Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Najciekawszy fracht lotniczy podróżuje przez Amsterdam

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
29-10-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Air France KLM

Podziel się ze znajomymi:

Podróże lotnicze to nasza codzienność. Promocje lotnicze, bagaż podręczny, odprawa online nie są dla nas tajemnicą. A ile wiadomo o frachcie lotniczym? Zastanawiające może być to, co właśnie leci pod pokładem. Oto co kryją magazyny KLM Cargo w Amsterdamie.

Lotnisko Schiphol w Amsterdamie – hub KLM jest jedną z trzech (po Paryżu i Frankfurcie) największych baz frachtu lotniczego w Europie, która zarabia rocznie ponad miliard euro. Natomiast KLM wspólnie ze swoim partnerem Air France są piątym co do wielkości przewoźnikiem lotniczym cargo do świecie.

Mały kraj – gigant cargo

W skład grupy Cargo wchodzi też linia-córka KLM – Martinair. Wspólnie trzy linie transportują rocznie 636 kiloton ładunku, wykorzystując 174 samoloty. Towary są przewożone zarówno olbrzymimi samolotami transportowymi typu Boeing 747- 400 ERF, których ładowność osiąga aż 112 ton, jak też w ładowniach samolotów pasażerskich oraz ciężarówkami (głównie na trasach europejskich).

Od tego roku KLM Cargo wykorzystuje super nowoczesny, w pełni zautomatyzowany system do sortowania bagażu, który pozwala obsłużyć 2 tysiące paczek na godzinę. Cały ogromny system składa się z 400 podzespołów, a jego budowa trwała 9 miesięcy. Cacko kosztowało 12 milionów euro.

Samolotami lata prawie wszystko, choć transport lotniczy jest wybierany przede wszystkim w trzech sytuacjach. Po pierwsze, kiedy bardzo ważna jest szybkość przewozu ze względu na przykład na wyjątkową nietrwałość towaru. Do tej kategorii możemy zaliczyć np. świeżą żywność i kwiaty. Szybkość jest istotna również przy przewozie zwierząt oraz poczty. Po drugie, transport samolotem ma zastosowanie w sytuacjach kiedy ładunek jest niezwykle cenny i delikatny, jak dzieła sztuki, eksponaty muzealne, czy kolekcje mody. Po trzecie, samolot cargo pozwala przewieźć ładunek bardzo ciężki i o dużych gabarytach jak auta, jachty, maszyny wiertnicze czy elementy samolotów. Oto szczegóły podróży pięciu z najciekawszych ładunków przewożonych przez KLM Cargo.

1. Konie wyścigowe

Przewóz zwierząt to jedna ze specjalności KLM. Linia była pierwszą firmą na świecie, która zaczęła transportować żywe zwierzęta drogą lotniczą. Pierwszym czworonożnym pasażerem był byk o imieniu Nico, który w 1924 podróżował z Rotterdamu do Paryża. Aktualnie KLM jest jednym z największych renomowanych przewoźników zwierząt wszelkiego typu: mieszkańców zoo, zwierząt hodowlanych i domowych, egzotycznych rybek i koni, których linia przewozi tysiące rocznie. Są wśród nich konie rekreacyjne, które podróżują z hodowli europejskich do nowych właścicieli w USA, konie wyścigowe, a także te startujące w igrzyskach olimpijskich.

Większość z nich jest ogromnie cenna i wymaga specjalnych warunków podczas transportu. Przed wejściem na pokład samolotu każdego konia wprowadza się do specjalnie zaprojektowanej mobilnej stajni z antypoślizgową podłogą i bezpiecznym wnętrzem bez ostrych krawędzi. Koń przebywa w tej stajni przez całą podróż, aby uniknąć jakichkolwiek zranień przy przeładunku. Podczas startu musi stać przodem w kierunku lotu. Ponieważ te płochliwe i wrażliwe zwierzęta nie mogą podróżować same, pomieszczenie jest tak przystosowane, aby przez całą drogę koniowi mógł towarzyszyć co najmniej jeden członek załogi oraz osoba, którą dobrze zna – jeździec, właściciel, czy weterynarz. KLM zatrudnia specjalnych latających stajennych oraz członków załogi dedykowanych do przewozu zwierząt.

2. Osiem Rolls-Royce’ów wartych 4,5 mln euro

Ile Rolls-Royce’ów może zmieścić się na pokładzie frachtowca Boeing 747? Dokładnie 13 sztuk! Choć najwięcej na raz samolot KLM Cargo przewoził 8 samochodów tej marki, wartych 4,5 miliona euro. Auta dostarczone drogą lądową z Wielkiej Brytanii, z Amsterdamu leciały KLM Cargo na trasie do Johannesburga. Przed lotem ładunek musiał być sprawdzony pod kątem bezpieczeństwa. Przykładowo z transportowanych drogą lotniczą aut muszą być usunięte gaśnice, a zbiornik może zawierać nie więcej niż ¼ paliwa.

3. Najstarszy pasażer świata – 65 milionów lat – szkielet dinozaura T-rex

Liczące 65 mln lat znalezisko paleontologiczne – skamieniały szkielet dinozaura Tyrannosaurus rex (T-rex) – został zakupiony za 5 mln euro przez Centrum Naturalis Biodiversity w Leiden w Holandii od Instytutu Black Hills w USA. Przed transportem szkielet został najpierw przygotowany przez paleontologów w instytucie, a następnie ustabilizowany w specjalnej piance i zapakowany w solidne skrzynie, wykonane z materiału pozbawionego bakterii i grzybów. Całkowity ładunek dziewięciu skrzyń ważył 5 ton. Jak każdy pasażer, T-rex potrzebował wymaganych w podróży dokumentów. Stosownych rozmiarów paszport został przekazany na ręce kapitana lotu przed rejsem z Chicago.

4. Sześć tygrysów

Tygrysy zostały przetransportowane z Amsterdamu do RPA na zlecenie holenderskiej organizacji „Four Paws” działającej w obronie dzikich zwierząt. Uratowane przez organizację zwierzęta pochodzą z cyrków, a czasem też od osób prywatnych, które trzymały zwierzęta w nieodpowiednich warunkach, niekiedy nielegalnie. W PRA trafiły do Lionsrock, specjalnego rezerwatu dla dzikich zwierząt urodzonych w niewoli, gdzie na obszarze 1250 hektarów mogą żyć jak na wolności.

Przed lotem zwierzęta przewieziono do słynnego hotelu dla zwierząt na lotnisku Schiphol, jedynego takiego miejsca na świecie, a następnie zbadane i nakarmione. Podróżowały w pełnej świadomości, w specjalnie przystosowanych skrzyniach wyposażonych w poidła. Każda skrzynia z tygrysem ważyła 500 kg. W samolocie tygrysom towarzyszyli dwaj opiekunowie, aby regularnie kontrolować stan zwierząt podczas całej 11-godzinnej podróży.

5. Mondrian i Rembrandt

50 dzieł Pieta Mondariana, jednego z największych malarzy holenderskich i twórcy neoplastycyzmu poleciało z muzeum w Hadze do Brazylii. Obrazy były prezentowane przez trzy miesiące podczas kilku wystaw w kilku głównych miastach Brazylii. Przed podróżą, ładunkiem zajęła się specjalistyczna firma, która trudni się pakowaniem i przewozem dzieł sztuki. Prace zapakowano w przeznaczone do tego pojemniki o ruchomych narożnych bloczkach, które pozwalają na bezpieczny przewóz obrazów dowolnych rozmiarów. Materiał, z którego wykonano pojemniki eliminuje wstrząsy, a także gwarantuje stabilną temperaturę i wilgotność, które są niezwykle istotne w przewozie malowideł. Co ciekawe, dzieła podróżowały w pozycji stojącej, frontem w kierunku lotu, aby jeszcze bardziej zminimalizować wibracje.

Inna kolekcja sztuki odbyła ostatnio podróż z Petersburga do Amsterdamu pod troskliwą opieką KLM Cargo. Po 300 latach Holandia znowu gości “Młodą dziewczynę z kolczykami” oraz inne dzieła Rembrandta, które są aktualnie prezentowane na wystawie „Holenderscy Mistrzowie z Ermitażu. Skarby Carów”.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Airbus: Beluga będzie oferować komercyjne loty cargo

Biznes i przemysł

Airbus: Beluga będzie oferować komercyjne loty cargo

Mateusz Kieruzal 12 września 2023

Take Off: Drony cargo – rewolucja w transporcie towarów

Biznes i przemysł

Take Off: Drony cargo – rewolucja w transporcie towarów

Welcome Airport Services 10 września 2023

Innowacyjne rozwiązanie w usługach transportu lotniczego

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Rynek cargo będzie rósł i zyskają na tym wszyscy, a przede wszystkim LOT

Biznes i przemysł

Rynek cargo będzie rósł i zyskają na tym wszyscy, a przede wszystkim LOT

Rafał Dybiński 17 września 2022

Dr hab. Kozuba: Lokalizacja lotnisk pomaga działalności cargo

Biznes i przemysł

Kloskowski: Nie ma w Gdańsku cargo i nie będzie. Szukam innych przychodów

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Airbus: Beluga będzie oferować komercyjne loty cargo

Biznes i przemysł

Airbus: Beluga będzie oferować komercyjne loty cargo

Mateusz Kieruzal 12 września 2023

Take Off: Drony cargo – rewolucja w transporcie towarów

Biznes i przemysł

Take Off: Drony cargo – rewolucja w transporcie towarów

Welcome Airport Services 10 września 2023

Innowacyjne rozwiązanie w usługach transportu lotniczego

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Rynek cargo będzie rósł i zyskają na tym wszyscy, a przede wszystkim LOT

Biznes i przemysł

Rynek cargo będzie rósł i zyskają na tym wszyscy, a przede wszystkim LOT

Rafał Dybiński 17 września 2022

Dr hab. Kozuba: Lokalizacja lotnisk pomaga działalności cargo

Biznes i przemysł

Kloskowski: Nie ma w Gdańsku cargo i nie będzie. Szukam innych przychodów

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5