Najbardziej ruchliwą międzynarodową trasą lotniczą świata była z Kairu do saudyjskiej Dżeddy. Dziewięć linii wykonywało 36 lotów dziennie i udostępniło 3,2 mln siedzeń. Jest to jednak o prawie pięć razy mniej, jeśli weźmie się pod uwagę liczbę foteli oferowaną na rejsach krajowych z Seulu na wyspę Czedżu w Korei Południowej.
Najbardziej ruchliwe lotnicze trasy to świecie są definiowane jako te, na których oferowany był w ciągu ostatnich 12 miesięcy największy wolumen siedzeń. OAG ogłosiło najbardziej ruchliwe trasy lotnicze na świecie w 2022 r. Porty lotnicze zlokalizowane na Bliskim Wschodzie odgrywają ważną rolę, przy czym cztery z pierwszej dziesiątki obsługują trasy o dużym zagęszczeniu w regionie, a kolejne trzy rozpoczynają się lub kończą w tym regionie świata.
Najbardziej ruchliwą międzynarodową trasą lotniczą jest ta między Kairem a Dżeddą. Na tej trasie dziewięć linii wykonuje 36 lotów dziennie, a przewoźnicy w ciągu ostatnich 12 miesięcy udostępnili najwięcej foteli. Było ich 3,2 mln. Druga najbardziej ruchliwa trasa to relacja z Dubaju do Rijadu. Liczba rejsów między największym miastem Zjednoczonych Emiratów Arabskich z stolicą Królestwa Arabii Saudyjskiej wynosi 40 lotów dziennie. Na tej trasie udostępniono 3,19 miliona siedzeń. Trzecie miejsce zajęły loty z loty z Nowego Jorku-JFK do Londynu-Heathrow. Przewoźnicy zaoferowali swoim pasażerom 2,8 mln siedzeń.
Przesunięcie punktu ciężkości na Bliski Wschód częściowo odzwierciedla wolniejsze tempo ożywienia podróży lotniczych w Azji, gdzie wcześniej wiele głównych tras wewnątrz Azji dominowało w rankingu najbardziej ruchliwych trasach międzynarodowych oraz ambicje Arabii Saudyjskiej związane z celem projektu „Wizja 2030”, który ma pozwolić na znaczne zwiększenie ruchu lotniczego do i z saudyjskiego Królestwa. Arabia chce stać się nowym hubem lotniczym świata. Również Indie odnotowały wzrost przepustowości, a dwie trasy załapały się do najlepszej dziesiątki. Są to loty z Mumbaju i Delhi do Dubaju.
Najbardziej ruchliwa trasa międzynarodowa w 2019 roku, przed pandemią COVID-19, przebiegała między Kuala Lumpur a Singapurem. Jest to jedyna trasa wewnątrzazjatycka, która pojawiła się w dziesiątce tras w 2022 r. Loty między dwoma państwami uplasowały się na piątej pozycji. W 2019 roku przewoźnicy wykonywali między dwoma miastami 82 loty dziennie, jednak w ciągu ostatnich 12 miesięcy średnia wyniosła zaledwie 33 takie rejsy.
Trasa lotnicza z Nowego Jorku-JFK do Londynu-Heathrow jest jedyną na świecie, gdzie dochód linii z oferowania lotów na takim kierunku wyniósł powyżej miliarda dolarów. Tuż przed wybuchem pandemii COVID-19 British Airways pochwaliły się, że rejsy Nowy Jork – Londyn pozwoliły zarobić przewoźnikowi 1,15 mld dolarów, z czego 30 proc. zarobku pochodziło ze sprzedaży lotów w pierwszej lub biznes klasie. Innymi trasami, które cechują się najwyższymi osiąganymi przez linie lotnicze dochodami są takie trasy jak: Los Angeles – Nowy Jork, Londyn – Doha, Melbourne – Sydney, Londyn – Singapur, Londyn – Dubaj, Hongkong – Londyn, San Francisco – Nowy Jork, Sydney – Singapur, czy Vancouver – Toronto.
Najbardziej ruchliwe trasy krajowe
Dziewięć z 10 najbardziej ruchliwych lotniczych tras krajowych obsługuje region Azji i Pacyfiku. Najbardziej ruchliwa krajowa trasa lotnicza przebiega w Korei Południowej, między Międzynarodowym Portem Lotniczym Czedżu a Międzynarodowym Portem Lotniczym Seul-Gimpo. Ta koreańska trasa utrzymała się na pierwszym miejscu przez całą pandemię, a przewoźnicy obsługują średnio 224 loty dziennie. Na lotach, które trwają zaledwie 45 minut, linie udostępniły ponad 16 mln foteli.
Trzy z 10 najbardziej ruchliwych tras lotniczych znajdują się w Japonii, która ma jeden z najbardziej ruchliwych krajowych rynków lotniczych. Pozostałe trasy lotnicze są rozmieszczone w Korei Południowej, Wietnamie, Australii, Indiach, Chinach i Indonezji. Niektóre z największych chińskich krajowych tras lotniczych znalazłyby się w pierwszej dziesiątce przed pandemią, jednak trwające redukcje przepustowości linii lotniczych związane, z panująca z zeszłym roku, chińską strategią zero-COVID sprawiły, że wypadły one poza pierwszą dziesiątkę. Wyjątkiem jest najbardziej popularna lotnicza trasa krajowa w Chinach, z Pekinu-Capital do Szanghaju-Hongqiao, która znalazła się na dziesiątej pozycji.
Jedyną trasą operującą poza regionem Azji i Pacyfiku jest Dżedda – Rijad w Arabii Saudyjskiej, gdzie przewoźnicy między dwoma miastami wykonują blisko 100 lotów dziennie.
Najdłuższa trasa lotnicza obecnie eksploatowana, to trasa, o długości 9527 mil, między Nowym Jorkiem a Singapurem. Ta trasa jest obsługiwana przez Singapore Airlines, samolotem typu airbus A350-900, a średni czas lotu na tym bardzo długim odcinku wynosi 18 godzin i 40 minut. Drugą najdłuższą trasą są loty z Newarku również do Singapuru. Trasa jest zaledwie o dwie mile krótsza od tej do Nowego Jorku-JFK. Singapore Airlines oferują również dwie kolejne z 10 najdłuższych tras świata. Są to rejsy do Los Angeles i San Francisco.
Trzecią najdłuższą trasą w pierwszej dziesiątce jest trasa z Londynu do Perth, obsługiwana przez Qantas, o długości 9 009 mil i czasie lotu wynoszącym 16 godzin i 45 minut. Inna trasa z Antypodów, a konkretnie mówiąc z Auckland do Nowego Jorku, która jest czwarta pod względem długości, obejmuje 8829 mil. Przelot zajmuje 16 godzin i 15 minut.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.