Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Modlin: Zmiana zarządu i modelu biznesowego warunkiem istnienia portu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-07-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PAP/Rynek-lotniczy.pl/PPL

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Modlin: Zmiana zarządu i modelu biznesowego warunkiem istnienia portu
fot. Modlin Airport
Warunkiem istnienia lotniska w Modlinie jest zmiana modelu biznesowego, a także zmiana zarządu, który przeprowadzi głęboką restrukturyzację. Tak zapowiada prezes Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" Stanisław Wojtera, który jest jednym z udziałowców portu.

Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin ma czterech udziałowców, którymi są Województwo Mazowieckie, które posiada 36,17 proc. udziałów, Agencja Mienia Wojskowego – 31,56 proc. udziałów, Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" – 27,86 proc. udziałów oraz Nowy Dwór Mazowiecki z 4,41 proc. udziałów.

– W mojej ocenie, na podstawie rozmów z przedstawicielami Agencji Mienia Wojskowego, nasze spojrzenie na spółkę jest bardzo zbliżone, co sprawa, że można postawić tezę, że to większościowi udziałowcy mają takie samo spojrzenie na spółkę, a mniejszościowy ma inne. I to mniejszościowy w tej chwili blokuje szereg działań, które my ze swojej strony zaproponowaliśmy – przekazał dziennikarzom Wojtera. Wyjaśnił, że jednym z tych działań to zmiana i zmniejszenie zarządu spółki do dwóch osób. "Nie ma portu w tym kraju, poza Modlinem, który miałby czteroosobowy zarząd, a jest to lotnisko z największymi bodaj problemami finansowymi – argumentował Wojtera.

Konieczna głęboka restrukturyzacja

Zdaniem szefa PPL nowy zarząd zapewni nowe spojrzenie i wizję. Poza tym nowi ludzi nie będą uwikłani w to, co było przez ostatnie lata w Modlinie i będą zdolni ze świeżą głową przeprowadzić głęboką restrukturyzację. – W naszej opinii dotychczasowy zarząd nie daje żadnej gwarancji do tego, żeby taką pogłębioną restrukturyzację potrafił i mógł przeprowadzić – powiedział Wojtera. Zaznaczył jednocześnie, że nie ma na to pozytywnej odpowiedzi mniejszościowego udziałowca.

– Nie ma również pozytywnej odpowiedzi na podstawowy nasz postulat, żeby zmienić model biznesowy Modlina. To nie jest tak, że tu są jakieś złe siły, które się sprzysięgły i od iluś lat dybią na spółkę i port lotniczy w Modlinie, żeby zrobić mu jakąś krzywdę. My jasno deklarujemy i również głosowaliśmy na walnym zgromadzeniu za uchwałą o dalszym funkcjonowaniu tego portu. I co więcej, Modlin pokazał, że jest w stanie wygenerować liczbę pasażerów, która powinna w normalnych warunkach dawać mu pozytywne wyniki finansowe, a które to sprawiłyby, że ten port nie miałaby problemów finansowych – tłumaczył szef PPL.

Wojtera zaznaczył jednocześnie, że lotniska "żyją z pasażerów". Jak wskazał, w Modlinie były różne czasy. Zarówno, kiedy tych pasażerów było bardzo mało, jak i kiedy było ich bardzo dużo. – Jak to się dzieje, że jest to jedyny port w Polsce, który niezależnie od tego, czy pasażerów jest mało czy dużo, zawsze ma stratę? Od 2012 roku Modlin miał w jednym roku pozytywny wynik i było to efekt pewnych zabiegów księgowych, które sprawiły, że udało się uzyskać plus, a nie minus. Jeśli chodzi o zysk operacyjny, to jednak zawsze jest na minus – uzasadniał szef PPL.

Niekorzystne uzależnienie od jednego przewoźnika

Wojtera podkreślił, że ani mniejszościowy udziałowiec, ani przedstawiciele zarządu nie mają "żadnej mądrej odpowiedzi" w tej sprawie i "oskarżają PPL o zło". – Dysponując publicznymi pieniędzmi nie będę dolewał do dziurawego wiadra, tylko widząc, że ono jest dziurawe, trzeba je najpierw zalepić. Zalepieniem jest zmiana modelu biznesowego. Uzależnienie się od jednego przewoźnika i to uzależnienie się w sposób niezwykle niekorzystną umową, sprawia, że to lotnisko nie zarabia. I bez zmiany tego stanu rzeczy, nie można postawić Modlina na nogi – ocenił Wojtera. Jego zdaniem, nieprawdziwe są argumenty mówiące o tym, że "dosypanie spółce kolejnych milionów publicznych pieniędzy", cokolwiek zmieni.

– Modlin "przeje" każde pieniądze, to jest kwestia tylko czasu. Warunkiem istnienia tego portu jest zmiana modelu biznesowego i od kilku miesięcy dobijamy się o to, żeby wreszcie to zrobić. Chcemy wybrać nowy zarząd, chcemy, żeby on był okrojony, chcemy, żeby on był złożony z nowych, profesjonalnych ludzi i żeby przeprowadził restrukturyzację, renegocjował tę umowę, zmienił model biznesowy. To jest klucz do powodzenia portu w Modlinie, jedyny – powiedział szef PPL. Wojtera zaznaczył, że lotnisko w Modlinie ma pewne atuty, jak np. atrakcyjne położenie, czy jest tańszym lotniskiem niż warszawski port Chopina.

– Nic nie wskazuje na to, żeby Modlin nie miał szans powodzenia, przy innym modelu biznesowym – powiedział, dodając, że PPL widzi potencjał w Modlinie. - My nie widzimy żadnego powodu, dla którego mielibyśmy zmniejszać swój udział w Modlinie – zaznaczył Wojtera.

W połowie czerwca odbyła się konferencja "SOS dla Modlina" z udziałem m.in. marszałka województwa mazowieckiego Adama Struzika. W jej trakcie Struzik mówił, że wszystkie próby ratowania lotniska spotykają się z obstrukcją albo z unikami. Struzik mówił, że proponuje stronie rządowej różne rozwiązania, jednym z nich jest przejęcie udziałów przez samorząd. Lotnisko w Modlinie apelowało o dofinansowanie od udziałowców. Pieniądze potrzebne są m.in. na rozbudowę i uzyskanie rentowności.

Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa/Modlin istnieje od 2012 roku. Znajduje się 37 kilometrów od centrum Warszawy, w pobliżu drogi ekspresowej S7 i linii kolejowej Warszawa-Modlin. Port obsługuje głównie regularne rejsy irlandzkiego Ryanaira.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Więcej miejsc do parkowania przy lotnisku w Jasionce

Infrastruktura i lotniska

Więcej miejsc do parkowania przy lotnisku w Jasionce

inf. pras. 15 września 2023

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Pasażer i linie lotnicze

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Rafał Dybiński 14 września 2023

Prognoza ULC korzystna dla portów regionalnych. Ponad 10 mln na trzech lotniskach

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Modlin: Umowa lotniska z Simple Avia

Infrastruktura i lotniska

Modlin: Umowa lotniska z Simple Avia

inf. pras. 13 września 2023

Modlin: Już nie pięć a osiem złotych zapłaci Ryanair?

Infrastruktura i lotniska

Modlin obsłużył już 25 mln pasażerów! "Jesteśmy kluczowym portem w Polsce"

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Więcej miejsc do parkowania przy lotnisku w Jasionce

Infrastruktura i lotniska

Więcej miejsc do parkowania przy lotnisku w Jasionce

inf. pras. 15 września 2023

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Pasażer i linie lotnicze

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Rafał Dybiński 14 września 2023

Prognoza ULC korzystna dla portów regionalnych. Ponad 10 mln na trzech lotniskach

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Modlin: Umowa lotniska z Simple Avia

Infrastruktura i lotniska

Modlin: Umowa lotniska z Simple Avia

inf. pras. 13 września 2023

Modlin: Już nie pięć a osiem złotych zapłaci Ryanair?

Infrastruktura i lotniska

Modlin obsłużył już 25 mln pasażerów! "Jesteśmy kluczowym portem w Polsce"

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5