodził się uznać związki zawodowe, istnieją duże zgrzyty między pracownikami a zarządem przewoźnika. Brian Strutton, sekretarz generalny Balpy, powiedział, że związek brytyjskich pilotów negocjował z Ryanairem wynagrodzenie, wakacje i staż pracy, ale "postęp był powolny”.

Andrew Lobbenberg z HSBC mówi, że Ryanair jeszcze nie zaczął rozwiązywać problemu: "Do tej pory mamy kilka związków, które uznano, ale nie wynegocjowano ani jednego zbiorowego układu pracy". Zwrócił także uwagę na różnicę między personelem pokładowym, który można wynająć stosunkowo szybko, a pilotami, gdzie niedobór na całym świecie prowadzi do inflacji.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Ryanair: Odwołane loty z Polski. Powodem strajk

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair: Odwołane loty z Polski. Powodem strajk

Justyna Urbaniak 20 lipca 2018

Ryanair szykuje się na kolejną falę strajków

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair szykuje się na kolejną falę strajków

Justyna Urbaniak 19 lipca 2018

Dziś największy jak dotąd strajk w liniach lotniczych Ryanair

Pasażer i linie lotnicze

Dziś największy jak dotąd strajk w liniach lotniczych Ryanair

Justyna Urbaniak 12 lipca 2018

 

Port Lotniczy Wrocław: Już 20 połączeń sieciowych dziennie

Infrastruktura i lotniska

Port Lotniczy Wrocław: Już 20 połączeń sieciowych dziennie

11 grudnia 2018

Listopad z ponad 5-proc. wzrostem na Lotnisku Warszawa-Modlin

Infrastruktura i lotniska

Listopad z ponad 5-proc. wzrostem na Lotnisku Warszawa-Modlin

11 grudnia 2018

LAW nawiązuje współpracę z PPL

Prawo i polityka

LAW nawiązuje współpracę z PPL

11 grudnia 2018

CAA vs Ryanair: Sprawa w sądzie

Prawo i polityka

CAA vs Ryanair: Sprawa w sądzie

11 grudnia 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5