Partnerzy serwisu:
BIZNES I PRZEMYSŁ

MON wysłał zapytanie ws. zakupu 96 śmigłowców AH-64E

Dalej Wstecz
Autor:

Avgeek

Data publikacji:
13-09-2022
Ostatnia modyfikacja:
28-11-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
MON wysłał zapytanie ws. zakupu 96 śmigłowców AH-64E
fot. Boeing Media
Polska chce pozyskać 96 śmigłowców boeinga AH-64E Apache dla Wojska Polskiego. Wicepremier Mariusz Błaszczak rozpoczął z rządem Stanów Zjednoczonych rozmowy na temat ich zakupu. Według zapowiedzi szefa MON-u, najlepsze śmigłowce uderzeniowe na świecie, trafią do lotników wojsk lądowych i będą współpracować z czołgami Abrams z 18 Dywizji Zmechanizowanej.

- Wystosowaliśmy zapytanie ofertowe do USA dotyczące pozyskania 96 śmigłowców AH-64E Apache w najnowszej wersji Guardian na potrzeby Lotnictwa Wojsk Lądowych. Wraz ze śmigłowcami pozyskamy również transfer technologii - napisał wicepremier Mariusz Błaszczak na Twitterze.

Informację potwierdził po spotkaniu z Lloydem Austinem, sekretarzem obrony USA, do którego doszło w Niemczech, gdzie odbywa się międzynarodowa konferencja w sprawie wsparcia Ukrainy. – Rozmawiałem z Lloydem Austinem na temat zapytania ofertowego, jakie złożyłem do Waszyngtonu – powiedział wicepremier. – Chodzi o zakup 96 maszyn, które trafią do jednostek wojsk lądowych. Będą one wspierać czołgi Abrams z 18 Dywizji Zmechanizowanej – dodał Błaszczak. W czasie gdy śmigłowce dla Wojska Polskiego będą produkowane, piloci będą prawdopodobnie używać amerykańskich śmigłowców wyleasingowanych od armii Stanów Zjednoczonych. – Czas produkcji może się wydłużać. Chciałbym, aby wyleasingowany sprzęt wypełnił tę lukę – powiedział Błaszczak.

– Zaczynamy rozmowy na ten temat i mam nadzieję, że wkrótce zostaną zakończone sukcesem – powiedział Mariusz Błaszczak. Wicepremier podkreślał, że wybór śmigłowców Apache był podyktowany również tym, że to maszyna świetnie współpracująca z czołgami Abrams. – To był argument, który mnie przekonał. Siła uderzeniowa będzie wzmocniona. Polska armia musi być tak silna, że przeciwnik nie zdecyduje się na to, by zaatakować – powiedział Błaszczak.

Oświadczenie Boeinga

Boeing oświadczył, że jest zaszczycony, iż Rząd Polski wybrał AH-64E Apache do nowej floty śmigłowców bojowych Polskich Sił Zbrojnych. Wybór Apache wzmacnia amerykańsko-polskie więzi wojskowe poprzez zwiększenie interoperacyjności i współpracy pomiędzy Polską, armią amerykańską i narodami NATO. Producent dodaje również, że w trakcie procesu zamówień producent nawiązał znaczące partnerstwa w zakresie współpracy z polskim rządem i przemysłem. W szczególności partnerstwo z Polską Grupą Zbrojeniową (PGZ) będzie kontynuowane w miarę realizacji szkoleń i działań związanych z utrzymaniem sprzętu we współpracy z lokalnym przemysłem.

Program KRUK

Program modernizacyjny "Kruk", uznany za pilny jeszcze w 2014 roku tuż po rosyjskiej inwazji na Krym i starciach o Donbas na wschodzie Ukrainy, wrócił na listę priorytetowych inwestycji Sił Zbrojnych RP. To wtedy, jeszcze za rządów poprzedniej koalicji rządzącej (PO-PSL), ogłoszono ekspresowe pozyskanie 32 śmigłowców szturmowych. Potem, gdy władzę przejęła obecna partia, a sytuacja na Wschodzie się ustabilizowała, MON zawiesił realizację kosztownego programu.

Teraz program Kruk powrócił do łask w wyniku doświadczeń z wojny na Ukrainie. Eksperci są zgodni: wyposażenie narodowego arsenału w nowoczesne śmigłowce uderzeniowe to dziś niezwykle pilne zadanie. Polska musi zastąpić wysłużone Mi-24 produkcji rosyjskiej, których w naszych wojskach lądowych pozostało już tylko niespełna 30.

Trzecia umowa w tym roku

To już praktycznie trzeci kontrakt Polski na zakup sprzętu latającego w ostatnich miesiącach. Choć jeszcze nie podpisany, to pewnie wybrana maszyna się już nie zmieni. Wcześniej w tym roku, na początku lipca, MON ogłosiło zakup 32 nowoczesnych śmigłowców AW149 dla sił powietrznych Wojsk Lądowych. Natomiast pod koniec lipca Polska zakupiła 48 lekkich odrzutowców bojowych KAI FA-50PL dla Sił Powietrznych RP wraz z pakietem uzbrojenia logistycznego i szkoleniowego.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Boeing stracił w tym roku już cztery miliardy dolarów

Biznes i przemysł

Boeing stracił w tym roku już cztery miliardy dolarów

Mateusz Kieruzal 28 października 2022

Boeing: Certyfikacja 737 MAX 10 dopiero latem 2023 roku

Biznes i przemysł

Boeing: Certyfikacja 737 MAX 10 dopiero latem 2023 roku

Mateusz Kieruzal 08 października 2022

Boeing dostarczył 100. B737-800BCF. Odbiorcą firma AerCap

Biznes i przemysł

Boeing przeznaczy MAX-y dla chińskich linii innym przewoźnikom

Biznes i przemysł

Boeing sprzedał w lipcu 130 samolotów. Dostaw najmniej od pięciu miesięcy

Biznes i przemysł

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Boeing stracił w tym roku już cztery miliardy dolarów

Biznes i przemysł

Boeing stracił w tym roku już cztery miliardy dolarów

Mateusz Kieruzal 28 października 2022

Boeing: Certyfikacja 737 MAX 10 dopiero latem 2023 roku

Biznes i przemysł

Boeing: Certyfikacja 737 MAX 10 dopiero latem 2023 roku

Mateusz Kieruzal 08 października 2022

Boeing dostarczył 100. B737-800BCF. Odbiorcą firma AerCap

Biznes i przemysł

Boeing przeznaczy MAX-y dla chińskich linii innym przewoźnikom

Biznes i przemysł

Boeing sprzedał w lipcu 130 samolotów. Dostaw najmniej od pięciu miesięcy

Biznes i przemysł

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5