Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Mitsubishi Heavy Industries wstrzymuje rozwój programu SpaceJet


Wstecz Dalej

Autor:

Avgeek

Data publikacji:
2020-11-01 09:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Mitsubishi Heavy Industries wstrzymuje rozwój programu SpaceJet
fot. Piotr Bożyk
Mitsubishi Heavy Industries (MHI), największy japoński producent lotniczy, przekazał w piątek (30 października), że wstrzymuje rozwój swoich regionalnych samolotów SpaceJet, aby skupić się na energii odnawialnej i innych biznesach, które zwiększą jego zyski.
MHI zahamowało rozwój programu SpaceJet, ponieważ perspektywy dla pierwszego japońskiego samolotu pasażerskiego od pół wieku w ostatnim czasie bardzo przygasły. Jak informuje holding decyzja pozwoli na zmniejszenie o połowę zatrudnionych w sektorze lotnictwa komercyjnego, co pomoże wygenerować oszczędności w wysokości 120 miliardów jenów (1,15 miliarda dolarów).

– Będziemy pracować nad oceną stanu, w jakim się znajdujemy, wprowadzeniem ulepszeń i oceną ewentualnego ponownego uruchomienia programu SpaceJet – można przeczytać w komunikacie MHI o regionalnym odrzutowcu w najnowszym biznesplanie.

Ogólnie Mitsubishi poinformowało, że zlikwiduje 2 tys. miejsc pracy w jednostkach i spółkach zagranicznych, przeniesie ponad 3 tys. wewnętrznie do innych spółek, aby obniżyć koszty. Producent wyśle również około tysiąca pracowników do pracy dla firm zewnętrznych. Wszystko to jest spowodowane tym, że MHI w piątek odnotował 62,5 proc. spadek zysku operacyjnego w drugim kwartale, który spadł do 12,7 mld jenów. Za cały rok MHI oczekuje zysku operacyjnego na poziomie 50 mld jenów (478 mln dolarów) w porównaniu z wcześniejszą prognozą braku zysku.

Warto dodać, że rząd Japonii postrzegał projekt SpaceJet jako sposób na rozszerzenie krajowego przemysłu lotniczego poza dostarczanie tylko części do komercyjnych odrzutowców budowanych przez inne kraje, w szczególności do Boeinga w Stanach Zjednoczonych. MHI SpaceJet początkowo miał zacząć latać pasażerami w 2013 r. Pierwszym klientem i pierwszy odbiorcą miały być linie All Nippon Airways, które zamówiły 32 samoloty, ale problemy techniczne i wpadki projektowe zmusiły Mitsubishi Aircraft do sześciokrotnego opóźnienia dostawy.

Wspomniana ANA, największa japońska linia lotnicza, ogłosiła w tym tygodniu, że zmniejszy swoją flotę samolotów o ponad 10 proc., aby poradzić sobie ze spowolnieniem ruchu lotniczego wywołanego pandemią. Natomiast MHI w maju br. zawiesiło plany dotyczące wariantu M100 SpaceJet postrzeganego jako klucz do zdobycia zamówień od amerykańskich linii lotniczych.

Wojskowy deal lepszym od komercyjnego lotnictwa

MHI nie wycofuje się jednak całkowicie z budowy samolotów. The Associated Press poinformowało w piątek, że Japonia wybrała Mitsubishi Heavy Industries na głównego wykonawcę do opracowania własnego myśliwca typu stealth nowej generacji, który ma zostać wprowadzony na rynek w latach 30. Myśliwce nowej generacji, obecnie znane jako F-X, są częścią japońskiej modernizacji starzejącej się floty myśliwców, w miarę jak kraj kwitnącej wiśni buduje swoje zdolności wojskowe w celu przeciwdziałania rosnącym zagrożeniom ze strony Chin i Korei Północnej. Odrzutowiec stealth nowej generacji zastąpi samoloty F-2 opracowane wspólnie przez Japonię i USA. Te mają być wycofane około 2035 r. Ministerstwo Obrony Japonii oczekuje uzyskanie 58,7 mld jenów (556 mln dolarów) w budżecie na 2021 r. na badania nad rozwojem nowego samolotu. Projekt myśliwca ma kosztować około 40 mld dolarów.

Dawny MRJ, nowy SpaceJet

Mitsubishi SpaceJet, wprowadzony na rynek jako Mitsubishi Regional Jet (MRJ), jest opóźniony kilka lat. Pierwsza dostawa do All Nippon Airways, które są pierwszym klientem tzw. launch customer, była planowana na koniec 2020 r., czyli ponad trzy lata po oczekiwanym debiucie SpaceJeta pod koniec 2017 r. SpaceJet (MRJ) będzie produkowany w dwóch wariantach: M100 (dawny MRJ70), mieszczącym od 65 do 88 pasażerów, oraz M90 (dawny MRJ90), mieszczącym od 76 do 92 pasażerów, w zależności od konfiguracji pokładu. Samolot napędzany jest przez silniki Pratt & Whitney PW1217G, czyli odrzutowe jednostki w nowej technologii turbowentylatorowej z przekładnią Geared Turbofan. Silniki z tej samej rodziny są oferowane m.in. w samolotach airbus A220 i A320neo oraz embraerach E-Jet E-2. Nowy samolot posiada też przestronną kabinę w układzie 2-2.

SpaceJet uzyskał zamówienia na 217 maszyn wraz ze 180 opcjami i prawie wszystkie dotyczą większego modelu M90. Więcej na temat nowej japońskiej maszyny można przeczytać w naszym artykule "Mitsubishi z nową strategią. MRJ to teraz SpaceJet" z ubiegłorocznego salonu Le Bourget.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Ruszyła budowa ostatniego odrzutowca CRJ

Biznes i przemysł

Ruszyła budowa ostatniego odrzutowca CRJ

Emilia Derewienko 10 września 2020

Trans States anulował zamówienie na samoloty Mitsubishi SpaceJet

Biznes i przemysł

Trans States anulował zamówienie na samoloty Mitsubishi SpaceJet

Piotr Bożyk 02 listopada 2019

 

LOT Cargo wznawia połączenia do Pekinu

Pasażer i linie lotnicze

LOT Cargo wznawia połączenia do Pekinu

02 listopada 2020

Ryanair w lecie 2021 spodziewa się 50-80 proc. normalnego ruchu

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair w lecie 2021 spodziewa się 50-80 proc. normalnego ruchu

02 listopada 2020

Lotnisko w Budapeszcie zyska dojazd koleją i drogą ekspresową

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko w Budapeszcie zyska dojazd koleją i drogą ekspresową

02 listopada 2020

ACI Europe: 193 porty zagrożone bankructwem

Biznes i przemysł

ACI Europe: 193 porty zagrożone bankructwem

02 listopada 2020

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5